כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
עיקוף יקר

התקפות החות'ים העלו את מחירי השילוח בעולם

בשל התקפות החות'ים, שרוצים לשבש את קשרי הספנות עם ישראל ולאלצה לסיים את המערכה, מאות ספינות נמנעות מלעבור בתעלת סואץ ומשייטות 4,000 מייל נוספים מסביב לאפריקה

התקפות החות'ים העלו את מחירי השילוח בעולם
מורדים חות'ים צילום: צילום מסך

עקיפה יוצאת דופן: בשל התקפות החות'ים מאות ספינות נמנעות מלעבור בתעלת סואץ ומשייטות 4,000 מייל נוספים מסביב לאפריקה, שורפות דלק, מעלות עלויות ומוסיפות 10 ימי נסיעה או יותר לכל כיוון, כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

הם נמנעים מאחד מנתיבי השיט החשובים בעולם, הים האדום, בו במשך חודשים תוקפת המיליציה החות'ית - הנתמכת על ידי איראן - ספינות עם מל"טים וטילים מעמדות בתימן. החות'ים אמרו שהם רוצים לשבש את קשרי הספנות עם ישראל כדי לאלץ את ישראל לסיים את המערכה הצבאית בעזה. אבל ספינות הקשורות ליותר מתריסר מדינות הותקפו, ודובר החות'ים אמר כי הם רואים ב"כל הספינות האמריקאיות והבריטיות" יעדי אויב.

כ-150 ספינות עברו בתעלת סואץ, השוכנת בקצה הצפון מערבי של ים סוף, במהלך השבועיים הראשונים של ינואר הקרוב. המספר ירד מלמעלה מ-400 באותה תקופה בשנה שעברה, לפי Marine Traffic, פלטפורמת נתונים ימיים. העקיפות הללו, והתקפות החות'ים, נמשכו למרות התקפות אוויריות של ארצות הברית ובעלות בריתה נגד החות'ים.

חברות הספנות שילשו את המחירים שהן גובות כדי לקחת מכולה מאסיה לאירופה, בין השאר כדי לכסות את העלות הנוספת של הפלגה ברחבי אפריקה. בעלי אוניות שעדיין משתמשים בים האדום, בעיקר בעלי מכליות, מתמודדים עם עלייה בפרמיות הביטוח.

שיעורי המכולות עדיין לא עלו כמו שהם עלו במהלך מגיפת הקורונה. אבל חברות כמו איקאה הזהירו כי הימנעות מלעבור בתעלת סואץ עלולה לעכב את הגעת הסחורה לחנויות. כמה מפעלי רכב באירופה נאלצו להשעות לזמן קצר את הפעילות בזמן שהם ממתינים לחלקים מאסיה.

ים סוף ותעלת סואץ הפכו חשובים יותר ויותר בשנתיים האחרונות לא רק עבור ספינות שמשנעות סחורות בין אסיה לאירופה, אלא גם עבור מטענים של נפט וגז טבעי נוזלי.

מדינות אירופה ניסו להפסיק לקנות דלק מרוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה בשנת 2022. אז רוסיה הגדילה בחדות את הנפט שהיא שולחת דרך תעלת סואץ, חלק ניכר ממנו להודו, בעוד שאירופה הגבירה את רכישת הגז הטבעי מהמזרח התיכון, גם באמצעות תעלת סואץ. כ-12% מהנפט המובל על ידי מכליות ברחבי העולם עובר בים האדום, וכמעט כמות גדולה מהגז הטבעי הנוזלי בעולם, כך לפי נתוני מינהל המידע האמריקאי לאנרגיה.

העיתון מדווח כי הצי האמריקני הפיל מל"טים וטילים רבים לפני שהצליחו להגיע ליעדיהם, ומנע נזק חמור לכלי שיט מסחריים. אבל זה יקר לאמריקה ובעלות בריתה ליירט מל"טים זולים וטילים זולים עם מטוסי קרב מתקדמים.

ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד