כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בכירים איראנים ביקרו בעזה

המחבלים השתמשו בציפורים לדעת מתי נגמר האוויר במנהרות

במהלך ביקור של בכיר איראני במנהרות חמאס בעזה, ראה הבכיר כלובים של כנריות שרות. אחד ממפקדי חמאס אמר לו שהציפורים נועדו לשמש כ"חיישנים". כאשר זרימת החמצן נחלשת, הכנריות מפסיקות לשיר ומתות, וזה מעיד על בעיה באספקת החמצן למנהרות

המחבלים השתמשו בציפורים לדעת מתי נגמר האוויר במנהרות
איתור פירי המנהרות צילום: דובר צה"ל

מפקד זרוע האוויר והחלל במשמרות המהפכה, אמיר-עלי חאג’יזאדה, אמר בנאום בפני סטודנטים חברי מיליציית הבסיג’ של משמרות המהפכה בראשית דצמבר 2023, כי יש כאלה השואלים מה עשתה הרפובליקה האסלאמית למען תושבי רצועת עזה. הוא השיב, כי איראן עשתה את מה שנדרש לשם כך. הוא ציין בהקשר זה, כי עד לא מזמן, תושבי עזה הגנו על עצמם רק באמצעות אבנים, אך כיום הם מגנים על עצמם באמצעות רקטות, נשק ויכולות מתקדמות, והדבר איפשר את הפיכתה של “קבוצת גרילה” לכוח גדול שמצליח להביס את צה”ל, שלפני חמישים שנה הביס שלושה צבאות ערביים.

שר התיירות והמורשת התרבותית האיראני, עזתאללה צ’רע’אמי, ששימש בעבר כבכיר במשמרות המהפכה, התראיין בנובמבר 2023 לתוכנית הטלוויזיה “אל האופק של פלסטין”. התוכנית, ששידורה בטלוויזיה הממלכתית האיראנית החל ימים ספורים לאחר מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, היא תכנית אירוח יומית בהשתתפות פוליטיקאים בכירים, אנשי ממשל לשעבר ופרשנים בולטים, המוקדשת לדיון בהתפתחויות בזירה הפלסטינית ובמדיניות איראן לנוכח המלחמה.

בתוכנית, ששודרה ב-20 בנובמבר 2023, אמר צ’רע’אמי, כי כאשר עבד בתחום הטילים במשמרות המהפכה, ייצרה איראן את רקטת פג’ר-3. הוא ציין, כי המשימה הראשונה שהוטלה עליו היתה להעביר את הרקטה הזו “לפלסטין וללבנון”. לדבריו, אין הוא חושש לומר זאת ואף אומר זאת בגאווה, משום שמנהיג איראן עצמו הצהיר שאיראן מסייעת הן לחמאס והן לחיזבאללה.

עוד אמר השר האיראני, כי בתוקף תפקידו כמנהל הייצור של הרקטות, הוא ביקר באזור וסיפק אותן לחיזבאללה ולפלסטינים בעזה. הוא אף ביקר בעצמו במנהרות בעזה והעביר הדרכות על מאפייני הרקטות ואופן השימוש בהן. לדבריו, במהלך ביקורו במנהרות ראה כלובים של כנריות שרות. אחד ממפקדי חמאס אמר לו, שהציפורים נועדו לשמש כ"חיישנים" למקרה שאספקת האוויר תיפסק. כאשר זרימת החמצן נחלשת, הכנריות מפסיקות לשיר ומתות והדבר מעיד על בעיה באספקת החמצן למנהרות, כך דיווח דר' רז צימט מומחה לאיראן במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה, התפרסמו בכלי התקשורת האיראניים מספר דיווחים בנוגע לסיוע צבאי, שאיראן העניקה לאורך השנים לחמאס ברצועת עזה. איראן אינה מסתירה את תמיכתה בפלסטינים, ובכלל זה בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין, ואף מתגאה בכך. רצונה של איראן להרחיב את איומיה נגד ישראל באמצעות יצירת “טבעת אש” סביב גבולותיה, הובילה את איראן לחיזוק קשריה עם ארגוני הטרור הפלסטינים ובראשם חמאס. בהובלת כוח קודס מסייעת איראן לארגונים אלה באספקת אמצעי לחימה (כולל רקטות המאיימות על מרכז ודרום ישראל), העברת כספים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בשנה למימון בניית התשתיות הצבאיות וההפעלה השוטפת של הכוח הצבאי, בהעברת ידע טכנולוגי לפיתוח וייצור אמצעי לחימה (ובכלל זה רקטות) והדרכת פעילים (שיצאו לשם כך מרצועת עזה) באמצעות כוח קודס.

העיתון השמרני פרהיח’תגאן טען, כי מפקד כוח קודס קאסם סלימאני שחוסל ב-2020 מילא תפקיד מרכזי באספקת אמצעי לחימה לעזה ולגדה המערבית. בכתבה לרגל יום השנה הרביעי לחיסולו נכתב, כי סלימאני גרס שללא נשק אין משמעות לניצחון במלחמה, אך העברת אמצעי לחימה ללבנון ולפלסטין אינה עניין פשוט בשל השליטה והפיקוח המודיעיניים והמבצעיים על שדות התעופה ומעברי הגבול. באופן שעדיין אינו ידוע ובשעה שאף אחד לא האמין שהדבר אפשרי, ביקר סלימאני בכמה מדינות כדי לבחון כיצד ניתן להעביר נשק לרצועת עזה.

ביקוריו התקיימו על רקע הנחייתו של מנהיג איראן חמינאי לחמש גם את הגדה המערבית. אף על פי שאזור זה נמצא תחת פיקוח מחמיר ביותר של ישראל והרשות הפלסטינית, ניתן כיום להשיג בו אפילו נשק ישראלי. בדיווח נכתב, כי אף שמבחינה תיאורטית לא ניתן להעביר לעזה ולו מחסנית אחת, הצליח סלימאני להעביר לרצועה טילים ורקטות כדי שמי שנלחם בעבר באבנים, יהיה מצויד בנשק. בנוסף על כך, הדגיש סלימאני את הצורך בייצור עצמי של נשק בשטחים שבשליטת ארגוני “ההתנגדות”. הוא סבר, כי על “ההתנגדות” להגיע ליכולת ייצור נשק בכל מצב וכי במקום לשלוח נשק, יש ללמד את ארגוני ההתנגדות כיצד לייצר את הנשק בעצמם, מה שיעניק להם מידה רבה יותר של גמישות. חלק ניכר מהנשק של “ההתנגדות” בעזה מיוצר במחרטות תת-קרקעיות, והדבר נכון גם לגבי תימן. כתוצאה מכך – וחרף המצור הקשה על תימן ועל עזה – “תימן לא נכנעה במלחמה ועזה לא נסוגה אל מול האויב הציוני”.

מפקד כוחות משמרות המהפכה בסוריה לשעבר, מחמד ג’עפר אסדי העניק ריאיון לסוכנות הידיעות תסנים האיראנית, הוא רמז כי סלימאני סייע לפלסטינים בעזה באופן שפרטיו אינם ידועים אפילו לישראל ולארצות הברית. הוא ציין, כי האמריקאים טענו שהפלסטינים מקבלים נשק מאיראן, אך אינם יודעים כיצד. גם ישראל לא ידעה כיצד מועבר הנשק לעזה וכיצד והיכן מתאמנים הפלסטינים. אסדי הוסיף, כי האופן שבו פעלו סלימאני וכוח קודס גרמו לאמריקאים לטעון מצד אחד, שאיראן אינה מעורבת, אך מצד שני להודות שלאף מדינה, למעט איראן, אין האומץ והיכולת לצייד ולספק סיוע לפלסטינים.

בריאיון לערוץ הטלוויזיה האיראנית בערבית אמר אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, כי קאסם סלימאני ביקר בעזה מספר פעמים וכי “רעיון המנהרות” היה הרעיון שלו ושל בכיר חיזבאללה עמאד מע’ניה. שיח’ האשם צפי אלדין, יו"ר המועצה המבצעת של חיזבאללה, התייחס אף הוא בריאיון לערוץ זה לסיוע שסלימאני העניק לפלסטינים ואמר, כי מפקד כוח קודס סייע באמצעי לחימה, ביכולות ובאמצעים לפלסטינים המשתמשים בהם כיום במערכה נגד “האויב הציוני”.

מנהרות החמאס חמאס איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד