כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
בשנת 2023

494 רופאים עלו לישראל – 70% מהם הגיעו מרוסיה

בחמש השנים האחרונות נקלטו במערכת הבריאות 1,753 רופאים עולים | הגיל הממוצע של הרופאים שעושים עלייה לישראל עומד על 41.4 שנים

494 רופאים עלו לישראל – 70% מהם הגיעו מרוסיה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, במהלך שנת 2023 עלו 494 רופאים ורופאות למדינת ישראל. מספר האחים והאחיות שעשו עלייה לישראל בשנה החולפת נמוך באופן משמעותי והוא עומד על 83, מתוכם 44% הגיעו מרוסיה. במשרד הבריאות מדווחים כי במהלך 5 השנים האחרונות נקלטו במערכת הבריאות 1,753 רופאים עולים. מתוכם - 926 בעלי רישיון (52.8%), 427 אושרו לבחינת רישוי או התנסות קלינית(24.4%), 164 בסטאז' (9.4%), 169 בתהליך רישום (9.6%), 46 הגישו בקשה (2.6%) ו- 21 נכשלו בבחינה או שבקשתם נדחתה (1.2%).

משרד העלייה והקליטה סייע ל-928 רופאים בקידום העסקה לצורך כניסה למערכת הבריאות בישראל (התנסות קלינית/ תקופת התאמה/ התמחות/ ניסיון קליטה). הגיל הממוצע של הרופאים שעושים עלייה לישראל עומד על 41.4 שנים והגיל החציוני הוא 37 שנים.

משרד האוצר, באמצעות מנהל הרפואה במשרד הבריאות, מקצה 70 תקנים להתמחות רופאים עולים על בסיס "מיטה חמה", כאשר אישור ומעקב על תקן ספציפי למוסד רפואי נעשה במשותף ע"י אגף התעסוקה במשרד העלייה והקליטה ומנהל הרפואה במשרד הבריאות. הפרויקט התחיל עם 50 תקנים, ובשנת 2020 נוספו עוד 20 תקנים נוספים. בחמש שנים האחרונות 149 רופאים עולים נקלטו להתמחות בתקנים של הפרויקט. כל חודש מתפנים בין אחד ל-3 תקנים בממוצע, אליהם נקלטים הרופאים מרשימת ההמתנה.

קלאודיה כץ, משרד העלייה והקליטה: "היום עולים ממתינים 10-12 חודשים לשקילת התארים שלהם שנעשו במדינות המקור לפני העלייה לישראל. אנחנו פועלים אל מול כלל המשרדים הממשלתיים כדי שיקצרו את זמני ההמתנה. עולים רופאים שמגיעים ממדינות שמוסדות לימודי הרפואה שלהם מוכרים ע"י ישראל, פטורים ממבחן עברית".

מילה גילוטין, משרד הבריאות: "קיצרנו את תהליך שקילת התארים במשרד לעולים חדשים והוא יכול לקחת כעת מספר דקות בודדות. התהליך החשוב ביותר בקליטת עלייה, במיוחד לרופאים זה לימוד שפה והמשך תעסוקה במקצוע המקורי שלהם. בתקופת ההתנסות הקלינית של הרופאים העולים הם מוצמדים לרופאים ישראלים מומחים והם מקבילים שכר מסוים בזמן ההתמחות. יש לנו קשיים בלימוד עברית בישראל לאחר העלייה, אנחנו נמצאים בתהליך של לימוד עברית עוד בטרם העלייה ארצה, דבר שיקל מאוד על המערכת ועל העולים".

רחל ברנר שלם, סגנית סמנכ"ל משרד הבריאות: רוב תהליך הקליטה המקצועית של רופאים ממדינות המערב נעשה עוד בזמן שהותם בחו"ל. רופאים שמגיעים מארה"ב יכולים עקרונית לעבוד בישראל 24 שעות לאחר ההגעה שלהם לישראל. אנחנו עושים שינוי רגולציה להורדת שנות הניסיון של הרופאים העולים מ- 14 שנים ל- 8 שנים בלבד. במקביל, אנחנו מרחיבים את תקופת החפיפה בתוך מערכת הבריאות הישראלית".

רוסיה רופאים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד