י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
זה עניין של חיים ומוות

סוף שבוע חורפי לפנינו: כך תשמרו על בטיחות הילדים

איך קשורה נסיעה בטוחה בחורף דווקא למעיל? ואיזה אמצעי חימום עדיף? איך שותים תה חם כשהתינוק בסביבה? והאם יש לנו דרך למנוע מוות בעריסה, במיוחד בחורף? הבאנו לכם את התשובות של מומחי ארגון בטרם לבטיחות ילדים

סוף שבוע חורפי לפנינו: כך תשמרו על בטיחות הילדים
אילוסטרציה צילום: unsplash

הגשמים באים והולכים, אבל הסופ"ש הקרוב צפוי להיות כולו חורפי במיוחד, וזה הזמן לרענן את כללי הבטיחות לחורף בטוח.

שתיה חמה, מרקים ומיחמים

אין דבר יותר מפנק ממרק חם בחורף או כוס קפה חמה כשבחוץ גשום. אבל הפינוק הקטן שלנו עלול להיות מסוכן לילדים הקטנים שבסביבה. גורם מרכזי לכוויות ילדים הוא נוזל חם. העור של ילדים ותינוקות בפרט, הוא עדין ולכן גם כוס תה קטנה שנשפכת, יכולה להביא לכוויה נרחבת ועמוקה שתדרוש שיקום ארוך. לכן לא שותים שתייה חמה כשהילדים על הידיים. סירים חמים, קומקום ומיחמים, מרחיקים מהשיג ידם של פעוטות וילדים, ומניחים במקום גבוה, על השיש, צמוד לקיר. במתקני שתייה ההמלצה היא להתקין נעילה למים החמים.

גם אמבטיה חמה עלולה להסתיים בכוויה, במיוחד אם הבוילר נשאר דולק יותר מדי זמן. לפני שמכניסים את הילדים לאמבטיה בודקים את טמפרטורת המים. בכל מקרה מומלץ להתקין בבית מגביל טמפרטורה לברזים.

מזגן, רדיאטור ושאר אמצעי החימום

לפעמים אנו מעדיפים אמצעי חימום קטן ויעיל על פני מזגן, בייחוד כשמדובר בחלל קטן או חלל ללא מזגן כלל. יחד עם זאת אמצעי החימום הבטוח ביותר הוא מזגן, והוא עדיף על פני אמצעי חימום עם מקור להט, כמו ספירלה, מפזר חום, קמין ועוד. במידה ואתם מעדיפים אמצעי חימום קטן, העדיפו שימוש ברדיאטור. בכל אופן תמיד יש לוודא שאמצעי החימום תקין ועומד בתקן ישראלי, אמריקאי או אירופאי. את אמצעי החימום מחברים ישר לשקע שבקיר ומוותרים על מפצלים שיכולים לגרום לקצר ושריפות. מרחיקים מאמצעי החימום אביזרים דליקים כמו בגדים, רהיטים ווילונות. בזמן השימוש באמצעי חימום משאירים חלון פתוח לאוורור.

חשוב מאוד להתקין בבית גלאי עשן. גלאי עשן אינו מונע את השריפה אך מתריע עליה בזמן ומאפשר חילוץ של הילדים, כיבוי מהיר וקריאה לכוחות ההצלה במידת הצורך. זה מוצר זול ופשוט להתקנה.

תרופות, כדורים וויטמינים

הקור שמתלווה לחורף מביא איתו גם מחלות שונות, ומעלה את השימוש בתרופות בקרב בני הבית. כתוצאה ישירה מזה לרוב התרופות יהיו במקום נגיש בבית. אך חשוב לדעת שתרופות עלולות להשפיע על ילדים, שגופם קטן, בצורה חמורה יותר ואף להביא להרעלה. לכן בכל השנה, ובמיוחד בחורף - מרחיקים תרופות וויטמינים מהשיג ידם של ילדים. שומרים את כל התרופות בארון גבוה או נעול.

נסיעה בטוחה בחורף

נסיעה בחורף תמיד צריכה להיות זהירה יותר. אבל מלבד הגשם, הראות הלקויה והכביש המחליק, גם לבגדים שאנו לובשים יש משמעות בבטיחות הנסיעה. לפני שחוגרים את הילדים במושב הבטיחות, מומלץ לפשוט מהם מעיל או בגד נפוח... מדוע? המעיל אינו מאפשר לרצועות להגן על הילדים כראוי ובזמן תאונה הם עלולים "להחליק" מתוך המעיל ולהיפגע קשה. לכן לפני הכניסה לרכב, פושטים את המעיל, מושיבים את הילד במושב הבטיחות וחוגרים אותו היטב. אם קר, אפשר לכסות את הילד במעיל כשהוא חגור.

עוד דבר שחשוב לזכור, בחורף מחשיך מוקדם וקשה לנהגים להבחין בהולכי הרגל. מומלץ להלביש את הילדים בבגדים בהירים ולהשתמש במחזירי אור, הן כהולכי רגל והן כרוכבים על דו גלגלי.

שינה בטוחה

לצערנו בחורף מתרבים מקרים של מוות פתאומי בשינה, המכונה "מוות בעריסה". מחקרים מצאו שיש דברים שניתן לעשות כדי לצמצם את התופעה, כמו הקפדה על כללים לשינה בטוחה בקרב תינוקות. אצל תינוקות מנגנון ויסות החום אינו מפותח מספיק. חימום יתר עלול לגרום, למוות פתאומי בשינה. כדי להימנע מחימום יתר, מוודאים שהטמפרטורה בחדרי ילדים היא 22 מעלות ובכל מקרה לא יותר מ-24 מעלות. שמיכות עבות וריבוי שכבות של בגדים הם גורם נוסף לחימום יתר. בנוסף שמיכות וחפצי טקסטיל במיטת התינוק עלולים לגרום לחנק, ולכן אנו ממליצים להשתמש בשק שינה לתינוקות או בשמיכה דקה והדוקה - ולהלביש את התינוק בהתאם. אם במגע נראה לנו שלתינוק חם מדי, מורידים לו שכבת ביגוד.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, מזכירה כי "החורף ומזג האוויר הגשום, מעלה את הסיכון לתאונות ילדים בבית. עיקר פגיעות אלו, נגרמות מכוויות של מים רותחים, שריפות שנגרמות מאמצעי חימום, וכן מוות בעריסה. הקפדה על הנחיות הבטיחות, והתאמת הסביבה הביתית לילדים, מפחיתות משמעותית את הסיכון להיפגעות בקרב ילדים, בבית ובדרכים".

 

 

בטרם חורף תחזית מזג האוויר תחזית מזג אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד