כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"חווים רגשות מעורבים"

זה מה שעומד מאחורי השקט במזרח ירושלים פוסט 7 באוקטובר

חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי מונה ארבע סיבות בגינן גזרת מזרח ירושלים נותרה שקטה יחסית אחרי 7 באוקטובר וזאת למרות שמסקרים עולה כי ישנה עלייה בתמיכה בחמאס 

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: רשתות פלסטיניות

במאמר שמפרסם דרק ליף, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, הוא מנסה להתחקות אחר הסיבות בגינן מזרח ירושלים נותרה זירה שקטה יחסית מאז אירועי 7 באוקטובר, וזאת על אף שמסקרים שבוצעו לאחרונה עולה שהתמיכה בחמאס דווקא מתחזקת מאוד באזור הגדה.

הוא מקדים וכותב כי "התרחשו פיגועי ירי רבים, שהזכור שבהם היה הירי ב-30 בנובמבר בתחנת אוטובוס בעיר. אולם באופן כללי לא פרצו עימותים בקנה מידה גדול או הפגנות אלימות רבות משתתפים".

הוא כותב: ניתן לציין לפחות ארבע סיבות שיכולות להסביר מדוע מזרח ירושלים שקטה יחסית מאז ה-7 באוקטובר.

ראשית, ישראל הגבירה את נוכחותה הביטחונית במקום. אמנם נשמעו מספר טענות על אודות תקיפות מופרזת ומעצרים לא מוצדקים, אבל סיכוי גבוה שהנוכחות הביטחונית המוגברת הצליחה לסכל מתקפות טרור.

שנית, על רקע הלחימה בעזה ולנוכח התחממות העימות בין ישראל לחיזבאללה בגבול הצפון, מזרח ירושלים נותרה נושא פחות אטרקטיבי לסיקור תקשורתי. אין זה אומר שלא קורה שם דבר. כך למשל, מדי יום שישי מתרחשים עדיין עימותים לא חריפים בוואדי ג'וז עקב החלטת ישראל לסגור את אל-אקצא לצעירים פלסטינים. ויש עדיין שביתות, הריסות בתים, ולא מעט אלימות.

שלישית, סביר שבדומה לשאר אזרחי ישראל הערבים, גם במזרח ירושלים התושבים חווים רגשות מעורבים לנוכח האירועים הנוראיים של חמאס ב-7 באוקטובר, וזקוקים לזמן לעכל ולהגיב. למרות שאין ספק בהתנגדותם למלחמה בעזה, הם עדיין מסוגלים להכיר בחוסר האנושיות המוחלט של מעשי חמאס ב-7 באוקטובר. אבל כל הבעת הבנה או אמפתיה מצדם לישראלים, או גינוי לחמאס, ייתפסו בקהילה כנטישת ההזדהות עם המאבק הלאומי. לאור זאת, סביר שרבים בוחרים לשמור על שתיקה.

והנקודה האחרונה והחשובה ביותר: ירושלים היא עיר מעורבת במובן העמוק ביותר של המילה. הפלסטינים תושבי מזרח ירושלים שזורים היטב במרקם החיים בעיר. רבים מהם עובדים ולומדים בבתי העסק, בתי הספר והאוניברסיטאות בעיר, ורבים מעוניינים לקדם את האינטרסים של עצמם ושל משפחותיהם, ומכירים בכך שלכל הסתה - במיוחד בתקופה זו של מתח ופחד קיצוניים - יש פוטנציאל להרוס כליל את חייהם. לכן, רבים מעדיפים לשמור על שתיקה. על רקע השתקת ביטויי כעס, תסכול ואלימות, מעניין לציין שמאז ה-7 באוקטובר, מזרח ירושלים חווה סוג של "התעוררות קהילתית", המאופיינת בהתחזקות הפעילות וההתנדבות בקרב הקהילה.

מזרח ירושלים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד