כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ישראל לא תעמוד ביעדים?

"סינוואר יעדיף למות בקרב בבונקר מאשר להתפנות"

ד"ר מיכאל מילשטיין התייחס לעליית המדרגה במערכה בצפון מול חיזבאללה • הגליית ראשי חמאס? "סינוואר יעדיף למות בקרב בבונקר מאשר להתפנות בשיירות"

"סינוואר יעדיף למות בקרב בבונקר מאשר להתפנות"
יחיא סינוואר צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90

היום ה־97 למלחמת חרבות ברזל: בזמן שכוחות צה"ל ממשיכים לפעול בעומק הרצועה, בגבול הצפוני נרשמת הסלמה נוספת. טל שלו וניסים משעל דנו על כך ב־103fm עם ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אוניברסיטת תל אביב, אשר הביע את עמדתו בנוגע לעליית המדרגה בצפון ולמגעים לעסקת חטופים נוספת.

"זה היה השבוע הכי קשה לנסראללה מאז תחילת המלחמה", הכריז ד"ר מילשטיין. "עד עכשיו הוא פחות או יותר התנהל במרחב נוחות שבמסגרתו הוא גם מציק לישראל, גם מקדם התנגדות אבל גם לא דוחף את לבנון למערכה גדולה, וכרגע הוא שופד על קרני הדילמה, בעיקר אחרי שחוסל המפקד רדואן של אזור הדרום. השאלה היא בכלל לא מה חיזבאללה יעשה, כי חיזבאללה ענה בכל מיני סוגים של פעולות דרמטיות".

עוד טען כי "השאלה המרכזית היא מה הולכת ישראל לעשות. הדילמה המרכזית היא האם ישראל רצינית במימוש 1701 או שאנחנו נכונים באמת לממש את היעד הזה כולל באמצעות מהלך צבאי. "הייתי אומר שאם לוקחים את כל הדברים שדיברנו עליהם, הסכנה הכי חמורה שיש לנו שאנחנו נשאיר גם בדרום וגם בצפון סיפורים פתוחים בלי הכרעות. כאן ישראל תצא בצורה הכי נפסדת שיכולה להיות".

בנוסף התייחס ד"ר מילשטיין להצעה העומדת על הפרק - הגליית ראשי חמאס תמורת שחרור חטופים. "אנחנו נמצאים כאן במצב שבו היכולת לקדם נקודת ממשק בין העמדות הבסיסיות של ישראל לאלה של חמאס, כרגע היא כמעט בלתי אפשרית. לגבי סיפור הפינוי, זה לא חדש, זו לא הצעה פורצת דרך, אנחנו מתגלגלים איתה כמה שבועות. עשינו הכול חוץ מאשר לשאול את חמאס".

"אתה רואה את סינוואר וחבורתו מפנים את הרצועה?", תהו צמד המגישים, וד"ר מילשטיין השיב: "אני חייב לומר, ואני אומר את זה בצורה מאוד זהירה, חמאס ארגון אידיאולוגי נוקשה מאוד וחלק אינטגרלי מהחברה הפלסטינית בעזה. אני מעריך שמנהיג כמו סינוואר יעדיף למות בקרב בבונקר מאשר להתחיל להתפנות בשיירות לכיוון אוניות בנמל עזה".

לדבריו, "יש עוד שתי שאלות יותר מהותיות - על מה אנחנו מדברים? חמאס זה ארגון של עשרות אלפי אנשים בעזה, אנחנו מדברים על עשרות אלפים או חבורה קטנה? ישראל הייתה יותר מעוניינת בפינוי הגדול. ועוד שאלה - מי בכלל ירצה לקלוט אותם? מהבחינה הזו אני מאוד אשמח להתבדות ולהודות שטעיתי, אני לא רואה את חמאס מסכים. אנחנו ממשיכים לריב על עור של דוב שלא רק שהוא לא ניצוד, הוא לא ביער".

על התנהלות הממשלה מול הציבור הישראלי בכל הקשור לשחרור חטופים, אמר: "זו בדיוק הנקודה שההנהגה צריכה להציב בפני הציבור - אם אנחנו רוצים עסקת חטופים המשמעות של זה היא הפסקת הלחימה והמשמעות היא שלא עמדנו ביעד המרכזי של המבצע, מיטוט ממשל חמאס. הגיע הזמן להציב תמונה ברורה בפני הציבור, זה צריך להיות חלק מדיון ציבורי. יש כאן סוג של הכרעה שעבורה שלחנו את הבנים שלנו למערכה בעזה ועכשיו אנחנו צריכים להגדיר אותה, האם מה שאנחנו רוצים זה לחתור בכל הכוח למיטוט שלטון חמאס".

"אני מלא בדאגות לגבי המציאות ההיברידית המאוד לא ברורה שאנחנו נמצאים בה. או שאנחנו אומרים 'שחרור חטופים מעל הכול', ויש לזה מחיר כבד", סיכם.

ערכה את הדברים: שני רומנו - רדיו103

מלחמת חרבות ברזל יחיא סינוואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד