ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
דחה את כל הבקשות

רשת NBC: התסכולים בין ביידן לנתניהו גוברים

בכירים בממשל ביידן בודקים קשרים עם "מנהיגים ישראלים אחרים" בציפייה לממשלה שלאחר עדן נתניהו. מזכיר המדינה חזר לוושינגטון, לאחר שנתניהו דחה את כל הבקשות מלבד אחת: הבנה שישראל לא תתקוף את חיזבאללה בלבנון

רשת NBC: התסכולים בין ביידן לנתניהו גוברים
חברי קבינט המלחמה עם בלינקן צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מזכיר המדינה, אנטוני בלינקן, הפעיל לחץ על נתניהו אתמול בנוגע לעתיד רצועת עזה, וחשף את התסכולים הגוברים של ממשל ביידן מראש הממשלה, כך דיווחה רשת NBC.

"יש הזדמנות עמוקה באזור במזרח התיכון שלא הייתה לנו בעבר", אמר בלינקן במהלך ראיון בפסגת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ. "האתגר הוא לממש את זה".

בתשובה לשאלה האם נתניהו הוא ראש הממשלה שינצל את ההזדמנות הזו, אמר בלינקן: "אלה החלטות שישראלים צריכים לקבל", והוסיף: "זו נקודת פיתול".

דבריו של בלינקן, שנאמרו במהלך ראיון עם כותב הטורים של הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן, לא מחובבי נתניהו בלשון המעטה, מגיעות שבוע בלבד לאחר ביקור במזרח התיכון כדי לנסות לגרום לישראל ולמנהיגים ערבים להסכים על היום שאחרי בעזה.

ממשל ביידן במחלוקת עם נתניהו בנוגע לניהול המלחמה של ישראל בחמאס, סירובו של נתניהו לשקול את הצעות ארה"ב לגבי עזה לאחר המלחמה, גרם לתסכול בממשל ביידן שהולך וגובר מאז ביקורו של בלינקן בישראל, כך על פי גורמים בכירים בממשל.

מזכיר המדינה חזר לוושינגטון, לאחר שנתניהו דחה את כל הבקשות מלבד אחת: הבנה שישראל לא תתקוף את חיזבאללה בלבנון.

ההישג העיקרי של בלינקן בטיול היה קבלת התחייבות מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וארבעה מנהיגים ערבים נוספים לסייע בשיקום עזה לאחר המלחמה, אמרו גורמים בכירים בממשל מרובים. המנהיגים הערבים גם הסכימו לתמוך בממשלה פלסטינית חדשה ומתוקנת כדי להבטיח את עזה, אמרו הגורמים הרשמיים. יורש העצר הסעודי הציע לנרמל את היחסים עם ישראל כחלק מהסכם שיקום עזה - פיתוח דיפלומטי שנתניהו ביקש מזה זמן רב - אבל רק אם המנהיג הישראלי יסכים לספק לפלסטינים דרך למדינה, אמרו הגורמים.

נתניהו דחה את ההצעה, אמרו גורמים רשמיים, ואמרו לבלינקן שהוא לא מוכן לעשות הסכם המאפשר הקמת מדינה פלסטינית. ועכשיו שלושה בכירים אמריקאים אומרים שממשל ביידן מסתכל מעבר לנתניהו כדי לנסות להשיג את יעדיו באזור. כמה בכירים אמריקאים אמרו לחדשות NBC כי נתניהו "לא יהיה שם לנצח".

ההישג העיקרי של בלינקן בביקור היה קבלת התחייבות מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וארבעה מנהיגים ערבים נוספים לסייע בשיקום עזה לאחר המלחמה, כך אמרו גורמים בכירים בממשל. המנהיגים הערבים גם הסכימו לתמוך בממשלה פלסטינית חדשה, כך אמרו גורמים רשמיים. יורש העצר הסעודי הציע לנרמל את היחסים עם ישראל כחלק מהסכם שיקום עזה, אבל רק אם נתניהו יסכים לקדם מדינה פלסטינית, כך אמרו הגורמים.

נתניהו דחה את ההצעה, ואמר לבלינקן שהוא לא מוכן לעשות הסכם המאפשר הקמת מדינה פלסטינית. שלושה בכירים אמריקאים אומרים שממשל ביידן מסתכל מעבר לעידן נתניהו כדי לנסות להשיג את יעדיו באזור. כמה בכירים אמריקאים אמרו לחדשות NBC כי נתניהו "לא יהיה שם לנצח".

בלינקן אמר לנתניהו כי בסופו של דבר אין פתרון צבאי לחמאס, לדברי הגורמים, וכי נתניהו צריך להכיר בכך או שההיסטוריה תחזור על עצמה והאלימות תימשך. אבל נתניהו לא התרגש מהדברים.

הבכירים אמרו שממשל ביידן "מנסה להניח את הבסיס עם מנהיגים אחרים של ישראל לקראת ממשלה שלאחר נתניהו". בניסיון לעקוף את נתניהו, בלינקן נפגש בנפרד גם עם "חברי הקבינט המלחמה ועם מנהיגים ישראלים אחרים", כולל יאיר לפיד, כך אמרו גורמים רשמיים.

עוד דווח, כי המתיחות בין שני המנהיגים ניכרת בחוסר התקשורת הישירה שלהם בשבועות האחרונים. בחודשיים הראשונים של המלחמה שוחח ביידן עם נתניהו בקביעות. אך ככל שהתסכול של הממשל מהשימוש האדיר של ישראל בכוח, שיחותיהם הפכו פחות תכופות, לדברי גורמים בממשל. השיחה הידועה האחרונה שלהם הייתה ב-23 בדצמבר, לפני יותר משלושה שבועות. לדברי גורמים אמריקאים, השיחה הזו הסתיימה בפתאומיות במחלוקת על סירובה של ישראל להעביר מאות מיליוני דולרים הכנסות ממסים שהיא מונעת מהרשות הפלסטינית מאז תחילת המלחמה מכיוון שהכסף הולך למשכורות למשפחות של מחבלים.

 

בנימין נתניהו אנתוני בלינקן מלחמת חרבות ברזל חמאס סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד