ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

רק שליש מהמיטות במוסדות הגריאטריים – עומדות בתקן המיגון הנדרש

רק שליש מהמיטות הגריאטריות – ממוגנות. גם זאת, מתוך בדיקת רק 6% מהמוסדות. כך נחשף בוועדת הבריאות. משרד הבריאות: המוסדות צודקים – יש הליך שמתקדם בעניין | יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי: "אסור להשלים עם התקצוב החסר, המיגון החלקי, והמחסור בכוח-אדם מומחה וייעודי"

רק שליש מהמיטות במוסדות הגריאטריים – עומדות בתקן המיגון הנדרש
אילוסטרציה צילום: unsplash

רק שליש מהמיטות במוסדות הגריאטריים – עומדות בתקן המיגון הנדרש. כך נחשף בדיון ועדת הבריאות על תפקודם של המוסדות הגריאטריים במהלך המלחמה. גם נתון זה הוא חלקי במיוחד – כיוון שרק 6% מהמוסדות נבדקו. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי מש"ס הטיפול בקשיש נדחק לסוף התור בנושאי הבריאות. זו חובה מוסרית לדאוג למבוגרים שבחברה, ואסור להמשיך במצב הנוכחי. אסור להשלים עם התקצוב החסר, המיגון החלקי, והמחסור בכוח-אדם מומחה וייעודי.

משריקי קרא למשרדי הבריאות והאוצר לבחון מחדש את הפערים בתעריפים בגריאטריה-הפעילה בין בתי החולים הכללים לבין המוסדות הגריאטריים, ולעדכן את הוועדה בתוך חודש. היו"ר אף קרא לוועדת המחירים להתכנס בהקדם האפשרי על מנת לחדש את תהליך עדכון התעריפים בגריאטריה-הפעילה ואת המנגנון להתחשבנות בין קופות החולים למוסדות הגריאטריים (כדוגמת מחיר מינימום).

איציק כהן, מהעמותה לגריאטריה, הדגיש כי כבר כשנה וחצי שנמשכים הדיונים במשרד הבריאות לגיבוש מכרז חדש, לראשונה זה 12 שנים בהן מתנהל הענף כולו ע"פ מכרז ישן שאינו תואם את המציאות הטיפולית והכלכלית. המכרז החדש צריך להיות לדבריו, מגובה בתוספת תקציב ובעקבות המלחמה והשפעותיה על תקציב המדינה. על מנת לתקן את המצב ולהבטיח את עתיד הענף ויכולתו להעניק טיפול איכותי עבור כמות הולכת וגדלה של מטופלים.

ד"ר גלית קאופמן, מנכ"לית בית בלב, ציינה את הזמן הממושך שעסקה בתקצוב החסר שמעניק משרד הבריאות, כ-800 ₪ בלבד למיטת-אשפוז, סכום שאינו מאפשר טיפול הולם וראוי. אין לנו יכולת לטפל בחולים עם זיהומים, בגלל מחסור בתקציב לציוד ולכוח-אדם מומחה בתחום. אביטוב זלקין, מזכיר "קדם", הזהיר כי כיום, לאור התקציב ממשרד הבריאות, לא כדאי לשוק הפרטי לפתוח מוסדות נוספים. יולי גת, יו"ר הארגון, הבהירה כי קיים קושי בירוקרטי אצל הקשישים ובני משפחותיהם, עקב המעבר מאחריות משרד הרווחה למשרד הבריאות.

ח"כ טטיאנה מזרסקי מ'יש עתיד' הדגישה כי "יש פערים בלתי-נסבלים, שהחמירו בזמן המלחמה", ואילו ד"ר ענבר צוקר, סגנית ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות הודתה "כי אנו שותפים לתסכול המוסדות, ואין עדיין אמצעים תקציביים לסגור פערים צודקים אלו. חובה עלינו לשפר את הטיפול בזיהומים, ושוריין כבר תקציב מסוים לשיפור התקצוב לכל מיטה".

לפי פלורה קוך-דוידוביץ', חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת, למשרד הבריאות אין מידע מלא על מידת המיגון בכל 259 המוסדות שבפיקוחו. פיקוד העורף בדק במהלך המלחמה רק 16 המרכזים הרפואיים הגריאטריים שהם כ-6% בלבד מתוך המוסדות למחלות ממושכות שבאחריות המשרד. מבדיקתו עולה כי רק כשליש מהמיטות בתקן ב-16 מוסדות אלה הן במיגון תקני, כלומר ברמת המיגון הגבוהה ביותר לפי הגדרת פיקוד העורף, בעוד שכשני שלישים אינם במרחב מוגן תקני.

 

ועדת הבריאות משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד