י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
45 שניות להתמגן

דיון סוער בכנסת בשאלת שגרת הלימודים באשדוד

דיון סוער בכנסת בשאלת שגרת הלימודים באשדוד נוכח מלחמת חרבות ברזל יו"ר הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה לנציגי העירייה: "הגישו תכנית חזרה מלאה ללימודים עד סוף השבוע"

דיון סוער בכנסת בשאלת שגרת הלימודים באשדוד
מערכת כיפת ברזל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה לצמצום פערים חברתיים קיימה דיון בנושא מתווה הלימודים בעיר אשדוד נוכח מלחמת 'חרבות ברזל'. הדיון התקיים בשל פניות של הורים לוועדה, שהלינו על כך שבחלק ממוסדות הלימוד בעיר הלימודים עדיין מתנהלים במתכונת חלקית, על אף הסרת מגבלות פיקוד העורף בעיר. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה: "אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת והעיר אשדוד אכן מטווחת. יש חשיבות גדולה לשמירה על ביטחונם של התלמידים ולצד זאת היעדר לימודים סדירים מקשה מאוד על ההורים והילדים כאחד, בחזרה לשגרה ובשמירה על החוסן. לכן אנחנו מבקשים לשמוע מדוע התקבלה בעירייה ההחלטה לא לחזור כרגע לשגרה מלאה ואיך מתנהלים כעת הדברים".

חברת מועצת העיר אשדוד שרון מרק, אשר הייתה מיוזמות הדיון: "בעוד שכל ראשי הרשויות נלחמים על השבת השגרה באשדוד עושים הפוך בניגוד לכל היגיון. הפגיעה בילדים, בהורים, באמהות יחידניות ובפרנסתן יוצרת פערים שלא היו בעבר, גם בתוך העיר וגם בין תושבי העיר לתושבי המרחב. אני קוראת להחזרת כל מערכת החינוך באשדוד לשגרה מלאה". עוד ציינה כי מערכת החינוך החרדית בעיר כבר החזירה האת תלמידיה לשגרה מלאה. חיים בן זכרי, סגן יו"ר בית ספר בעיר אשדוד וסבא ל-2 ילדים אוטיסטים חיזק את דבריה ואמר: "ילדים אוטיסטים לא יכולים ללמוד במתווה של קפסולות. הילדים האלה חייבים להיות במסגרת ולנהל אורך חיים רציף. ההורים של אותם ילדים מתקשים מאוד להתנהל מולם יום שלם בבית, שלא לדבר על הפסד של ימי עבודה".

ח"כ ד"ר מטי צרפתי הרכבי מ'יש עתיד' אמרה: "הייתי בעבר ראש מועצה ביישובים שגם בהם יש 45 שניות להיכנס למרחב המוגן והחלטתי לאמץ ב-100% את המלצות פיקוד העורף, מתוך הבנה שהיא מתכללת את כל הפרמטרים של בטיחות, חוסן חברתי וכלכלה". עוד לדבריה: "בזמן שבערים אחרות ברמת סיכון דומה לאשדוד מתנהלים לימודים שבשגרה, לא נכון להחמיר עם תושבי העיר אשדוד. עלינו לזכור שהילדים האלה חוו מבצעים כמו 'צוק איתן' ו'עמוד ענן', הם עברו את תקופת הקורונה ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להכביד ולפגוע בהם עוד יותר".

אריה מימון, ראש מנהל החינוך בעיריית אשדוד הסביר את מתווה העירייה והשיב לטענות: "באשדוד יש 45 שניות להיכנס למרחב מוגן והאפשרות לעשות את זה מותנית בכמות בתלמידים, בגודל מרחב המוגן ובפרמטרים נוספים. תרגלנו את זה עשרות פעמים בכל מוסד ואיפה שהיה קושי לבצע את זה צמצמנו את כמות התלמידים. ל-68% בעיר מבתי הספר יש מיגון תקני ובהם מתקיימת שגרת לימודים מלאה. 27% ישנם חללים שמוגדרים כ'הכי מוגן שיש', שזה אומר 2 תקרות מעל ראשם של הילדים וקירות לצדם. כל גני הילדים למעט 6 מוסדות, מתוך 450, עובדים באופן מלא. בכיתות א-ד- 92% מהתלמידים לומדים 4-6 ימים בשבוע. בכיתות ה-ו 41% מקיימים למידה של 3 ימים. עם תחילת הלחימה התחלנו בתהליך מהיר של מיפוי, הכשרה ורכש מידי של ממדים, 50% כבר הגיעו או נמצאים בתהליך הקמה".

"בנוסף", דיווח מימון, "הכשרנו מתנ"סים ומבני ציבור בעיר כדי שישמשו ככיתות זמניות מתוך הבנה שאנחנו כעירייה צריכים לאזן בין בטיחות התלמידים לחוסן החברתי. המערכות הקודמות לימדו אותנו את חשיבות השמירה על בטיחות התלמידים. בצוק איתן פגע טיל בגן ילדים והסיבה שאף אחד לא נפגע הייתה שראש העיר החמיר את הנחיות פיקוד העורף ולא החזיר את הילדים. המערכה הזו שונה מכל קודמותיה וגם כאן אנחנו עושים את המרב כדי לשמור על הילדים מצד אחד ולאפשר חזרה לשגרה מהצד השני". בהמשך ציין מימון כי השבוע עתידה להתקיים הערכת מצב נוספת בעירייה שתיבחן האם ניתן להחזיר את הלימודים בעיר למתכונת מלאה כבר בשבוע הבא.

יו"ר הנהגת הורים מאיר פור אשדוד ונציגים נוספים חיזקו את דבריו של מימון והביעו תמיכה במתווה ובמשנה הזהירות שבה נוקטת העירייה ביחס להנחיות.

זאב אזולאי ממשרד החינוך אמר: "משרד החינוך עובד תחת הנחיות פיקוד העורף. עם זאת, המשרד מגבה כל ראש רשות בישראל, אשר להם הסמכות כמו גם האחריות לקבל החלטות פרטניות על הרשות שלהם".

עוד עלה בדיון כי גם מרכזי היום לאנשים עם מוגבלות בעיר פועלים במתכונת חלקית של 'שבוע- שבוע'. נציגת משרד הרווחה אפרת שרעבי ציינה כי גם מוסדות הרווחה פועלים בכפוף להנחיות הרשות המקומית, ובהתאם לסמכותם של ראשי הרשויות להחמירן ביחס להמלצות פיקוד העורף.

לסיכום הישיבה אמר יו"ר הוועדה: "שמענו פה את ההורים שדיברו מדם לבם, טענות על פגיעה בחוסן, בפרנסה של ההורים וכמובן בתלמידים. ילדי אשדוד הם לא ילדים סוג ב', ובזמן שבמקומות אחרים בארץ חזרו לנהל לימודים כרגיל וחיים שבשגרה לצד המלחמה, אין לעיריית אשדוד סיבות מספיק מוצדקות למנוע חזרה מלאה ללימודים לצד השמירה על בטחון התלמידים. אני מבקש מהעירייה להניח בפני הוועדה תכנית חזרה מלאה ללימודים עד סוף השבוע".​

 

מלחמת חרבות ברזל אשדוד לימודים מרחב מוגן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד