ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מדינות ערב מעורבות

היום שאחרי: התכנית לגבי עזה, הדרישה הסעודית והסרוב הישראלי

המשא ומתן על שחרור של יותר מ-130 חטופים ישראלים שעדיין מוחזקים בידי חמאס תקוע. מדינות ערב מציעות להכשיר את כוחות הביטחון הפלסטיניים. ישראל רוצה שמדינות המפרץ יהיו אחראים לבנייה מחדש של עזה, אבל המדינות נרתעות

היום שאחרי: התכנית לגבי עזה, הדרישה הסעודית והסרוב הישראלי
כוחות צה"ל בעזה צילום: דובר צה"ל

מדינות ערב עובדות על תכנית לעזה אחרי המלחמה שתיצור נתיב למדינה פלסטינית בתמורה להכרה סעודית בישראל, כך לפי גורמים ערביים ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

ההצעה, שהוגשה לישראל דרך ארה"ב, היא התוכנית המשותפת הראשונה של מדינות ערב לסיום המלחמה בעזה ולקבוע נתיב לפתרון שתי המדינות. ערב הסעודית, שהיא אחת מחמש מדינות ערביות שהציעו את ההצעה, מציעה לנרמל את הקשרים עם ישראל בתמורה להתקדמות עם מדינה פלסטינית, תהליך שנבלם בעקבות המתקפה ב-7 באוקטובר.

ההצעה עדיין נמצאת בשלבי גיבוש סופיים, לדברי גורמים סעודים ומצריים, אך עד כה נדחתה על ידי ישראל, כאשר הקמת מדינה פלסטינית היא נקודת התורפה העיקרית.

ישראל רוצה שמדינות המפרץ יהיו אחראים לבנייה מחדש של עזה, אבל המדינות נרתעות, אלא אם כן יש דרך ברורה לפתרון שתי המדינות.

עוד דווח ב'וול סטריט ג'ורנל', כי המשא ומתן על שחרור של יותר מ-130 חטופים ישראלים שעדיין מוחזקים בידי חמאס תקוע, גורמים ערביים אמרו לעיתון כי נתניהו אמר שהוא דוחה את ההצעה של מצרים, קטאר וארה"ב לסיים את המלחמה בתמורה לשחרור החטופים הנותרים.

התוכנית שהציעו חמש המדינות הערביות מתייחסת גם למה שצריך לקרות בעזה מיד לאחר המלחמה. מדינות ערב נרתעות מהבקשה הישראלית לקחת על עצמן את האחריות הישירה לשיקום הרצועה אם חמאס יודח מהשלטון, בטענה שזו אחריותה של ישראל לעשות זאת.

מדינות ערב מציעות להכשיר את כוחות הביטחון הפלסטיניים, לסייע ב'החייאה' וקיום רפורמה ברשות הפלסטינית החבוטה, ובסופו של דבר לסייע לקיים בחירות, כך אמרו גורמים ערביים. נתניהו אמר שהוא לא יאפשר לרשות הפלסטינית למלא תפקיד בעזה לאחר המלחמה.

גורמים ערביים עדיין עובדים על התוכנית, שאותה הם מקווים לסיים בשבועות הקרובים, כך אמרו הגורמים הסעודים והמצריים.

מעל הכל, ישראל אינה מוכנים לקבל את התנאי העיקרי של התוכנית: הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. נתניהו דחה שוב ושוב את האפשרות הזו.

"אם נסכים לזה, אז הלוחמים שלנו נפלו לשווא", אמר נתניהו ביום ראשון. "אני לא מוכן לקבל מכה אנושה כזו לביטחון ישראל".

סעודיה מלחמת חרבות ברזל נורמליזציה חמאס ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד