כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
חקירות גנטיות

13 שנה אחרי שנמצאה מתה, התגלה כי היא אישה יהודיה

גופה בארה"ב זוהתה באמצעות די אן איי כעדה בת' קפלן בת ה-64. הגילוי הגיע כמעט 13 שנים לאחר ששוטרים מצאו את הגופה בקליפורניה. "האמת שזה הפחיד אותי, כי לא ידעתי שאני יכולה לפתור את המקרה שלה", אמר ראש צוות החוקרים, בנוגע למורשת האשכנזית של קפלן

13 שנה אחרי שנמצאה מתה, התגלה כי היא אישה יהודיה
אילוסטרציה צילום: unsplash

ב-29 במרץ 2011, אישה מתה התגלתה בסמוך ללוס אנג'לס. בתחילת החודש, כמעט 13 שנים לאחר מכן, זוהתה הקורבן כעדה בת' קפלן, יהודייה שהיתה בת 64 במותה.

המסע המפותל לפיצוח תעלומת שמה של קפלן עבר דרך עמותה שמתמקדת בדי אן איי, שמונה דורות של תיעוד משפחתי ועבודתם של שני גנאלוגים יהודים שהבינו עד כמה קשה זה יכול להיות לפעמים לברר את זהותו של יהודי אשכנזי אלמוני.

"זה סוג של נס בהרבה דרכים", אמרה עדינה ניומן, לסוכנות הידיעות היהודית מייסדת משותפת של פרויקט ה-DNA Reunion (די אן איי איחוד משפחות) במרכז להיסטוריה יהודית בניו יורק. "לגלות את שמה של עדה קפלן כשאנשים אפילו לא הבינו שהיא נעדרת זה עניין גדול בשבילי".

גופתה של קפלן נמצאה בשנת 2011, עם מעט רמזים מי היא הייתה או כיצד נהרגה. המקרה שלה נותר לא פתור, ובשנת 2020, חוקר מקרי המוות במחוז קרן נעזר ב-DNA Doe Project, ארגון שמשתמש בניתוח גנאלוגי גנטי כדי לבנות את אילן היוחסין של קורבנות לא מזוהים במאמץ למצוא את זהותם.

הדנ"א של קפלן הצביע על כך שהיא יהודייה אשכנזיה. צוות החוקרים מצא בתחילה רק את בני דודיה הרחוקים של קפלן, שהיו להם שמות משפחה יהודיים מזרח-אירופיים נפוצים ונפרשו על פני שמונה דורות. נאסר על חוקרים להשתמש במאגרי די אן איי גדולים מסוימים שעובדים עם המשטרה.

"האמת שזה הפחיד אותי, כי לא ידעתי שאני יכולה לפתור את המקרה שלה", אמרה מיסי קוסקי, ראש צוות החוקרים, בנוגע למורשת האשכנזית של קפלן.

קוסקי נזכרה במקרה האחרון של ג'ון איילה שהיה רבע יהודי אשכנזי, שלא נפתר במשך זמן רב בגלל קשיים שהצוות נתקל בזיהוי סבא וסבתא יהודים. המקרה הזה נפתר בסופו של דבר דרך הצד הלא-יהודי של אילן היוחסין שלו.

"עבדנו קשה מאוד על זה במשך זמן רב, אז כבר ידעתי כמה קשה זה יכול להיות במונחים של ניסיון לחבר את בני המשפחה", הסבירה קוסקי.

כדי לסבך עוד יותר את העניינים, חוקרים גילו בסופו של דבר ששלושה מתוך ארבעת הסבים והסבים של קפלן היו מהגרים - כלומר נאלצו לחפש ברשומות במזרח אירופה כדי לחבר אותם זה לזה.

משפחות אשכנזיות רבות שינו את שמות המשפחה שלהן או אייתו את אותם שמות בצורה שונה. זה אומר שליהודי אשכנזי עשוי להיות התאמה חזקה של DNA למישהו שהוא לא ממש קשור.

ביולי 2023, צוות החוקרים שעבד על המקרה של קפלן מצא שני בני משפחה שהסכימו לספק דגימות DNA לצורך השוואה. אחד מקרובי משפחתה גר בשכונה היהודית פורסט הילס בקווינס, ניו יורק. והוא הוביל לבסוף לזהותו של קפלן.

סיבת המוות או מקום המוות לא נקבעו במקרה של קפלן, ולבלשי השריף של המחוז נודע בראיונות עם בני משפחה שמעולם לא הוגש עליה תלונה במשטרה שהיא נעדרת. לא ידוע שיש לה ילדים. כמו כן, לא זוהה חשוד בקשר למותה.

ארצות הברית רצח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד