כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
2100 משרות נמחקו בחודש אוקטובר

חשש בענף ההייטק בעקבות המלחמה: "עלולה להביא לקריסת חברות"

סך ההשקעות ההון-סיכון ב-2023 בהייטק הישראלי עמד על 7.3 מיליארד דולר, ירידה של כ-60% ביחס ל-2022 והנתון הנמוך מאז 2018 | ההשקעות ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו ב-1.3 מיליארד דולר – הנתון הנמוך מאז 2017

חשש בענף ההייטק בעקבות המלחמה: "עלולה להביא לקריסת חברות"
עבודה בהייטק צילום: unsplash

הוועדה בראשות ח"כ איימן עודה התכנסה אתמול (שלישי) לדיון בנושא השפעת המלחמה על ענף ההייטק. בדיון עלה כי המלחמה גורמת להשפעות משמעותיות על הענף, חברות רבות מתקשות לגייס עובדים חדשים, וישנה ירידה משמעותית בגיוס כספים. בדיון השמיעו מנהלים רבים מענף ההייטק חששות מהעתיד ודאגה על השפעות ארוכות הטווח של המלחמה על הענף, עד כדי פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית. סמנכ"ל רשות החדשנות אמר כי בימים אלו מקבלים עוד ועוד טלפונים לבקשת עזרה מחשש שהמצב עלול להוביל לקריסת חברות הייטק ונדרשים לסיוע. יו"ר הוועדה, חברי כנסת ומנהלי חברות דרשו בדיון מהממשלה לפעול באופן מיידי על מנת לסייע לענף טרם תהיה פגיעה בענף שעלולה לגרום לאובדן מקומות עבודה, ירידה בהכנסות המדינה ופגיעה בצמיחה הכלכלית.

בפתח הדיון הובאו נתונים ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לדיון כי בשנת 2023 חלה ירידה נוספת בשיעור של כ- 56% לכ6.9- מיליארד דולר בהשקעות בהייטק בישראל. בבחינה רבעונית עולה כי שיא הגיוס היה ברבעון הרביעי בשנת 2021 כ8.3- מיליארד דולר ב163- עסקאות, ולאחר מכן חלה ירידה מתמשכת עד גיוס של 1.4 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2023 וחזרה לרמת הגיוסים שהיתה ברבעון הראשון של 2019 . הירידה החלה הרבעון הראשון של ,2022 במקביל להעלאה בשער הריבית על ידי בנק ישראל ושל בנקים מרכזיים אחרים במדינות המפותחות. שיעור הירידה מדי רבעון הולך ומתמתן, מירידה בשיעור של כ45%- ברבעון הרביעי של 2022 לירידה בשיעור של כ15%- ברבעון הרביעי של 2023. עוד צויין כי בחודש אוקטובר 2023 חלה ירידה במשרות שכיר בענף ההייטק לעומת ספטמבר 2023 של כ- 2,100 משרות בשיעור של כ,0.5%. עוד ציינו כי בחודש אוקטובר 2023 נפח השכר בהייטק היה כ11.7- מיליארד ש"ח, ומשקלו היה כ23%- מסך נפח השכר במשק ולירידה בכמות משרות שכיר בענף ההייטק ברבעונים הקרובים יש השפעה על הצריכה הפרטית, התוצר והכנסות המדינה אשר לפי הערכות, כ25%ממס הכנסה הוא של מועסקים בהייטק.

ד"ר אסף פתיר, כלכלן ראשי של מכון המחקר SNPI הציג בדיון את נתוני מחקר המכון ולפיהם סך ההשקעות ההון-סיכון ב-2023 בהייטק הישראלי עמד על 7.3 מיליארד דולר: ירידה של כ-60% ביחס ל-2022 והנתון הנמוך מאז 2018. ההשקעות ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו ב-1.3 מיליארד דולר – הנתון הנמוך מאז 2017. 

שיעור הירידה בהשקעות בישראל ב-2023 לעומת השנה שעברה – כפול מבארה"ב: צניחה של כ-60% בהשקעות בהייטק הישראלי, לעומת 30% בארה"ב ו-44% באירופה.

ירידה חדה בהשקעות בסבבים המוקדמים: סך השקעות ה-Seed צנח ב-50% בהשוואה ל-2022. 12% מהקרנות הזרות שהשקיעו בישראל ב-2022, לא חזרו להשקיע ב-2023: נתון זה גבוה יותר מפי 2 ביחס לממוצע השנים הקודמות, שעמד על כ-17%.

צחי שנרך, סמנכ"ל רשות החדשנות אמר: "לפעמים צריך לפעול גם אם אין את כל הנתונים לפנינו כי אם לא נפעל התוצאות יהיו לא טובות. אנחנו בשפל של מספר סטארטאפים שנפתחו. ההיטק מאוד מרוכז בעולמות התוכנה - היום 75% זה תוכנה ופחות מ25% שאינו תוכנה. יש יותר מידי ביצים שהייטק שם בסל אחד. לפי המידע שברשותינו 50% החברות שנפתחו בישראל הן חברות שפועלות בחו"ל. הקושי בגיוס החמיר בצורה רצינית ומקבלים טלפונים בכל יום ממנהלי חברות שאחנו בפני סגירה. הגדלנו את התמיכה ביזמים כבר בשלב הרעיון והקמנו תשעה מרכזי חדשנות חדשים".

סיון נויפלד, נציגת איגוד ההיי-טק הישראלי בהתאחדות התעשיינים אמרה: "יש ירידה חדה בהיקף ההשקעות הזרות והמקומיות בסטארט-אפים וצמצום מספר סבבי הגיוס. גיוס הרב לשירות המילואים פגע קשות ברציפות העסקית של חברות רבות, במיוחד סטארט-אפים קטנים שבהם למעלה מ-50% מהעובדים משרתים במילואים. "על הממשלה והוועדה לנקוט בצעדים ממשיים ומידיים לחיזוק הענף, ובפרט הזרמה של מענקים, הרחבת תקציבי רשות החדשנות ומתן ודאות רגולטורית. חוששת שהנזק לטווח הארוך לענף עלול להיות הרסני. זו שנה מכרעת עבור עתיד ההיי-טק הישראלי, התמיכה בענף חיונית כדי שיוכל להמשיך ולהוביל את המשק. הוועדה חייבת לפעול על מנת להזרים כספים אל ההיי-טק הישראלי, לתמוך בהסברה רחבה לענף אל מול העולם במטרה להגדיל את היקף ההשקעות בישראל ולייצב את פעילות מאות החברות שנקלעו לקשיים".

שחק משה, משנה למנכ"ל וסמנכ״ל כספים בחברת אירונאוטיקס אמר במהלך הדיון: ''שוק ההיי-טק הישראלי ובראשו ההיי-טק הבטחוני, נרתם באופן מלא למלחמה החל מה-7 באוקטובר. העדר העובדים בהיקפים גדולים לשירות מילואים, יחד עם עליית מחירי השילוח והביטוחים, חוסר היכולת לבטח עסקים מסוימים זאת לצד קשיי גיוס כסף בחברות Early stage עקב חשש המשקיעים, דורשים פעולה מיידית לתמיכה מיידית בחברות אלו שהן מנוע הצמיחה למשק הישראלי לא יכולות להישכח מאחור.''

 

 

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד