ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
ההתנהלות של ישראל 'שכונה'

ד"ר מיכאל מילשטיין: "מלחמה בצפון היא עניין של זמן"

ד"ר מיכאל מילשטיין על ההתחממות ההולכת וגוברת בצפון: "יש ניסיון לראות אולי תהיה סגירה מדינית של הסיפור" | עוד אמר: "כבר שנים שאין לנו אסטרטגיה, יש לנו התנהלויות טקטיות, כך לא מתנהגת מדינה שראתה את עצמה כאימפריה אזורית, כך מתנהגת שכונה, לא מדינה"

ד"ר מיכאל מילשטיין: "מלחמה בצפון היא עניין של זמן"
תקיפת צה"ל בלבנון צילום: דובר צה"ל

בציון היום ה-103 למלחמה, עולה השאלה כיצד, אם בכלל, ניתן למנוע כניסה למלחמה גם מול חיזבאללה בגבול הצפוני. הדברים באים על רקע פגיעת טיל הנ"ט בבית בכפר יובל שהובילה למותם של מירה וברק איילון, תושבי המקום. ד"ר מיכאל מילשטיין, חוקר בכיר וראש תחום העולם הערבי (אוניברסיטת רייכמן), התייחס למתרחש בגזרה הצפונית בשיחה עם ליאת רון ברדיו צפון.

"אנחנו מדברים על פעולה שגללה בעיקר תשתיות חיזבאללה. אני לא בטוח שאפשר להגיד שהגבנו בשיא העוצמה ובשיא הכוח לפגיעה", טען. "אני אומר את זה בזהירות, שיש כאן ניסיון להמתין לראות אולי בכל זאת תהיה סגירה מדינית של הסיפור הפתוח הזה. אני משער שמלחמה היא עניין של זמן".

בהמשך, הוסיף: "אלה לא שני האזרחים היחידים שנהרגו במלחמה הזו, היו עוד פגיעות באזרחים ואני לא מדבר על חיילים שנפלו בגבול הצפון. אנחנו צריכים לספר לעצמנו סיפורים ברורים במקום לגבש נוסחאות מעורפלות כמו השלב השלישי בעזה. המזרח התיכון לא מכיר כאלה דברים. בגבול הדרום אנחנו מנסים לברוא מציאות היברידית של גם וגם, ומה שקורה זה שחמאס יורה מטחים של עשרות רקטות כי מבחינתם ישראל מתחילה להתגבש".

"צריך אסטרטגיה לכאן או לכאן, אי אפשר להתנהג רק על בסיס המציאות הטקטית בשטח", הבהיר ד"ר מילשטיין בסיום דבריו. "כבר שנים שאין לנו אסטרטגיה, יש לנו התנהלויות טקטיות, כך לא מתנהגת מדינה שראתה את עצמה כאימפריה אזורית, כך מתנהגת שכונה, לא מדינה. בנושא הפלסטיני זה מאוד בולט, אנחנו זורמים, אין לנו אסטרטגיה. אנחנו לא באמת רוצים להיות מוכנים להכרעות, צריך לקדם הכרעות, לא רק פלסטרים לכל מיני בעיות שצצות וסותמים אותן. צריך שהשיח הציבורי יהיה נוקב, רציני וביקורתי כלפי הממשלה, לא רק בעניין של אם היה פופקורן בקבינט. לראש הממשלה בעיקר - מה הכיוון שאנחנו הולכים אליו? הממשלה מחויבת לתת הגדרות מאוד מדויקות לציבור, והציבור חייב לשאול שאלות קשות את הממשלה".

על החטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס, אמר: "אין יותר מצבי ביניים של גם להצליח לקדם את המיטוט וגם להצליח לשחרר חטופים. יש שתי ברירות: או שהולכים לעסקה שמשמעותה היא הפסקת הלחימה, אולי אפילו נסיגה מעזה, ברור שזו הכרה בכך שחמאס שרד ומתישהו צריך לחשוב מתי רוצים להכחיד אותו אבל זה לא עכשיו. הברירה השנייה היא שרציניים לגמרי באופציה של מיטוט חמאס, ואז חייב להיכנס לכל עזה. אם אתה רציני, אתה חייב לכבוש את כל הרצועה על כל המחיר שזה אומר. אין אמצע, אמצע לא מוביל לשום מקום חוץ מתסכול ציבורי, הפסדים מדיניים וייאוש קולקטיבי. אני מרגיש שמנסים למכור לנו שאפשר גם וגם".

לבנון חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד