כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מדינה במחאה

שביתות, זעם, מפלגת ימין קיצוני שמזנקת בדירוג, מה קורה בגרמניה?

נהגי רכבת שובתים, חקלאים זועמים, ממשלה שמאבדת תמיכה ומפלגת ימין קיצוני שמזנקת בדירוג הפופולריות. גרמניה מתמודדת עם זעם רב בקרב החקלאים. העלאות מסים וקיצוץ סובסידיות נחשבים בעיני רבים כמשהו הכרחי, אך אחרים זועמים על הממשלה

שביתות, זעם, מפלגת ימין קיצוני שמזנקת בדירוג, מה קורה בגרמניה?
מפגינים: אילוסטרציה צילום: Pixabay

לקנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל היה מוניטין של יד יציבה על ההגה. ב-16 שנות כהונתה, היא הייתה מפורסמת בכך שהסתפקה ב"שב ועל תעשה" במקום לנקוטפעולה. ההתחייבות שלה לבוחרים הייתה שחייהם ימשיכו בשלום ובשלווה ושאין להם מה לדאוג.

בדצמבר 2021, הוקמה ממשלה חדשה, ממשלת המרכז-שמאל הנוכחית של הסוציאל-דמוקרטים (SPD), הירוקים והדמוקרטים החופשיים הניאו-ליברלים (FDP) הבטיחה התקדמות ללא צורך בקיצוצים, אך איש לא היה מוכן למלחמה באוקראינה ולהשפעותיה.

הממשלה התמודדה עם משימה לסתום חור בתקציב בזמן שהמשק על סף מיתון דבר שגרם לעליית מחירי האנרגיה והמזון, והשינוי הלא מתוכנן השפיע על רמת החיים של חלק גדול מהחברה.

בנסיבות אלה, העלאות מסים וקיצוץ סובסידיות נחשבים בעיני רבים כמשהו הכרחי, אך אחרים זועמים על הממשלה. חקלאים אומרים שהם לא יכולים להתמודד עם קצב הרפורמה והתקנות החדשות בתחום איכות הסביבה ובעלי חיים, דרישות כמו תחזוק חוות קטנות יותר, לא מקובלות על החקלאים. הם טוענים כי ניתן להן מעט מדי זמן להסתגל לשינויי מדיניות האיחוד האירופי. החקלאים זועמים ומפגינים ברחבי גרמניה בשבועות האחרונים. המפגינים החקלאים זועמים על התכנון לקצץ בהטבות מס לחקלאים.

זאת לא הפעם הראשונה שהגרמנים מפגינים בגין שינוי חוקי החקלאות, עוד ב-2019 אלפי חקלאים הגיעו עם הטרקטורים שלהם והתאספו ליד שער ברנדנבורג המפורסם בברלין, וחסמו את התנועה במחאה על מדיניות ממשלת גרמניה בתחום החקלאות.

ב-4 לינואר החודש מאות חקלאים ניסו להסתער על מעבורת שבה חזר סגן הקנצלר ושר הכלכלה רוברט האבק מחופשתו בשלוטסיאל שבצפון גרמניה. המפגינים החקלאים זעמו על התכנון לקצץ בהטבות מס לחקלאים.

השר היה בחופשת סוף שנה פרטית באי האליג הוג, ולא היה מסוגל לרדת לחוף במזח המעבורת בגלל הצרחות, הדחיפות, ושריקות המפגינים. כוחות הביטחון החליטו להעביר את המעבורת למקום אחר בו יוכל השר לרדת.

תאגיד השידור הגרמני DW מדווח כי פופוליסטים מהימין הקיצוני מרוויחים מכל זה, מפלגת הימין הקיצוני הפופוליסטית "אלטרנטיבה לגרמניה"(AfD) ממשיכה לצבור תומכים במדינות סקסוניה, תורינגיה וברנדנבורג, שבהן מתקיימות בחירות למדינות בספטמבר, היא זוכה לסקרים מחמיאים ומוצבת כמפלגה החזקה ביותר. משום מה התומכים בטוחים שאם יגרשו את המהגרים או יצרו את צעדיהם של מבקשי מקלט, הבעיות של גרמניה ייפתרו.

מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" משתמשת בהפגנות בערוצי המדיה החברתית הרבים שלה כדי לתקוף את ממשלת קואליציית המרכז-שמאל השלטת של הסוציאל-דמוקרטים (SPD), הירוקים והניאו- ליברלים הדמוקרטים החופשיים (FDP) ולהביע סולידריות עם החקלאים שמוחים נגד הקיצוץ בסבסוד לסולר חקלאי.

בין פעילי הימין הקיצוני הקולניים ביותר שמתבטאים בהפגנות הוא מרטין סלנר, ראש מפלגת הימין הקיצוני, שיש לה תפיסת עולם גזענית וקוראת למלחמה באסלאם ובהגירה בגרמניה.

מנהיגיה רואים הזדמנות לפרוץ עם האידיאולוגיה שלהם: ביורן הקה, המנהיג החזק של ה-AfD במדינת תורינגיה שבמזרח גרמניה, כתב בפייסבוק: "אזרחים בואו ניפגש ברחובות" האק השתתף בעבר בצעדות ניאו-נאציות ועל פי פסיקת בית המשפט, ניתן לתאר אותו כפשיסט.

המבקרים מזהירים כי לראשונה מאז 1945 וסיום הדיקטטורה הנאצית תחת היטלר, מפלגה ימנית קיצונית יוכלה שוב לכהן במשרד ממשלתי בגרמניה. בגרמניה מודאגים מכך שמחאות החקלאים הנוכחיות עשויות להיות מנוצלות למטרות אנטי-דמוקרטיות של ימין קיצוני.

חוקר הקיצוניות מתיאס קוונט הזהיר מפני כך בראיון לערוץ שידור הציבורי 'דויטשלנד-פונק'. "ההתרשמות שלי היא שאיגוד החקלאים כבר מזמן איבד את השליטה על הנרטיב ברשתות החברתיות. אפשר לקרוא את התגובות שם: זה לא קשור לסולר חקלאי, זה על התמונה הגדולה. הם רוצים לשתק את גרמניה. זה תחילתו של מרד לאומי כביכול".

קוונט קורא לחקלאים להתרחק מקיצוני הימין בשורותיהם. "החקלאים שמפגינים חייבים גם להבטיח שלא ניתן לנצל את המחאות שלהם", הוא אמר.

בבלגיה, ספרד וצרפת, חקלאים גם יצאו לרחובות כדי להביע את חוסר שביעות רצונם מההשפעות של רפורמות סביבתיות מתוכננות ועלויות גבוהות. פולין ומדינות אחרות במזרח אירופה ראו מחאות דומות, אם כי אלה קשורים בעיקר לייבוא ​​של תבואה אוקראינית זולה לאיחוד האירופי שפוגע ביבול המקומי.

 

ימין קיצוני גרמניה הפגנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד