כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מאבק בהון השחור

החגיגה נגמרה: התוכנית שתגדיל את הכנסות המדינה במיליארדי שקלים

ברשות המיסים הציגו במהלך דיון בכנסת כי פיילוט התוכנית לדיווח אונליין על חשבוניות במטרה להאבק בהון השחור, שאושרה בוועדת הכספים אשתקד, ויצאה לדרך בתחילת 2024 החלה באופן חלק, ובחודש הבא תצא הרשות "בפרסום ושיווק מסיביים של התוכנית  

החגיגה נגמרה: התוכנית שתגדיל את הכנסות המדינה במיליארדי שקלים
רשות המיסים צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ועדת הכספים קיימה אתמול (שלישי) דיון מהיר בנושא 'מאבק בהון השחור בישראל לצורך הגדלת הכנסות המדינה', הצעתו של ח"כ אליהו רביבו.  

במסגרת ההצעה לדיון, צויין כי לפי דו''ח ההפרשים שהגיש משרד האוצר לוועדת הכספים מסתמן כי בתקציב 2024 יש צורך בקיצוצים נרחבים והגדלת הגירעון על מנת להשלים הפרש גירעון של 67.2 מיליארד ש''ח, כן צוין כי "לפי מחקרים של הOECD-, ההון השחור בישראל מוערך ב-300 מיליארד שקל שהם 20% מהתוצר. ההון השחור בישראל משומש למימון פעילות פלילית כגון פרוטקשן ומכירת סמים וכן למימון פעילות טרור"

עוד צוין בהצעה כי "ישנן העלמות מס "ביתיות" כתוצאה מעבודות מזדמנות במזומן וישנן העלמות מס "עסקיות" לדוגמא אי דיווח על הכנסות מהשכרת דירת מגורים או נסיעות פרטיות באמצעות רכב עבודה בו הדלק מהווה הוצאה מוכרת. תופעה נוספת הנקשרת עם ההון השחור ופוגעת בגביית המיסים היא תופעת החשבוניות הפיקטיביות". כך מסכמת ההצעה כי "מאבק עיקש בהון השחור הביתי, העסקי, הפלילי ובחשבוניות הפיקטיביות יגדיל את הכנסות המדינה במיליארדי שקלים בטווח המיידי ובטווח הארוך". 

ח"כ אליהו רביבו פתח את הדיון, והתייחס לצורך בהגדלת ההכנסות לקופת המדינה, "זה לא סוד שתקציב 2024 יכיל קיצוצים נרחבים ועליות מיסים ויצירת מקורות הכנסה בדרכים מגוונות, זה לא סוד שההון השחור מוערך בקרב גורמי המקצוע ב-300 מיליארד ₪".

בנוסף התייחס רביבו לסוגי ההעלמות השונים, וביקש לקבל מרשות המיסים תמונת מצב לעניין חוק התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות פיקטיביות, שבמרכזה אישור אונליין של חשבוניות פיקטיביות מעל סכום מסוים, שאושרה בוועדת הכספים במאי אשתקד, והפיילוט במסגרתה יצא לדרך בתחילת 2024. 

יואל חלימי מרשות המיסים ציין כי "מדובר בפיילוט מחייב, נרשמו מרבית יצרני בתי התוכנה, הם מצליחים לקבל מספרי הקצאה, הכל עובד, אין תקלות, אנחנו מצליחים לתת את המספרים, הוועדה החליטה שבפיילוט זה מ-25 אלף, והיירוט של החשבוניות יתחיל מ-25, כך שהשנה אנחנו בעיקר לומדים ומטמיעים. אנחנו מלווים את בתי התוכנה, את הלשכות, יועצי המס, רואי החשבון, פתחנו כל מיני אפיקים כדי להיות אתנו קשר, אנחנו מתדרכים, אנחנו מוכנים, תגברנו את מוקד שירות הלקוחות, הכשרנו נציגים ייעודים לנושא, הקמנו כבר את חדר הבקרה, אין מספיק עובדים, יש בעיה בגיוס עובדים, אנחנו בהליך גיוס, כל יום אנחנו מגייסים עובדים, רק שרמת השכר גבוהה, ופחות נענים למשרות שלנו. שמנו את זה כמשימה אסטרטגית, אנחנו כל יום על זה כדי לגייס עובדים. אנחנו כרגע מסתדרים עם מה שיש". 

בהמשך הוסיף חלימי כי נוכח המלחמה ועימה גיוס מתכנתים ועובדים שונים, התעכבו הליכי הפרסום והשיווק של התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות פקטיביות, וכי חודש הבא תצא הרשות "בפרסום ושיווק מסיבי של כל המהלך הזה וחשיבותו, פרסום ייעודי בכמה שפות".

ברשות המיסים הציגו כי במהלך שנת 2023 הוגשו כתבי אישום במסגרת כ-250 תיקי מס הכנסה וכ-270 כתבי אישום במסגרת תיק מע"מ, "רובם, כ-90% במסגרת הגדרת הון שחור".

תמר ולדמן, סגנית יועמ"ש הרשות לאיסור להלבנת הון אמרה: "אנו רשות מודיעינית ולא רשות אכיפה, בשנת 2023 העברנו 161 מיידעים מודיענים ב-2022 הועברו 130 וב-2021 הועברו 83, אנחנו מעבירים מידע ישירות לרשות המיסים על חשד לחשבוניות פיקטיביות או העלמות מס, אם עולה חשד או בעקבות בקשה, הרוב בעקבות בקשה. השיתוף עם רשות המיסים הוא טוב ומשתפר".

אורי גודלמן, נציג לשכת עורכי הדין קרא לצד הצעדים הננקטים לאפשר גם הליכי גילוי מרצון לאנשים שלא דיווח על כספם, ולאפשר להם לשלם מס, וזאת גם בענף הקריפטו, "כל השוק מבין שזה אמור לקרות והנוהל עוד לא קיים".

בתום הדיון ציין סטכם כי יתקיים דיון המשך, וקרא לגורמים השונים להכין את הנתונים הדרושים, וכן תמונת מצב בנושא המשך התקדמות הפיילוט, ולהציג בפני הוועדה צעדים נוספים בתחום.

 

משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד