כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל"

מובילי ההפגנות התומכות בחמאס באיחוד האירופי

מיפוי מובילי ההפגנות התומכות בחמאס במדינות מזרח האיחוד האירופי מאז פרוץ מלחמת “חרבות ברזל”: ארגונים ופעילים שנוטלים חלק במחאה הביעו תמיכה במתקפת ה-7 באוקטובר ובהמשך ההתנגדות הפלסטינית החמושה לצד האשמת ישראל בביצוע רצח עם ברצועת עזה

מובילי ההפגנות התומכות בחמאס באיחוד האירופי
הפגנה צילום: Pixabay

מאז מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר ותחילת מלחמת “חרבות ברזל” מתקיימות ברבות ממדינות האיחוד האירופי, ובכללן גם מדינות בחלק המזרחי של האיחוד, הפגנות פרו פלסטיניות נגד ישראל, בהן נשמעות קריאות להפסקת אש ולהפסקת התמיכה של השלטון בישראל לצד סיסמאות אנטי ישראליות כדוגמת “מהנהר ועד היום, פלסטין תהיה חופשית”.

ההפגנות במדינות במזרח האיחוד האירופי מאורגנות בשיתוף פעולה בין הקהילות הפלסטיניות המקומיות וארגוני השמאל העמוק (Far-Left), ארגונים אנטי ממשלתיים ותנועות אנרכיסטיות. במהלך אוקטובר 2023 הוקמו גופי-על משותפים של ארגונים אלה כדי לתאם את פעילויות המחאה. מדובר לדוגמה בשיתוף פעולה בין הברית האדומה-ירוקה (שותפות עמוקה בין ארגוני השמאל העמוק לבין ארגונים פלסטיניים, כולל גופים המזוהים עם חמאס ועם תנועת האחים המוסלמים). ארגונים ופעילים שנוטלים חלק במחאה הביעו תמיכה במתקפת ה-7 באוקטובר ובהמשך ההתנגדות הפלסטינית החמושה לצד האשמת ישראל בביצוע רצח עם ברצועת עזה.

הרשויות במדינות מזרח האיחוד האירופי מאפשרות בשם חופש הביטוי את קיום ההפגנות הפרו פלסטיניות שמתנהלות בהתאם לרישיון וברוב המוחלט של המקרים לא נרשמו אירועים חריגים שהצריכו התערבות משטרתית. הונגריה היא המדינה היחידה בחלק המזרחי של האיחוד שאסרה באופן גורף על קיום הפגנות פרו פלסטיניות בטיעון של חשש לאלימות.

יש לציין שהאיחוד האירופי הכניס לראשונה את הזרוע הצבאית של חמאס, עז אלדין אלקסאם, לרשימה הראשונית של ארגוני ופעילי טרור שנוסחה בדצמבר 2001, בעקבות מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 בארה”ב. שנתיים לאחר מכן הוכנסה תנועת חמאס בכללותה לרשימה. על אף פסיקה של בית הדין הכללי של האיחוד בשנת 2014 כי ההכרזה מבוטלת, בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי, הערכאה המשפטית הגבוהה ביותר של האיחוד, החזיר את חמאס לרשימת ארגוני הטרור בשנת 2017.

הכללתה של חמאס ברשימת ארגוני טרור של האיחוד האירופי מאפשרת להקפיא חשבונות בנקים ונכסים פיננסיים נוספים של חמאס בתחומי המדינות החברות באיחוד. כמו כן, ניתן לנקוט בצעדים משפטיים ומשטרתיים נגד אישים שהוכנסו לרשימת הטרור, להקפיא את נכסיהם ולאסור על כניסתם למדינות האיחוד. ב-8 בדצמבר 2023, הכניס האיחוד האירופי את שמותיהם של מפקדי עז אלדין אלקסאם, מחמד צ’יף ומרואן עיסא, לרשימת פעילי הטרור.

ב-19 בינואר, הכריז האיחוד האירופי על משטר סנקציות חדש שמאפשר להטיל סנקציות גם על אישים וישויות שמעניקים סיוע פיננסי לחמאס ולגי'האד האסלאמי הפלסטיני או מאפשרים להם להוציא לפועל פיגועים ולפגוע בביטחון ישראל. בעקבות זאת, הוכנסו שישה אישים לרשימת הסנקציות.

מנהיגי 27 מדינות האיחוד האירופי פרסמו הודעת גינוי משותפת למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר והדגישו את זכותה של ישראל להגנה עצמית. גם ממשלות במדינות החברות פרסמו הודעות משלהן נגד חמאס ובעד זכותה של ישראל לפעול צבאית נגד הטרור, תוך שמירה על חיי אזרחים ועל החוק ההומניטרי הבינלאומי.

במחקר זה יפורטו הגופים שמובילים את ההפגנות הפרו פלסטיניות ופרו חמאסיות בפולין, צ’כיה, קפריסין, יוון וקרואטיה כפי שדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

פולין

אחד הגופים הפעילים ביותר במחאה מאז ה-7 באוקטובר הוא הארגון הסוציאליסטי “האדומים” שהתפלג מהמפלגה הסוציאליסטית בשנת 2022. בהודעה שפרסם הארגון לאחר מתקפת חמאס, הוא האשים את המערב בהתעלמות מהמצב ברצועת עזה והביע תמיכה מוצהרת במאבק פלסטיני אלים “עד הסוף”. בהודעה נאמר כי הפלסטינים מפעילים “תנועת גרילה משגשגת ומגוונת שמורכבת מקורבנות הכיבוש, מוכנים להקריב למען האומה שלהם”.

פעילי “האדומים” ארגנו הפגנות תחת הכותרת “סולידריות עם פלסטין” בוורשה. ההפגנה הראשונה התקיימה ב-21 באוקטובר, במהלכה הונפו שלטים עליהם כתובה הסיסמה “מהנהר ועד הים” ו”מה שמתרחש בפלסטין זה רצח עם והרס המוני”. אחת המשתתפות, סטודנטית מנורבגיה בשם מארי אנדרסן, תועדה נושאת שלט אנטישמי שמציג מגן דוד בתוך פח אשפה עם הכיתוב “לשמור על העולם נקי”.

ההתאחדות של הקהילה הפלסטינית בפולין פועלת לקידום שילוב הפלסטינים שחיים במדינה ולקדם את הידע לגבי הפלסטינים, בין השאר באמצעות קיום הרצאות, אירועים אמנותיים וקשרים עם מוסדות ממלכתיים ועם גופים בלתי ממשלתיים.

מאז 7 באוקטובר 2023, מעורבת ההתאחדות בארגון הפגנות פרו פלסטיניות בפולין, ובמקביל מפרסמת פוסטים אנטי ישראליים ברשתות החברתיות. לדוגמה, ב-12 באוקטובר 2023, גינתה ההתאחדות את “העמדה האבסורדית של התקשורת ושל ערוצי החדשות באירופה שמפיצים שקרים ומעוותים את האמת לגבי פלסטינים שערפו ראשי ילדים רק כדי לשרת את ישראל ולהצדיק נקמה נגד האומה הפלסטינית”.

תנועת “קרקוב למען פלסטין” מובילה הפגנות אנטי ישראליות בעיר קרקוב שמאשימות את ישראל בביצוע טיהור אתני ורצח עם וכוללות את הקריאה “מהנהר ועד הים”. בין מארגני ההפגנות נמצא עמר פארס, גולה פלסטיני, ראש ההתאחדות החברתית והתרבותית של פלסטינים בפולין, שמקדם בחשבון הפייסבוק שלו תעמולה של חמאס, כדוגמת הצהרות של מוחמד צ’יף, לצד פוסטים אנטישמיים.

קבוצת “ללא גבולות”, שפועלת למען זכויות מהגרים, והקבוצה הרדיקלית “הפדרציה האנרכיסטית של שלזיה” מובילות הפגנות פרו פלסטיניות בעיר קטוביץ, בשיתוף התאחדות הקהילה הפלסטינית בפולין. בהפגנות נישאים שלטים עם הכיתובים “מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית” ו”ישראל היא הטרוריסטית האמיתית” והאשמת ישראל בביצוע רצח עם.

הקבוצה החברתית הרדיקלית רוזברט ארגנה בעיר פוזנאן הפגנות סולידריות יחד עם פלסטינים. בהודעת התנועה לקראת ההפגנה ב-18 באוקטובר 2023 נאמר כי מעשיה של ישראל “הם פשעי מלחמה ויש לראותם כך. אנחנו ניצבים בסולידריות עם כל הנשים והגברים הפלסטינים שנאבקים למען חירות, חיים ועצמאות”.

צ’כיה

המארגנת הראשית של ההפגנות הפרו פלסטיניות בפראג היא “יוזמת לא בשמנו! היוזמה לשלום צודק במזרח התיכון”. היוזמה משתייכת לסניף הצ’כי של תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM), ארגון רשת שהוקם בשנת 2001 ואשר מורכב מפעילים אנטי ישראלים שמפגינים סולידריות עם המאבק הפלסטיני באמצעות טקטיקות בלתי אלימות, כדוגמת המעורבות במשטים לעזה, שיגור מתנדבים לנקודות חיכוך בין ישראלים לבין פלסטינים וקידום הפגנות אנטי ישראליות ופעילות חרם נגד ישראל.

הסניף הצ’כי הוא גם אחד הגופים שמשתייכים לארגון גג שמונה יותר מארבעים ארגונים בלתי ממשלתיים ברחבי אירופה במסגרת תנועת החרם נגד ישראל. הארגון, שמרכזו בבריסל, מקיים קשרים פעילים עם חברים בארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין.

ההודעה שפרסמה “יוזמת לא בשמנו” ב-7 באוקטובר 2023, גינתה את מתקפת הטרור שביצע חמאס נגד אזרחים ישראלים, אולם היא הטילה על ישראל את האחריות הישירה. בהודעה נאמר כי “את הגורמים לאירועים המתמשכים חייבים לחפש בצבא הכיבוש הישראלי ובישראל עצמה שאחראית ישירות לתנאים בשטחים הפלסטיניים הכבושים ובעזה הנצורה” וכי “אנחנו לא מדברים בשמו של אף פלג פלסטיני, הם יהיו אחראים לדרך ההתנגדות שלהם נגד מדיניות האפרטהייד הישראלית והקולוניאליזציה של המתנחלים”.

במודעה המפרסמת הפגנה שארגנו שלושת הגופים נאמר למשתתפים שלא להציג “סיסמאות תוקפניות” או סמלים המזוהים עם חמאס או ישראל כדי למנוע תגובה אפשרית מצד הרשויות.

גוף נוסף שמעורב בארגון ההפגנות הוא עמותת ידידי פלסטין. את הקשר הישיר בין הארגונים מספק משמש דובר התאחדות ידידי פלסטין וגם משתייך ל”יוזמת לא בשמנו!” ולסניף הצ’כי של ISM. בריאיון שהעניק אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר, הוא נמנע מלכנות את חמאס ארגון טרור, אלא טען כי מדובר ב"כנופייה ששולטת בכלא של עזה" וכי אם יוסר המצור מעל הרצועה, חמאס “תאבד תמיכה”.

באוקטובר 2023, לאחר מתקפת הטרור של חמאס, הוקמה תנועת “צעירי פראג עבור פלסטין” שמגדירה עצמה “קולקטיב של צעירים בינלאומיים וקווירים שממוקם בפראג למען פלסטין”. התנועה ציינה בהודעת הייסוד כי “המשימה שלנו היא לעורר קהילה תוססת בפראג, לעורר מודעות ולנקוט בצעדים מוחשיים לפירוק הכוחות המדכאים, האימפריאליסטיים, הקולוניאליסטיים, הפינקוושינג והפטריארכליים של ישראל”.

בתחילת דצמבר 2023, אסרה עיריית פראג על קיום הפגנה שביקשה להביע תמיכה בסיסמה “מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית” מאחר שמדובר בקריאה להרס ישראל. גם משרד הפנים הודיע, כי הוא שוקל להוציא את הסיסמה מחוץ לחוק. אולם בית המשפט העירוני של פראג קבע כי העירייה לא יכולה לאסור על השימוש בסיסמה מאחר שהיא אינה מקדמת רצח עם ואינה אנטישמית.

קפריסין

בשעות הערב של ה-7 באוקטובר, כאשר מתקפת חמאס על ישראל עדיין הייתה בעיצומה, תועדו עשרות צעירים פלסטינים בעיר לרנקה כשהם חוגגים את מעשי הטבח נגד אזרחים ישראלים ומחלקים ממתקים לנוכחים.

ההפגנות הראשונות אחרי ה-7 באוקטובר בקפריסין היו יוזמה של גולים פלסטינים באי. איחוד הנשים הפלסטיניות בקפריסין, הסניף המקומי של האיחוד הכללי של נשים פלסטיניות שמשתייך לאש”ף ובראשו עומדת אנתצאר אלוזיר יזם הפגנה ב-15 באוקטובר 2023 במטרה “לדחות את הפשעים הציוניים של רצח עם נגד עמנו בעזה, שהשפיעו על ילדים, נשים, קשישים ואפילו על העצים שלנו; לחשוף את התנהלות הכיבוש הציוני; לתמוך באיתנות ובגבורה של בני עמנו”.

הגוף המרכזי שיוזם את ההפגנות הפרו פלסטיניות בקפריסין הוא מאוחדים למען פלסטין בקפריסין (UFP), שנוסד על ידי סטודנטים באוקטובר 2023. הארגון הקים סניפים בערים המרכזיות בקפריסין כדי “להפגין נוכחות למען פלסטין”, ולצד הבעת הסולידריות עם הפלסטינים וקריאות להפסקת אש במלחמה, הוא גם מקדם את החרם נגד ישראל, יוצא נגד תמיכת הממשלה הקפריסאית בישראל ונגד הבסיסים הבריטיים באי שלטענתו משמשים להעברת אמצעי לחימה לישראל.

במחאה הפרו פלסטינית נוטלים חלק גם ארגוני שמאל קיצוני, ארגונים פמיניסטיים וסביבתיים וארגונים אנטי מלחמתיים. הגוף הבולט ביותר הוא מועצת השלום של קפריסין (PSE), ארגון בלתי ממשלתי שנוסד ב-1949 ואשר פועל לקדם שלום ופיוס בקפריסין.

בהודעה שפרסם PSE בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר, הוא גינה את “ההתקפות הרצחניות של חמאס”, אולם מיד הוסיף כי הן היו “תגובה לכאוס שנוצר על ידי המתנחלים בתמיכת מדינת ישראל בשטחים הפלסטיניים הכבושים בימים הקודמים וניהול הפוגרומים וההשחתה של מקומות קדושים”.

ב-14 בינואר 2024, הובילו PSE ו-UFP הפגנה ליד בסיס חיל האוויר הבריטי אקרוטירי, ממנו יצאו מטוסי קרב בריטיים לתקיפות נגד יעדים של החות’ים בתימן. המפגינים דרשו את סגירת הבסיסים הבריטיים לצד הפסקת המלחמה בעזה.

יוון

ב-29 באוקטובר 2023, הוקמה “ברית עצרו את המלחמה-סולידריות עם פלסטין” במטרה לארגן את צעדי המחאה הפרו פלסטיניים. הברית היא ארגון גג שכולל את חברי הקהילה הפלסטינית ביוון יחד עם ארגונים מהשמאל העמוק, איגודי עובדים ואגודות סטודנטים שפעלו במסגרת “ברית עצרו את המלחמה” שהוקמה כחלק מקואליציה אנטי מלחמתית בינלאומית נגד המלחמה בעיראק ב-2003.

הברית מובילה הפגנות נרחבות באתונה ובערים נוספות ברחבי יוון, שבהן נשמעות סיסמאות אנטי ישראליות כדוגמת “מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית” ו-“ניצחון באנתיפאדה”.

בהצהרה הרשמית הראשונה של הברית נאמר כי חבריה “מצדיעים למאבק הפלסטיני נגד מדינת ישראל הטרוריסטית ורצח העם שהיא מבצעת” והם “ניצבים באופן נחוש עם ההתנגדות הפלסטינית בעת שהיא ממשיכה להתעמת באומץ עם מכונת המלחמה הישראלית, לא רק ברצועת עזה, אלא גם בגדה המערבית ובירושלים”. ההודעה הוסיפה כי “ההתנגדות הפלסטינית אינה ‘טרור’ וסולידריות עמה אינה אנטישמיות. זה מאבק של קיום של עם הירואי נגד מדינה גזענית-טרוריסטית שרוצה לעקור אותו מהבסיס שלו”. ההודעה נחתמה בהצהרה: “כולנו יחד ניצבים לצד ההתנגדות עד הניצחון. למען פלסטין חופשית מירדן ועד הים התיכון”.

אחד הגופים המובילים של ברית זו מפלגת הפועלים הסוציאליסטית (S.E.K.) מהשמאל הקיצוני. בהודעה הרשמית של המפלגה לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, לא הופיע גינוי לטבח באזרחים בישראל אלא האשמה שישראל “מנסה לכבוש את רצועת עזה במסווה של ‘לחימה בטרור'”. עוד נכתב: “ההתנגדות הפלסטינית אינה ‘טרור’. זה מאבק למען קיום של עם הירואי נגד מדינה טרוריסטית גזענית שרוצה לעקור אותם מבתיהם”.

גוף נוסף שמוביל את ההפגנות ביוון הוא PAME (החזית המיליטנטית של כל העובדים), ארגון גג שמאלי קיצוני של איגודי עובדים במגזר הציבורי והפרטי שנאבק נגד “ההון, נגד האיחוד האירופי ונגד הממשלה” ואשר מתנגד “לאימפריאליזם ולמלחמות שלו”.

PAME הביעה תמיכה במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר עם הודעה על “סולידריות עם התושבים הגיבורים של פלסטין ועם זכותם להגן על ארצם נגד כיבוש זר בכל האמצעים הנדרשים”. עוד נכתב כי “אנשים שנלחמים למען חייהם אינם טרוריסטים” וכי הטרוריסטים הם הרוצחים של העם, ארה”ב-נאט”ו-האיחוד האירופי שתומכים בישראל”.

קרואטיה

המחאה הפרו פלסטינית בקרואטיה מאורגנת על ידי היוזמה לפלסטין חופשית, קבוצה שהוקמה במהלך מבצע “שומר החומות” במאי 2021. ההודעה הרשמית של היוזמה בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר הצהירה כי “אנחנו עדים לפשעים בהיקפים של רצח עם בהקשר שבו ילדים כותבים את הצוואות האחרונות שלהם”. היוזמה קראה להפסקת אש ולהסרת המצור על עזה לצד שחרור כל האסירים בבתי הכלא בישראל והשחרור של החטופים שבידי חמאס.

הפגנות המחאה של היוזמה, בהשתתפות אלפים בודדים של מפגינים, קוראות להפסקת אש, להסרת המצור מעל עזה ומאשימות את ישראל ברצח עם, לצד דרישה שהממשלה הקרואטית תפסיק את התמיכה בישראל ותצטרף לתביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג. בנוסף, הם קוראים גם לשחרור החטופים.

חמאס פולין אנטישמיות ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד