כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חסר תקדים

בארמון הנשיאות: המשטרה הפולנית עצרה חברי פרלמנט

המשטרה הפולנית עצרה את שר הפנים לשעבר וסגן שר הפנים בתוך ארמון הנשיאות בוורשה. הנשיא הפולני אמר בנאום בטלוויזיה כי הוא מזועזע עמוקות ממעצרם  

בארמון הנשיאות: המשטרה הפולנית עצרה חברי פרלמנט
אילוסטרציה צילום: משה שי, פלאש 90

משטרת פולין עצרה את שר הפנים לשעבר וסגן שר הפנים בתוך ארמון הנשיאות בוורשה במה שמוגדר כ"אירוע חסר תקדים". מריוש קמינסקי ומאצ'יי ואסיק, נידונו בחודש שעבר לשנתיים מאסר בגין ניצול לרעה ב-2007. בעקבות המעצרים כתב שר הפנים החדש מרסין קירווינסקי ב-X: "כולם שווים בפני החוק".

המעצרים מדגישים את המהומה הפוליטית בין מפלגת חוק וצדק (PiS) לבין הקואליציה החדשה הפרו-אירופית.

השניים סירבו להכיר בהחלטת בית המשפט בחודש שעבר מכיוון שהנשיא אנדז'יי דודה, בעל בריתם, חנן אותם על הפשע ב-2015. דודה אמר גם שהוא אינו מכיר בפסיקת בית המשפט מכיוון שהחנינה שלו נשארה בתוקף. הנשיא הפולני אמר בנאום בטלוויזיה כי הוא מזועזע עמוקות ממעצרם.
ביום שני בערב הוציא בית המשפט צו למשטרה לעצור את השניים. למרות זאת, הנשיא דודה הזמין את שניהם לארמון הנשיאות של ורשה ביום שלישי בבוקר להשתתף בטקס השבעה של שניים מעמיתיהם לשעבר כיועצים נשיאותיים.

מספר שעות לאחר מכן, הם יצאו מהארמון כדי לשוחח קצרות עם עיתונאים, כל הזמן הם נשארו בשטחו. קמינסקי אמר שהם יהיו "אסירים פוליטיים" אם יעצרו והודה לדודה על תמיכתו.

"אנחנו מתמודדים עם משבר חמור מאוד. נוצרת דיקטטורה עגומה", אמר קמינסקי. לאחר מכן הם חזרו לתוך הארמון.

כמה רגעים לאחר מכן, ראש הממשלה דונלד טוסק אמר במסיבת עיתונאים שהמצב "לא יאומן". הוא אמר שיש לכבד את פסיקת בית המשפט ואמר שהנשיא דודה עוזר לשניים לחמוק מהצדק.

"אין נוהל בחוק לראש הממשלה או לשר הפנים כיצד לפעול כאשר מורשעים נמצאים בארמון הנשיאות. מדובר בבירור ניצול מצב בו אף אחד לא יפעיל כוח נגד מוסד הנשיאות", הוסיף. .

בעקבות המעצרים, כמה מאות תומכי PiS הפגינו מחוץ לארמון.

הבוקר הודיע ​​מריוש קמינסקי שהוא שובת רעב, "כאסיר פוליטי, מהיום הראשון למאסרי".

סגן שר המשפטים הדגיש כי אף אחד מהשניים אינו אסיר פוליטי אך לכל אסיר יש זכות לסרב לאוכל או לשתות אם ירצה.

בשנה שעברה, בית המשפט העליון של פולין קבע כי החנינה של דודה משנת 2015 אינה חוקית מכיוון שהיא ניתנה בזמן שהשניים ערערו על הרשעתם, כלומר לפני שההרשעה המקורית הייתה סופית. דודה חולק על כך ומתעקש שהחנינה עדיין בתוקף.

 

פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד