כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ניסוי כלים

צי הטילים החדש של איראן נועד להרתיע את ישראל

בשנה שעברה, העולם גילה שהמל"טים של איראן הפכו לאיומים ברמה עולמית ולתחביב על הרוסים. כעת, גם צי הטילים המתחדש שלה מושך תשומת לב. בסך הכל, לאיראן יש יותר מ-3,000 טילים בליסטיים בארסנל שלה  

אילוסטרציה
אילוסטרציה

כשאיראן שיגרה השבוע מטח תקיפות אוויריות לעבר עיראק, סוריה ופקיסטן, היא לא רק הראתה את ההישג והתחכום של כמה מהטילים החדשים ביותר שלה, אלא גם טענה: זהו עידן חדש שבו איראן יכולה להגמיש את שריריה ולחזק את הסמכות שלה כספקית נשק חשובה.

לפחות באחת מהתקיפות - תקיפה שלטענת טהראן כוונה נגד ארגון הטרור "המדינה האסלאמית" באידליב, סוריה - נראה היה שאיראן עושה שימוש באחד הטילים ארוכי הטווח והמתקדמים ביותר שלה, 'ח'יבר שכאן'. גם הטווח וגם הדיוק תפסו את תשומת לבם של גורמי ביטחון לאומיים באירופה ובישראל, כמו גם מומחים חיצוניים שעוקבים אחר ההתקדמות הטכנולוגית של איראן.

השילוב בין הטילים החדשים ביותר שלה לבין צי המל"טים שלה, שרוסיה רכשה באלפים לשימוש במלחמה באוקראינה, סייע לאיראן להפוך ליצרנית של חלק מאמצעי הנשק המתוחכמים ביותר במזרח התיכון.

"נכונותה של איראן לירות מטחי טילים לעבר יריביה", אמרו דיפלומטים ומומחים ל'ניו יורק טיימס', היא כדי לפרוק פורקן כעס, וגם כדי להזהיר את יריביה, וגם להציע מכירות ללקוחות עתידיים.

הטיל שנחשף ב-2022, הוא טיל מונחה בעל טווח של 1,450 קילומטרים, כלומר הוא יכול לפגוע בישראל. אבל מה שמייחד אותו משאר הארסנל של איראן הוא שראש הנפץ שלו יכול לתמרן בזריזות עם סנפירים אווירודינמיים זעירים כדי להתחמק לפחות מכמה מערכות הגנה אווירית.

העיתון דיווח כי ההחלטה להשתמש ב'ח'יבר-שכאן' השבוע בסוריה, כאשר טיל פחות מתוחכם היה יעיל באותה מידה, נתפסת כסימן לכך שאולי איראן מעוניינת להפגין את כוחה למערב מאשר להגיב נגד קבוצת טרור.

"זה היה די מעניין לראות שהמערכת נמצאת בשימוש", אמר פביאן הינץ, מומחה לטילים, מל"טים ומומחה למזרח התיכון במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בלונדון. הוא הוסיף, "השאלה האם ייתכן שהם בחרו בו כדי לבדוק את אחד הטילים המתקדמים ביותר שלהם בתנאי לחימה, או לשלוח מסר לישראל או אולי לעשות את שניהם".

בסך הכל, לאיראן יש יותר מ-3,000 טילים בליסטיים בארסנל שלה. 'ח'יבר שכאן' נקרא על שם קרב עתיק יומין שבו כוחות מוסלמים הביסו שבטים יהודים. "אז אתה יכול לראות את המשימה של הטיל" אמר הינץ.

איראן סוריה עיראק מלחמת חרבות ברזל פקיסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד