כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
פטור מהיתר למתקני אגירה קטנים

"למכור את החשמל בשעות השיא לחברת החשמל": התוכנית שתקטין את כמות תחנות הכוח

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה לקדם פטור מהיתר למתקני אגירה קטנים לאחר תיאום ושיתוף משרד האנרגיה והתשתיות | המהלך יעודד הקמת מתקני אגירה בשטחים עירוניים ברחבי הארץ

"למכור את החשמל בשעות השיא לחברת החשמל": התוכנית שתקטין את כמות תחנות הכוח
מערכת סולארית צילום: אורמש

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, לאחר תיאום ושיתוף עם משרד האנרגיה, החליטה לקדם שינוי לפרק מתקני אגירה אנרגיה (תמ"א 1/ 19/ 1) שיאפשר הרחבת הפלח של מתקני אגירה קטנים, זאת מבלי צורך בהליך פרסום. מדובר במהלך שמטרתו לעודד הקמת מתקני אגירה בשטחים עירוניים ברחבי הארץ.

מדובר במתקני אגירת חשמל קטנים (עד 600 קילו וואט שעה) בגודל ממוצע של 5-4 מ"ר, לעומת המצב כיום בו הפטור ניתן למתקני אגירה בגודל של עד 100 קילו וואט שעה, כלומר בגודל של 1.5 מ"ר. 

מטרת התוכנית היא עידוד הקמת מתקני אגירה בשטחים עירוניים ברחבי הארץ. מתקן אגירת חשמל בגודל 600 קילו וואט שעה יכול לספק חשמל לבניין מגורים של כ-8 קומות. 

אגירת החשמל נותנת מענה לפער בעלויות הפקת החשמל בין שעות השפל (בעיקר בבוקר ובצהריים) והשיא (שעות הערב). בבוקר ובצהריים, הביקוש לחשמל נמוך יחסית, מה שמוביל לעלויות נמוכות בייצור החשמל. בשעות הערב, הביקוש לחשמל גדל, וכך נוצר עומס על רשת החשמל. 

במקומות בהם יחליטו להקים את מתקני האגירה יוכלו גם להטעין את מתקן האגירה בשעות השפל במחיר נמוך, ולמכור את החשמל בשעות השיא לחברת החשמל. בבנייני מגורים, מתקני האגירה, שהם למעשה סוללה גדולה, יכולים לשמש גם כגיבוי עבור הדיירים שיחליטו להתקין אותם במקרים של הפסקת חשמל. 

בשל פערי הביקוש לחשמל במהלך שעות היום, הרחבת השימוש במתקני אגירה ברמה הארצית תאפשר להקטין את כמות תחנות הכוח המזהמות לייצור חשמל בישראל, וגם את הצורך בשדרוג תשתיות רשת החשמל. 

כזכור, לאחרונה, אושרה תוכנית המתאר הארצית לאגירה (תמ"א 1/19) שהסדירה את האופן שבו יהיה ניתן לאשר מתקני אגירה ברחבי הארץ, ואחריה אושר במועצה הארצית לתכנון פטור מהיתר למתקנים זעירים עד 100 קילו וואט שעה. התוכנית הנוכחית כאמור היא תוספת לתוכנית הקיימת.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אמר: "לאגירת אנרגיה יש חשיבות ראשונה במעלה לעמידה ביעדים של ישראל להפחתת פליטות, באמצעות שמירה על החשמל שיוצר באמצעות אנרגיה מתחדשת ופריקתו בשעות בהן היא לא מיוצרת. תמ"א זו מגדילה את השימושים בהם ניתן לקדם אנרגיה מתחדשת ואגירה, ובכך מייעלת את השימוש בקרקע, מעודדת הקמת אנרגיות מתחדשות בדו שימוש ומאפשרת למשרד האנרגיה והתשתיות להוביל בעולם ובארץ את החדשנות בתחום".

 

 

חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד