כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מיסים, מיסים ועוד מיסים

יש לכם מכונית חשמלית? תשלמו על הקילומטרים שתיסעו בה

כל שנה ירשמו בטסט כמה נסענו (רישום הקיים כבר היום), וכך ידעו כמה מס להטיל עלינו. אם ניקח מכונית חשמלית שנוסעת מחיפה לתל אביב זה יעלה משנת 2026 15 שקלים רק על הזכות לנסוע בכיוון אחד

יש לכם מכונית חשמלית? תשלמו על הקילומטרים שתיסעו בה
יש לכם רכב חשמלי? תשלמו 15 שקלים לכל 100 ק"מ שתסעו צילום: רוני נאק

יש לכם מכונית חשמלית או שתהיה לכם בעתיד? למדינת ישראל יש בשבילכם הפתעה: מיסים, מיסים ועוד מיסים. במסגרת תקציב המדינה נערך משרד האוצר לשורה של גזירות על בעלי הרכב החשמלי שיורגשו בקרוב. חשוב לציין שכל הגזירות האלה עוד לא סופיות, הן דורשות אישורים סופיים בחוק ההסדרים, אבל חשוב שתדעו שזה מה שהולך לקרות.

מס הקניה יעלה. כיום מוטל על רכב חשמלי מס קניה בגובה 35%, לפי עיקרי התכנית המס הזה יעלה בשנה הבאה, כנראה ל-50%. בתחילת שנת 2026 הוא שוב יעלה, כנראה שלמעל 55%. כלומר המכוניות החשמליות יתייקרו מדי שנה ברמת המיסוי. האם יבואני הרכב יספגו את זה? עכשיו אי אפשר לדעת.

מס נסיעה. כאן הבעיה הגדולה. מס על כל קילומטר שניסע ויהיה תקף רק על רכב חשמלי החל בינואר 2026. המס הזה הוא מס יפה: 15 שקל לכל 100 קילומטרים. כל שנה ירשמו בטסט כמה נסענו (רישום הקיים כבר היום), וכך ידעו כמה מס להטיל עלינו. אם ניקח מכונית חשמלית שנוסעת מחיפה לתל אביב זה יעלה משנת 2026 15 שקלים רק על הזכות לנסוע בכיוון אחד. וזה לא כולל את עלות החשמל שאם נמלא בעמדה המהירה גם עולה לא מעט (כיום כ-2.8 שקלים בעמדה מהירה). אם ניקח מכונית היברידית שעושה לנו צריכת דלק של ליטר לכל 18 קילומטר, עדיין ההיברידי יותר יקר אבל לא בהרבה. וגם המס הזה עלול להיות רטרואקטיבי, כלומר לחול גם על מי שיש לו כעת מכונית חשמלית.

ביטול הטבת הטסט. כיום הטסט לרכב חשמלי עולה בערך 500 שקל, חיסכון יפה שמשקף את רצונה של מדינת ישראל לעודד רכב שלא מזהם. בעתיד ההטבה תתבטל.

האם כל ה"מתנות" האלה אכן יקרו? כרגע קשה לדעת. זה תלוי בחוק ההסדרים. אבל על דבר אחד אין עוררין: זה מהלך שאם יקרה יצמצם משמעותית את היתרונות הכלכליים שגלומים ברכב החשמלי שהוא ללא ספק תורם את שלו להפחתת זיהום האוויר במרכזי הערים.

 

בצלאל סמוטריץ' משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד