כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
קשרים משנות ה-70

מחסנים בתאילנד: ציר הטרור בין צפון קוריאה לחמאס

תחקיר חדש חושף את הקשרים בין צפון קוריאה לפלסטינים. אחרי תפיסת כמויות הנשק מתוצרת צפון קוריאה בעזה, התגלה כי הצדדים מקיימים קשרים לאורך שנים. צפון קוריאה מכרה נשק גם לחיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי, סוריה והחות'ים

מחסנים בתאילנד: ציר הטרור בין צפון קוריאה לחמאס
כוחות הנדסה של צה"ל מחוץ למנהרת חיזבאללה צילום: דובר צה"ל

צה"ל תפס בעזה כמויות גדולות של נשק שיוצר בצפון קוריאה והוברח לרצועה. מידע חדש שמתפרסם חושף שהקשר בין צפון קוריאה וחמאס, חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי, סוריה והחות'ים, החל לפני שנים רבות ולמעשה מכניס את צפון קוריאה בציר הרשע.

תחקיר שערך מכון המחקר "סטימסון" בוושינגטון ופורסם ב-Ynet מצביע על קשר הדוק ותמיכה של צפון קוריאה בקבוצות מיליטנטיות פלסטיניות שהחל כבר בשנות ה-70 על ידי יאסר ערפאת, שפנה למנהיג קים איל סונג וקיבל ממנו משלוחי נשק. קציני מודיעין צפון קוריאנים סיפקו הכשרה למפקד החזית העממית לשחרור פלסטין, ג'ורג' חבש, והנחו את מתקפת הטרור של הצבא האדום היפני בנתב"ג שבוצע במאי 1972 בידי שלושה מחבלים יפניים באולם הנוסעים של נמל התעופה, בפיגוע נרצחו 24 אנשים מתוכם 8 ישראלים, היתר תיירים מפורטו ריקו ועשרות אנשים נפצעו.

על פי הדיווח, הקשרים בין צפון קוריאה לקבוצות מיליטנטיות פלסטיניות נחלשו אחרי הסכמי אוסלו, אך השתלטות חמאס על רצועת עזה ב-2007 חידשה אותם. על פי ה'דיילי טלגרף' הבריטי, אחרי שישראל יצאה למבצע צוק איתן ב-2014 ברצועת עזה, פנה חמאס לצפון קוריאה בבקשת סיוע צבאי. במסגרת עסקה חשאית חמאס העביר מקדמה עבור רקטות וציוד תקשורת באמצעות חברה בלבנון.

העברת הנשק של צפון קוריאה לחמאס בוצעה על ידי צד שלישי. נתיב מעבר אפשרי מאיראן לסודאן ולמצרים, שם הנשק נכנס לרצועה דרך מנהרות. ב-2009 נתפסו מחסני נשק קוריאניים באיחוד האמירויות ובתאילנד, שככל הנראה נועדו לחמאס ולחיזבאללה.

התחקיר של "סטימסון" חושף, כאמור, גם שיתוף פעולה בין צפון קוריאה לחיזבאללה, סוריה והחות'ים. במהלך שנות ה-80 הגיעו פעילי חיזבאללה לצפון קוריאה לצורך אימונים צבאיים. אחרי שנת 2000 צפון קוריאה אימנה את חיזבאללה, וסייעה לחיזבאללה לחפור רשת מנהרות נרחבת מדרום לנהר הליטני בלבנון ועד לגבול עם ישראל, וכך עזרה לחיזבאללה לאחסן משגרי רקטות מתחת לאדמה ולהתחמק ממעקב אווירי ישראלי. צפון קוריאה העבירה גם רקטות, קטיושות וטילי גראד לחיזבאללה, דרך איראן וסוריה.

בספטמבר 2007 השמידה ישראל כור גרעיני שסוריה בנתה בחשאי במשך שנים, בסיוע של צפון קוריאה. הכור הוקם במסווה של חווה חקלאית, ושהו בו מדענים מצפון קוריאה.

על פי הדיווח של איתמר אייכנר ב-Ynet אירועי 7 באוקטובר מדאיגים את דרום קוריאה, דרום קוריאה אוספת מידע על המחדל בעוטף עזה, ואף מתכוונת לשלוח לישראל משלחת לאיסוף מידע כדי ללמוד על האירוע ולמנוע אחד כזה אצלה מצד צפון קוריאה.

העיתון "ג'ונגאנג אילבו", שמתפרסם בדרום קוריאה, קרא במאמר מערכת להנהגת המדינה להפיק לקחים מהכישלון של ישראל במניעת המתקפה של חמאס, ולהגביר את המוכנות להתקפה אפשרית מצד צפון קוריאה. "מצבה של ישראל, שמוקפת באויבים ובארגוני טרור, מזכיר את המצב הביטחוני הנוכחי של דרום קוריאה, אפילו המוסד לא הצליח לזהות את סימני ההתקפה. הממשלה חייבת להיערך ביסודיות לאפשרות של פרובוקציות צבאיות מצד צפון קוריאה".

תאילנד חיזבאללה צפון קוריאה חמאס סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד