י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ההכרזה עוד חודש

בית הכנסת בסלונים מוצע במכירה פומבית | מחיר התחלתי: 50 שקל

המחיר ההתחלתי של מבנה בית כנסת בבלארוס המט ליפול הוא 40 רובל (כ-50 שקלים). בנוסף לבניין יקבל הבעלים החדש מגרש של 0.16 דונם בחכירה ל-50 שנה. לבעלים יהיו חמש שנים לשקם את המבנה. אך התנאים כמעט בלתי אפשריים

בית הכנסת בסלונים מוצע במכירה פומבית | מחיר התחלתי: 50 שקל
בית הכנסת העתיק בסלונים צילום: באדיבות המצלם

בית הכנסת הכוראלי שנבנה לפני 375 השנים בסלונים שבבלארוס הועמד שוב למכירה פומבית. הפעם המחיר ההתחלתי של המבנה המט ליפול הוא 40 רובל (כ-50 שקלים) כך דווח באתר האינטרנט של הרשויות המטפלות בנכסים בבלארוס.

בקשות להשתתפות במכרז מתקבלות עד ה-19 בפברואר, המכרז יתקיים ב-22 בפברואר. בנוסף לבניין, יקבל הבעלים החדש מגרש של 0.16 דונם בחכירה ל-50 שנה. בפרסום מצוין כי שווי השוק של הבניין הוא 129 אלף רובל (כ-135.000 שקלים). בספטמבר האחרון הרשויות ניסו למכור את בית הכנסת תמורת 64.5 אלף רובל (כ-70.000 שקלים).

ההצעה הנוכחית נראית כמו אטרקציה של נדיבות שלא פורסמה בעבר, אבל בפועל לא כל כך פשוט עם הבניין. שיקומו חייב להתבצע על פי כללים מסוימים, שכן המבנה מוכר כערך היסטורי ותרבות.

בתוך שנתיים יידרש הרוכש להכין תכנון לבנייה מחדש, וכן לעבור את כל הבדיקות הנדרשות ולתאם כל שלב בעבודה מול גורמי הממשלה הרלוונטיים. אם תיעוד הפרויקט לא יושלם במסגרת הזמן שנקבע, הפרויקט יוחזר למוכר ללא החזר עלויות הקונה. לבעלים יהיו חמש שנים לשקם את המבנה, בתהליך העבודה יש ​​צורך לשמר את כל המאפיינים האמנותיים, הסגנוניים והמבניים של המבנה.

בית הכנסת הכוראלי בסלונים נבנה בשנת 1642. לאחר מלחמת העולם השנייה ועד שנות ה-90 שימש כמחסן. הבניין ריק כבר יותר מ-30 שנה. ניסיונות לשחזר את בית הכנסת נעשו מספר פעמים, אך כיום המבנה בהיסטורי בן מאות שנים ממשיך להתמוטט.

כזכור כפי שדיווחנו, לפני מספר שנים ניסו למכור את בית הכנסת ארבע פעמים. בסופו של דבר, הבניין נקנה ע"י הסופרת ג'ואנה ריבס - בית הכנסת עלה לה 11 אלף דולר, ריבס רצתה לשקם את המקום כדי לשמר את ההיסטוריה המקומית. למען העסקה הזו היא נאלצה למכור את דירתה במינסק, אך בסופו של דבר היה צריך להחזיר את בית הכנסת למדינה - על רקע הסנקציות שהוטלו על בלארוס בשל הסיוע לרוסיה במלחמה עם אוקראינה התרומות הופסקו, אך עדיין שמרו על פרויקט שיקום הבניינים.

יואנה ריבס, היא סופרת בבלארוס, אשה לא יהודיה, שהיה אכפת לה מההיסטוריה של המקום, וקנתה בעבר את מבנה בית הכנסת העתיק בסלונים כדי לחדשו, היא לא הצליחה להשיג תרומות, והיא ויתרה עליו והחליטה להחזיר את המבנה ההיסטורי לוועד המנהל של המחוז המקומי. לאחר פרסום הקנייה, אנשים התחילו החלו לתרום כסף, היא הצליחה לאסוף כמה אלפי רובלים רוסיים, "אבל איכשהו זה לא עבד" אמרה לתקשורת המקומית, "אולי הייתי ממשיכה להילחם לולא המלחמה באוקראינה, ברגע אחד כל הכספים הפסיקו להגיע. אנשים התחילו לחשוב על דברים אחרים לגמרי".

גם הסנקציות שהוטלו נגד בלארוס בגין תמיכתה ברוסיה, לא פעלו לטובת הסופרת, היא נאלצה לוותר על תרומות מחו"ל. ואז החליטה הבלארוסית לחסל את קרן הצדקה שלה (בית המשפט במינסק אישר את בקשתה). והיא החזירה את בית הכנסת לוועד הפועל המחוזי.

מבנה בית הכנסת ממוקם באזור גרודנו, מחוז סלונים, במרכז העיר סלונים, רחוב קרסנוארמייסקאיה 40. לפני מלחמת העולם השניה, הקהילה היהודית בסלונים מנתה כ-17 אלף בני אדם, אך רק כמאתיים שרדו את השואה. בניין בית הכנסת, שנבנה בצורה מרשימה ומשקיף על השוק העירוני, הושחת ונמצא בסכנת התמוטטות.

כחלק מחוזה המכירה, על הקונה לשפץ את המבנה במראהו המקורי עד 5 שנים מיום החתימה, כך שלפחות המבנה לא יהיה בסכנת קריסה. על פי פרטי המכרז שפורסמו על ידי העירייה, מדובר בבית כנסת שכולל שני מבנים עם מרפסת. ולפי תנאי המכרז השימוש במבנה יתאפשר למטרה דתית, תרבות, וחינוך.

יצוין כי בתנאי המכירה נוספו תנאים קשוחים הנלווים למכרז, לפיהם על הקונה לחתום על חובת הגנה על הערך ההיסטורי והתרבותי, לפתח פרויקט שחזור בתוך שנתיים ואז תוך חמש שנים לבצע את הבנייה מחדש של הבניין למטרה דתית, תרבותית, חינוכית או ביצועית.

מאיר בולקה יו"ר ארגון J-nerations לשימור המורשת היהודית בפולין, אמר ל'בחדרי חרדים' ב-2022: "ללא ספק ידיעה עצובה שיש ללמוד ממנה כל כך הרבה. ראשית, לא ברור איך זה שרשויות כלשהן מוכרות נכס יהודי לאנשים פרטיים מבלי לקבוע מראש את היעד למה בכוונת הרוכש לעשות בבית הכנסת".

עוד אמר: "שנית, הרי זה בית אלוקים וזה שער השמיים. בתי כנסת שייכים לעם היהודי ולקב"ה ולאף אחד אין רשות לסחור בבית השם שהוקדש מאותם אלו שמכספם רכשו את בית הכנסת, ואף יתכן ששילמו בחייהם על היותם יהודים כשנרצחו בשואה".

"אותה קונה, מלכתחילה יש לחשוד שמא היתה אשת קש לצורך רכישת הנכס בסכום מגוחך והנה עכשיו הוא עובר הלאמה בשנית כדי להפוך להיות רכוש המדינה שעד לרגע זה לא ברור מה תעשה איתו המדינה. אסור לאפשר לדברים אלה לקרות. אני מצפה מהמדינה שתכריז על המבנה לשימור ובאותה הנשימה תעביר את האחריות לידי ידיים יהודיות שידעו לקחת את המבנה ולהשיבו לכבוד הראוי לו".

חסידות סלונים בלארוס מלחמת אוקראינה רוסיה בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד