כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
תחליף את התוכנית הקיימת

על שטח של כ-1,153,000 קמ"ר: תכנית מתאר מחוזית חדשה לנפת הגולן

התוכנית מתפרשת על שטח של כ-1,153,000 קמ"ר ועוסקת בפיתוח התיישבות, חקלאות, תעסוקה ותיירות בנפת הגולן כאשר בראייה מרחבית-סביבתית כוללת תיתן מענה לצורכי פיתוח ושימור בשנים הבאות, לצד שמירה על משאבי הטבע, הנוף והתרבות הייחודים לגולן

  על שטח של כ-1,153,000 קמ"ר: תכנית מתאר מחוזית חדשה לנפת הגולן
אילוסטרציה צילום: מאור קינסבורסקי פלאש 90

הוועדה המחוזית צפון על הכנת תכנית מתאר מחוזית חדשה לנפת הגולן, אשר תחליף את התוכנית הקיימת שאושרה לפני 35 שנה. גיבוש התוכנית ייעשה עם משרדי הממשלה ורשויותיה, ובשיתוף פעולה הדוק עם כלל המועצות האזוריות והמקומיות בנפת גולן.

התוכנית מקודמת בהתאם להחלטת ממשלה 864 שעיקרה "עידוד צמיחה דמוגרפית בת קיימא ביישובי המועצה האזורית גולן וקצרין לשנים 2022-2025" וכוללת גם יישובים נוספים. התוכנית מתפרשת על שטח של כ-1,153,000 קמ"ר ועוסקת בפיתוח התיישבות, חקלאות, תעסוקה ותיירות בנפת הגולן כאשר בראייה מרחבית-סביבתית כוללת תיתן מענה לצורכי פיתוח ושימור בשנים הבאות, לצד שמירה על משאבי הטבע, הנוף והתרבות הייחודים לגולן.

בין השנים 2013 ל-2021, התקבלו מספר החלטות ממשלה לקידום פיתוח יישובי הגולן, בהן העצמת היישובים הדרוזים, פיתוח החקלאות, חיזוק קצרין והרחבתה לעיר נפה כאשר לאחרונה הוחלט על עידוד הצמיחה הדמוגרפית ביישובי מועצה אזורית גולן וקצרין.  

לצד החלטות ממשלה אלו וצרכים עדכניים אחרים שהתפתחו בשנים האחרונות, תוצב התוכנית החדשה ככלי תכנוני יעיל לפיתוח ושימור. מטרתה: פיתוח התיישבות, חקלאות, תעסוקה ותיירות בנפת הגולן, בראייה מרחבית-סביבתית כוללת, זאת כמענה לצורכי הפיתוח והשימור לשנים הבאות, לצד שמירה על משאבי הטבע, הנוף והתרבות הייחודיים לגולן. לדברי עורכי התוכנית המחוזית, יתרונה הבולט הוא בכך שכל אחד מענפי הפיתוח והשימור הנדרשים, הנשענים כולם על משאב קרקע ייחודי אחד, יישקל ביחד עם יתר המרכיבים.

במהלך השנים האחרונות פעל מינהל התכנון לגיבוש שפת תכנון אחידה לתוכניות מחוזיות, שאינה קיימת ביותר מ-250 תוכניות מחוזיות מאושרות ברחבי הארץ. התוכנית המחוזית החדשה לגולן תציע תבנית פשוטה ותמציתית שתאפשר שימוש נוח ובהיר להבנת תפישת התכנון המוצעת, כבסיס לתוכניות מקומות ומפורטות שייגזרו ממנה בהמשך. התוכנית יצאה לדרך בברכת כל בעלי העניין המעורבים; הרשויות המקומיות, משרדי הממשלה והגופים הירוקים. 

הגולן היא הנפה הפריפריאלית ביותר בישראל עם צפיפות האוכלוסייה הנמוכה ביותר, והכי פחות מאוכלסת. שטחה (1,153,000 קמ"ר) מהווה כ-5% משטח המדינה, ואוכלוסייתה פחות מ-0.5% מאוכלוסיית המדינה. תחום הנפה כולל את המועצה האזורית גולן המתפרשת על 95% משטחה ו-5 מועצות מקומיות; קצרין המתוכננת כעיר נפה; מג'דל שמס; עין קנייא; מסעדה; בוקעאתא; ו-ע'ג'ר.

הגולן ייחודי בהיבטים רבים: משתרע בגבהים בין 210 מ' מתחת לפני הים בצפון מזרח הכנרת, ו-2,236 מ' מעל פני הים בחרמון, מייצר נופים מרהיבים ובתי גידול נדירים. החקלאות בגולן היא ענף כלכלי משגשג עם שיעור מועסקים הגבוה פי 4 מהשיעור בכלל מדינה, ופי 1.5 מהשיעור במחוז צפון. הוכרזו כ-900 אתרי עתיקות, המכילים שרידים לאורך כ-5,500 שנים מהתקופה הכלקוליתית ועד התקופה הממלוכית. כל אלה משפיעים גם על התיירות, בה שיעור המועסקים בגולן גבוה פי 1.5 ממקומות אחרים הארץ. 

 

 

 

רמת הגולן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד