כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מטרפדים את התייקרות

דרמה בוועדת הכספים: האם המס על רכבים חשמליים יעלה?

בוועדת הכספים רוצים לטרפד את התייקרות המכוניות החשמליות - המדינה תפסיד מיליארד שקלים

דרמה בוועדת הכספים: האם המס על רכבים חשמליים יעלה?
רכב חשמלי בטעינה. מה תחליט ועדת הכספים? צילום: רוני נאק

האם מחירי המכוניות החשמליות יעלו בעוד פחות משבועיים? בוועדת הכספים מתנגדים לכך באופן גורף, אבל לא בטוח בכלל שלוועדת הכספים יש יכולת למנוע את ההתייקרות. לטובת מי שלא מעודכן נספר כי על מכוניות חדשות בישראל מוטל מס קניה. לעתים אפילו הרבה מס קניה: על מכוניות בנזין "רגילות" מוטל מס בגובה 83% (ועל זה גם מע"מ). על המכוניות ההיברידיות גם מוטל מס קניה בשיעור זהה. משיעור המס הזה מנוכים סכומים של אלפי שקלים שנקבעים בהתאם לכמה הרכב פולט מזהמים – או מה ה"דירוג הירוק" שלו. אבל על המכוניות החשמליות מוטל כיום מס קניה בגובה 20%. לפני שנה הוא היה 10% אבל המס עולה במסגרת מה שנקרא "מתווה המס הירוק" שהוא מתווה מיסוי הרכב של ישראל. וה"פעימה" הקרובה שתוכננה ל 1 בינואר תעלה את מס הקניה על הרכב החשמלי מ 20% ל- 35%, עליה מרשימה בשיעור של 75%. ברכבי הפלאג אין הייבריד יעלה המס מ- 55% ל- 83%, גם עליה נאה.

עד כה כמעט ולא נשמע קול משרדי הממשלה בנושא – אבל אתמול התכנסה ישיבה מיוחדת של וועדת הכספים כדי לדון ברוע הגזירה. עם זאת חשוב לציין – יבואני הרכב לא פראיירים, כלומר הם כבר כעת מחזיקים עשרות אלפי מכוניות חשמליות שכבר שוחררו ממכס, כל מה שהם יעשו ב- 1 בינואר 2024 יהיה לעדכן את המחיר במחשבים – על מכוניות שהם בכל מקרה כבר שחררו ממכס אחרי ששילמו בעצמם את שיעור המס הנמוך.

בלב הדיון שהתקיים אתמול היתה כאמור התייקרות מס הקניה על המכוניות החשמליות ובמהלכו ציין מנכ"ל משרד האנרגיה כי שיעור עליית מס הקניה יהפוך את הרכב החשמלי ליקר מרכב בעל מנוע בנזין בכמעט 30%. במשרד האנרגיה קראו לקביעת יעד שממנו יהיה ניתן להטיל מס קניה על הרכב החשמלי: מהיום בו 10% מכל המכוניות בישראל יהיו חשמליות. בדיון ציין גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כי: "40% מפליטות זיהום האוויר בישראל, מקורו בכלי רכב. בדיוני התקציב העלנו את זה בפני אגף תקציבים, הם לא היו מוכנים לדבר על הנושא".

נציגי רשות המיסים ומשרד האוצר העלו מצידם טיעונים שונים. לדברי מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: "גם שהמס יעלה ל-35 אחוז, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש"ח, וביחס לרכב בנזין מזהם יכולה להגיע ל-68 אלף ₪, משרד האוצר עדיין מעודד רכבים חשמליים". באופן מעניין, סביון רמזה שמי שאחראים למחירים הגבוהים של הרכב החשמלי הם בכלל יבואני הרכב, כלומר הם קיבלו הטבה במס הקניה אבל מכרו את הרכב לציבור ביוקר. לדברי סביון: "בשנה האחרונה לאו דווקא עלו מחירי הרכב החשמל, למרות המתווה המדורג, בשנים קודמות חלק מהסכום בשל שיעורי המס הנמוכים גולגל ליבואנים ולאו דווקא לצרכנים". בנוסף טענה סביון כי מכוניות חשמליות שעליהן הישראלים מתנפלים לא מבלות פחות זמן בפקק ולא תופסות פחות חניה. כך לדבריה: "הרכב החשמלי חוסך בזיהום אוויר ורעש, אבל לא חוסך בגודש ולא בתאונות דרכים ולא בצורך בתשתיות. העלויות החיצוניות שחוסך רכב חשמלי הם בערך רבע, לכן הצורך בהטלה של מס עליו".

באופן מעניין, נציגי רשות המיסי העלו עוד טיעון שקשה כיום לשמוע: רכב חשמלי הוא מוצר של עשירים. כך לדברי נטליה מירנצ'וב, רשות המיסים: "אין שום סיבה לדחות, אנחנו דברים על מוצר חדש שנרכש בידי שכבות מבוססות". בדיון גם נחשף גובה ההפסד שיגרם למדינת ישראל אם זו תוותר על מס הקניה: מיליארד שקלים.

בסופו של דבר ציין יושב ראש הוועדה חבר הכנסת גפני:  " אנחנו מבקשים לדחות את העלאת המס הזו. מכיוון שלא אקבל סעד מכם, אני פונה לשר האוצר ולמנכ"ל משרד האוצר, אפנה אליו את המכתב מכל חברי הכנסת שחתמו ומי שעוד רוצה לחתום. אם התשובה תהייה שלילית נצטרך להיכנס לעניין ולראות מה כוחה של ועדת הכספים שהיא דנה ומחליטה פה אחד, אנחנו לא מעוניינים במס הזה, אנחנו מבקשים לדחות אותו מכל הסיבות שעלו, זו החלטת הוועדה". האם אכן הישיבה בוועדה תביא לביטול של עליית מס הקניה על המכוניות החשמליות? עד סוף השנה נותרו פחות משבועיים, כנראה שרק בתחילת השנה הלועזית נדע.

 

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד