י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"יש מבוכה אצל נסראללה"

צבי יחזקאלי: סינוואר בונה על ארה"ב שתעזור לו

צבי יחזקאלי ('חדשות 13') על התנהלות הלחימה: "למה אין עסקה? סינוואר לא רוצה, לא כואב לו מספיק והוא יודע שבסוף ארה"ב תעצור את מכונת המלחמה"

צבי יחזקאלי: סינוואר בונה על ארה"ב שתעזור לו
צבי יחזקאלי צילום: מתוך שידורי ערוץ 13

במהלך השבוע האחרון נדמה שהלך הרוח בין ישראל לחיזבאללה בלבנון הולך ומסלים, זאת על רקע המלחמה המורכבת בשטחי רצועת עזה והניסיון להוביל לעסקת חטופים נוספת. ראש הדסק לענייני ערבים צבי יחזקאלי ('חדשות 13') הביא פרטים נוספים על המתרחש בשלל הזירות בשיחה עם אראל סג"ל.

בפתח השיחה התייחס יחזקאלי לדבריו של חבר הכנסת מיקי לוי שאמר שצריך לשחרר את החטופים משבי החמאס בכל מחיר. "זה אומר שאנחנו בסוג של חולשה, אנחנו בחולשה כמה זמן בסיפור הזה. עצם נקודת החולשה שלנו זה החטופים והנעדרים. הוא יודע את זה וכל דיון שהוא מניע בעקבות הסירוב שלו להמשיך את העסקה זה משרת אותו. אני גם הייתי בתחילת המלחמה בדעה שאם אתה רוצה להתחיל תתחיל עם כל האסירים בתנאי שאתה מפזר אותם לעזה ובעזה הורג את כולם. מאחר וזה לא יצא, ויש מלחמה, וצה"ל הולך על העניין שככל שיהיה לחץ צבאי יביא הישגים לחטופים, צריך להמשיך בזה".

"אני חושב שזה גילוי חולשה כי סינוואר יודע שבסופו של דבר המשחק הוא על מי מחזיק זמן", הסביר, "האמריקנים באופן ההתנהגות שלהם, והם עוזרים לנו והתמיכה וכו', אבל גם דרישות של האמריקנים לדוגמה כמו המשך אספקת הסיוע, חמאס מקבל אספקת חמצן מאוד טובה בהכנסת הסחורות והסיוע. מצד שני, גם האמריקנים אומרים 'תחזירו תושבים לצפון'. עד שיש מקום שנראה ניצחון זה בצפון רצועת עזה, גם האמריקנים מתעקשים על זה. התמיכה והסיוע האמריקאים מדהימים אבל לבוא ולהיכנס לשדה הקרב ולהגיד 'ככה ולא ככה' - גילוי חולשה. כשהם פלטו דרומה אזרחים ומחבלים יחד מעורבב, הם השאירו מחסני נשק, שיחזרו לשם ויכול להיות שגם בהרס הגדול שהיה בצפון הרצועה לא הרסו את המקומות האלו".

בנוסף, ביקש יחזקאלי להזכיר כי בצפון הרצועה רוב הבתים הרוסים, ככה שלפלסטינים שישובו מדרום הרצועה לא יהיה לאן לחזור. "לאן תחזיר אותם? לאזורי לחימה. הייתי מתעקש, הייתי חושב שזה דבר שאתה שם אותו בעדיפות להתעקש עליו, כי פה יש לך ביסוס של ניצחון ואזרחים עזבו שם. האם אתה יכול כמדינה דמוקרטית על פי חוקי החוק הבינלאומי לגמור ארגון טרור שהוא שולט על עם, שנמצא בתוך העם, שאתה לא יודע כמה החדירה שלו וכמה העם מסייע לו בתוך הדבר הזה - אולי נשבור את הנוסחה הזו. זו השאלה של המלחמה".

כמו כן, כאשר עלתה הסוגייה של דרישות האמריקנים שמגיעות יחד עם תמיכתם, הדגיש יחזקאלי: "כשאתה מגיע לשלב במלחמה שאתה צריך את השחרור ידיים הזה, אז אתה רואה שזה כובל אותך".

"חמאס יילחם תמיד על הקיום שלו"

באשר לאסירים הביטחוניים ולדרישת החמאס לשחרורם, אמר: "האסירים הוא רק כאילו התמורה שהם אמורים לקבל על החטופים. החטופים מזמן הפכו להיות פוליסת הביטוח של סינוואר. אז הוא יקבל עוד קצת תהילה אם ישראל תהיה טיפשה ותשחרר אותם ליו"ש, אבל בשבילו כרגע האסירים זו תעודת הביטוח שלו לזה שישראל עוד אפשר לדבר איתה ולעצור את מכונת המלחמה. אין עסקה עכשיו, למה? כי סינוואר לא רוצה. לא כואב לו מספיק והוא לא רוצה כי הוא יודע דבר אחד - כמה שימשכו יותר זמן, בסוף האמריקנים יעצרו את מכונת המלחמה בדרך כזו או אחרת. לאט לאט הטנקים יגיעו לו עד האף, ואז הוא יגיד 'טוב, בואו נעשה הסדרים'. חמאס יילחם תמיד על הקיום שלו, וישראל בהקשר הזה רחוקה מאוד מלהשמיד את חמאס במטרות המלחמה".

לסיום, התייחס יחזקאלי למתרחש בזירה הצפונית, ופרש את משנתו. "בשבוע וחצי האחרון חיזבאללה חוטף מכות איכותיות, חיסולים רציניים, אבל בואו נאמר ככה, אני מזהה מבוכה. יש מבוכה אצל נסראללה, הוא חשב שהוא שולט עם היד על הברקס, אבל מתחיל לכאוב לו עכשיו. עכשיו השאלה לאן הולכים ונסראללה לא יכול ללכת למלחמה כוללת כל עוד הוא לא קיבל מהאיראנים 'אוקי'. בהרחבת המלחמה הוא מסתכן כרגע שבלבנון אומרים לו 'דיר באלק, אל תיקח אותנו למלחמה'. אבל, כשבאים ואומרים לו 'אולי תעשה 1701' מה הוא אומר? לא. לא רוצה".

"אתה לא מאיים על קיומו והוא יכול למשוך איתך כל עוד אתה יורה בעזה. הוא לא נפגע מהקרב, אין לו סכנה קיומית מהקרב הזה בדרום לבנון, וגם אם תהיה יוזמה מדינית - כוח רדואן בשעה וחצי מצמצם לגבול, לא מיגרת את הסכנה לשמה הוצאת התושבים מהצפון. עניין של זמן שתהיה לנו שם מערכה יותר רצינית. יש מלחמה ויש מלחמה כוללת, כל מה שבאמצע אני לא יודע", סיכם.

ערכה את הדברים: שני רומנו - רדיו 103

צבי יחזקאלי מלחמת חרבות ברזל יחיא סינוואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד