י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
זו כמות עמדות טעינת הרכבים

חברת החשמל: "הנזק למדינת ישראל אדיר; חייבים להעלות מחירים"

מנכ"ל חברת החשמל: "הנזק למדינת ישראל מאי אספקת חשמל סדירה הוא אדיר - החברה מתייעלת ביותר אבל חייבים את עליית המחירים לטיפול בתשתיות ישנות" | מנהל מינהל הדלק: "קצב הקמת תחנות הדלק החדשות צנח ב-80% - רק 5 תחנות חדשות מוקמות בשנה; ב2030 כבר לא יהיה יבוא רכבים מבוססי בנזין; ברחבי הארץ רק 1790 עמדות טעינה מהירות לרכבים חשמליים"

חברת החשמל: "הנזק למדינת ישראל אדיר; חייבים להעלות מחירים"
חברת החשמל צילום: פלאש 90

דיון טעון התקיים בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי על התייקרות הצפויה בתעריפי החשמל. נציגי ארגון לובי 99 הטיחו בהנהלת החברה האשמות על "בור שחור" ורווחים מוגזמים שאינם מגולגלים לטובת הציבור ומנגד מ"מ יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל חברת החשמל טענו כי העלאת המחיר היא חיונית ובכלל אינה מספקת לשיקום תשתיות החשמל הישנות בישראל שדורשות שדרוג נרחב שעולה הון רב.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי אמר כי "המסקנות לגבי התייקרויות בענף המזון אינן מעודדות. בישראל משלמים כ35% יותר ממדינות מקבילות. דוחות המבקר רלוונטיות לעניין המחירים כי בהן עולות טענות הן על הפיקוח על תחנות הדלק והן על התייעלות בחברת החשמל. עליית המחירים משליכה על כל אזרח במדינת ישראל במישרין ובעקיפין. בדיון עולים פערים ומתחים בין הרגולטורים למבצעים - בטוחני שאם יישבו יותר יחד ליישר את הטענות, האזרח במדינת ישראל ירוויח יותר. זו מטרת הוועדה והיא תעקוב לראות שזה קורה".

לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99 הציגה בפתח הדיון טענות כנגד התנהלות משק החשמל, "הוא נשלט על ידי שני מונפולים מרכזיים והרכישות ממאגרי הגז מהווים 25% מהרכישות. אם היינו מכניסים יותר ספקים, היה יותר זול. חברת החשמל מתנהלת בלי יו"ר דירקטוריון קבוע ויש 8 חברים במקום 21. הלכה למעשה לא ברור מי מפקח על מה שקורה בהנהלה. ממש לאחרונה נמכרה תחנת אשכול ונאצמר שזה יביא להוזלה של המחירים אך זה לא קרה. יש העלאת תעריף לציבור שנאנק. יש הנפקות במליונים של החברה ורווחים עצומים - איפה הכסף? חברת החשמל זה בור שחור. מי מפקח על תקציב של 22 מיליארד ש"ח שהם מקבלים מהמדינה ובסוף מגלגלים את ההעלאה לציבור".

מ"מ יו"ר דרקיטוריון חברת החשמל, שלמה ארביב, הגיב ואמר: "יש דירקטוריון שמתנהל כחוק ובצורה מסודרת. הדירקטוריון ניהל גם את מכירת תחנת אשכול בצורה מסודרת וטובה. אנחנו עושים כמיטב יכולתינו. יש שלוש תכניות עבודה שעברו ע"י הדירקטוריון כדת וכדין".

לדבריו, "בעשור הקרוב הולך להיות יותר אנרגיות מתחדשות וכל זה מביא להתעוררות עצמה במשק החשמל גם בארץ. אחד הדברים שרואים שהרשת שעליה מנוהלת כל החשמל היא רעועה ולכן חברת החשמל הולכת להשקיע פי 5 ברשת החשמל על מנת שיהיה פה חשמל טוב שיזרום הלאה. החברה השקיעה 9 מיליארד שח יותר מאשר היה בתוכניות הרפורמה וכל זה בפחות עובדים. אנחנו מודדים התייעלות תפעולית ומוציאים הון בהשקעות היינו צריכים לעלות עוד יותר את התעריף".

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר הגיב ואמר בוועדה: "מי שקובע את התעריף זה רשות החשמל שקובעת תעריף ומיד זה משליך על החברה איך תתפקד. בממוצע יש יותר הפסקות חשמל כי רשות החשמל לא נתנה ביטוי בתעריף לשדרוג המערכת. בסוף הכסף כולו עובר לטובת הציבור הרחב בשיפור ושדרוג המערכ. חברת החשמל עוה הכל להשתפר ולהתייעל לטובת הפחתה ככל שנדרש בתעריף החשמל, אבל כשלא מקבלים בתעריף מענה אובייקטיבי, אז יש נזקים".

שפיגלאר הוסיף ואמר, "הנה בדרום במלחמה יש נזקים כי הם היו מעל לקרקע. להטמנה צריך כסף. אף אחד לא לוקח דיבידנדים - הכל מושקע ברשת, בייצור, בחלוקה, באספקה ובשינוע. רשות החשמל עושה מניפולציות ומכניסה שיקולים פוליטיים בתוך תעריף החשמל. כתוצאה משיקולים זרים קובעים תעריפים שלא נותנים מענה שהרשת תשרת נאמנה את התושבים. לא נהיה שק חבטות של אף אחד מהרגולטורים. חברת החשמל הפכה להיות הבנק של הממשלה בנושאים שנוגעים לתעריפי חשמל".

"אין על רשות החמשל כל ביקורת - הם מחליטים וזהו. הנזק של מדינת ישראל מאי דקות אספקה הוא אדיר. זה דבר יסודי במערכת כללית ולכן החברה מתייעלת בצורה רצינית ביותר ועושה הכל כדי להוריד עלויות אבל כדי להיות יעיל חייבים גם לטפל במערכות וזה דבר שיש לו עלויות".

רבקה לויפר, סמנכ"לית ברשות החשמל אמרה מצידה: "אם אנחנו משווים את עצמנו למדינות העולם אנחנו בחלק התחתון של המחירים. החברות צריכות החזר עלויות. המציאות בשנה זו היא שמחירי הפחם ירדו קצת והצורך בפיתוח גדול מאוד. שאר הפרמטרים האחרים היו מאוד בעייתיים - מדד המחירים, הריבית, ירידת ביקושים - בפרט השנה שמתמודדים עם זה שהיה פחות חורף- , ירידת צריכה כללית, ירידת צריכה בגלל המלחמה ועוד. מכירת אשכול נעשתה בצורה מעוררת הערכה. חברת החשמל תקבל סדר גודל של 4 מיליארד ש"ח ואת יתרת הכסף נעביר לצרכנים באי עליית מחירים. החלטות של רשות החשמל הן שקופות לגמרי. הפרוטוקולים נמצאים באינטרנט והכל יוצא לשימוע ציבורי. הטמנות קווי החלוקה קשורות לאמינות האספקה. דקות הפסקות חשמל עולות בעשור האחרון ומה שעוזר זה הטמנת קווי חשמל - הרשות הוציאה תעריפים מוגדלים".

לדבריה, "החוק אומר שהחברה צריכה להגיש את התוכנית והרשות צריכה לאשר את התעריף. לצערי כבר שנה ממתינים שהחברה תגיש את התוכנית וזה לא מתחיל. כרגולטור יש מתחים ביננו למפוקח וזה התפקיד. המצב הפיננסי של חברת החשמל הוא יחסית טוב מאוד ואנחנו מסתכלים על התמונה הכוללת".

חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק אמר בדיון: "יש לנו איום תחרותי חדש וזה הרכב החשמלי. כבר בשנת 2030 לא אמורים לייבא לפה יותר רכבים מבוססי בנזין. השקנו דלקן אוניברסלי וגם צרכן בודד יכול לשלם פעם בחודש וליהנות מכל תחנות הדלק. איתרנו מתחמים של 40 מקומות לבנות תחנות
דלק אבל רמ"י אמרה שכל עוד זה לא מתוכנן, הקרקעות האלו לא ייצאו למכרז. ב3 שנים האחרונות יש הקמות תחנות דלק בין 5 ל10 תחנות כל שנה מאשר 25 תחנות שהיו בעבר. מרבית הנהגים שיש להם רכב חשמלי יש להם טעינה בבית אבל הפריסה היא שיש ברחבי הארץ 3950 שקעי טעינה איטיים ועוד 1790 מהירים".​

תחנת דלק חברת החשמל הוועדה לביקורת המדינה מאיר שפיגלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד