י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בניגוד לחוק המכר

החברות מכרו לרוכשים דירות מבלי לספק להם בטוחות: זה העונש שספגו

החברות מכרו יחדיו לשישה רוכשים דירות ברחוב אביאור בחדרה, וגבו מהם כספים ללא מתן בטוחות בהתאם כמתחייב לפי חוק המכר | בעקבות זאת הטיל משרד הבינוי והשיכון הטיל עיצום כספי בסך 1.4 מיליון ₪ על שתיהן

החברות מכרו לרוכשים דירות מבלי לספק להם בטוחות: זה העונש שספגו
דירות/נדל"ן צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

משרד הבינוי והשיכון הטיל עיצום כספי בסך 1.4 מיליון ₪ על חברות יזמיות שמכרו דירות בניגוד לחוק המכר: במסגרת הליך מינהלי שניהל ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון נמצא כי החברות יניב בל החזקות יזמות ובניה בע"מ ונובה ביצוע בע"מ מכרו יחדיו לשישה רוכשים דירות ברחוב אביאור בחדרה, וגבו מהם כספים ללא מתן בטוחות בהתאם כמתחייב לפי חוק המכר. 

עוד נמצא כי החברות החתימו את הרוכשים, במעמד ההתקשרות, על שני חוזים, האחד מכירת קרקע והשני הסכם קבלן לביצוע העבודות. כך, לשיטתן, חוק המכר אינו חל עליהם שכן אין מדובר במכירת דירה אלא במכירת קרקע בנפרד ושירותי בנייה בנפרד.

נציין כי יזמי נדל"ן בישראל כפופים להוראות חוק המכר, ובעת קבלת כספים בגין מכירת דירות חדשות, העולים על 7% ממחיר הדירה, היזם נדרש לספק לרוכשים בטוחות, כגון ערבות בנקאית, פוליסת ביטוח והערת אזהרה, שיגנו על הרוכשים במקרה שהפרויקט נקלע לקשיים.

עמית גריידי, ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון כתב בהחלטתו כי "מהמפורט לעיל נמצא כי שני המסמכים לעיל שנחתמו בין החברות לבין הרוכשים, באותו מעמד ההתקשרות, עולים יחד לכדי מכר דירה לכל דבר ועניין בדרך העוקפת את הוראות חוק המכר, המגבילות את אפשרות הגביה של המוכר בלא שנתן בטוחות מתאימות. כמו כן, על אף שכל אחד מהמסמכים נעשה מול חברה אחרת, מנסחי החברות נמצא כי שתי החברות מנוהלות על ידי אותם דירקטורים, כתובתן זהה, ובעליהם זהים. בהתאם, ראינו את מכלול ההסכמים שנחתמו בין החברות לבין רוכשי הדירה כמסמכים המשלימים זה את זה, שכן הם נחתמו מול גורמים קשורים במעמד אחד כך שהם מהווים ביחד הסכם מכר דירה. יודגש שגם לולא קשר כלשהו בין החברות, עדיין המסקנה הייתה זהה, שכן מדובר בשתי חברות שחברו יחד לעסקת מכר דירה." עוד כתב הממונה כי "הבחינה שמא מדובר ב"חוזה מכר" תיעשה, בין היתר, תוך בחינה של מכלול האירועים אשר קרו אגב ההתקשרות בין הצדדים, ובכלל זאת: המסמכים שנחתמו, הכספים שעברו, מעמד החתימה ועוד."

 

נדל"ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד