ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
חוסלו 100 מחבלים ביממה

האסון בעזה: דובר צה"ל הציג את ממצאי התחקיר

דובר צה"ל אומר הערב בהצהרה כי "יש עדיין חוליות מחבלים בודדות קרוב לגבול. יש כוחות צה"ל שממשיכים לפגוע בחוליות האלה כדי לייצר את התנאים להחזרת התושבים". לדבריו: "חיסלנו ביממה האחרונה יותר מ-100 מחבלים במערב העיר"

האסון בעזה: דובר צה"ל הציג את ממצאי התחקיר
פיצוץ בעזה צילום: Atia Mohammed/Flash90

דובר צה"ל דניאל הגרי התייצב בפעם הערב (שלישי) בפעם השנייה להצהרה נוספת והציג את ממצאי התחקיר הראשוני בשטח שהעלו מה הוביל לאסון קריסת המבנים בחאן יונס שהובילו למותם של 24 לוחמי צה"ל.

הגרי פתח את דבריו עם שמותיהם הפרטיים של הנופלים ואמר: "דניאל, שי, אדם, איתמר, אחמד, אלקנה, סרגיי, ניר, שגיא, מארק, ישראל, רפאל, ברק, סדריק, ניקולס, יואב, יובל, אלקנה, אריאל, הדר, מתן, דוד, איליי ואייל. אלו שמותיהם של 24 חללי צה"ל, מגיני הארץ ואוהביה, שנפלו אמש בקרב בסמוך לכיסופים ובקרב בלב חאן יונס, על הגנת ישראל וביטחון יישובי הדרום. בשם צה"ל כולו, אני רוצה להשתתף בצער המשפחות בשעה קשה זו".

לדבריו, "המחיר של המלחמה כבד וכואב, הנופלים נלחמו במסירות ובאומץ עילאי. משרתי מילואים מכל חלקי החברה הישראלית, פשוטו כמשמעו. הם באמת מכל חלקי החברה הישראלית - מכל המגזרים ומכל רחבי הארץ, הקריבו את חייהם למען ביטחון המדינה ולמען הבית המשותף של כולנו. יהי זכרם ברוך".

בהמשך אמר כי המפקדים קיימו היום תחקיר ראשוני בשטח, אלה ממצאי התחקיר:

אתמול אחר הצהריים כוחות מילואים פעלו במרכז עזה, סמוך לגדר במרחב, הנמצא כ-600 מטר מהגבול באזור כיסופים. ב-7 באוקטובר יצאו מהמרחב הזה ממש, מחבלים שרצחו וחטפו חפים מפשע מקיבוץ כיסופים ומהמוצב הסמוך לו. הלוחמים טיהרו את המרחב ממחבלים ותשתיות טרור בפעילות ממושכת ובסיומה פרסו אמצעי חבלה, חומרי נפץ, במספר מבנים כחלק מהפעילות המבצעית. האירוע התרחש באיזור לחימה, כאשר חוליית מחבלים הפתיעה את הכוח בירי רקטות RPG. הרקטה הראשונה פגעה באחד המבנים שבתוכו נפרסו חומרי הנפץ. הפגיעה ככל הנראה הובילה לפיצוץ שגרם לקריסת המבנה ולקריסת המבנה שסמוך לו.

מרבית הלוחמים נהרגו כתוצאה מהפיצוץ וקריסת המבנים. רקטה נוספת פגעה בטנק, הטנק שהיה חלק מהגנת המרחב, ובמפקד ובלוחם שהיו בצריח הטנק, בטרם הספיקו לירות לעבר המחבלים. המפקדים בשטח הזעיקו כוחות של חטיבת החילוץ וההצלה ושל יחידה 669 אשר הגיעו לשטח, וחילצו לאורך הלילה בפעילות ממושכת עם חיל האוויר את כלל החיילים שנפגעו באירוע. הרמטכ"ל הגיע היום לשטח ופגש את לוחמי הגדוד ומפקדיו, תוך כדי המשימה שהם עדיין מבצעים. הם סקרו בפניו את האירוע, הרמטכ"ל הורה להמשיך ולהעמיק בתחקיר, כדי להפיק את כל הלקחים הנדרשים בכדי למנוע ולצמצם את הפגיעה בכוחותינו באירועים מסוג זה.

הלוחמים בשטח ממשיכים במשימה בנחישות ומתוך גודל האחריות לשינוי המצב הביטחוני בשטח, בסמוך ליישובים. כוחותינו ממשיכים במתקפה רחבה על מערב חאן יונס, אחד ממרכזי הכובד המשמעותיים של חמאס. זהו שטח מורכב מאוד, צפוף, רווי אוכלוסיה, מחבלי חמאס רבים מסתתרים באיזור, מסתתרים גם במתקנים רגישים ומנסים להפתיע את כוחותינו.

הכוחות נלחמים באומץ במגוון שיטות בתחבולה ובליווי הדוק של אש מהאוויר ומודיעין. כוחותינו תוקפים מוצבים צבאיים ותשתיות טרור, והשמדנו תוואי מנהרה של קילומטר וחצי ומפעל לייצור רקטות בימים האחרונים. חיסלנו ביממה האחרונה יותר מ-100 מחבלים במערב חאן יונס. אנחנו ממשיכים בלחימה בכל רצועת עזה - בצפון, במרכז ובדרום. מעמיקים את ההישגים וממשיכים לפעול ליצירת התנאים להשבת החטופים, כל הזמן, מסביב לשעון.

בגבול הצפון, לאורך היום זוהו מספר שיגורים לעבר שטח הארץ שחלקם יורטו, מתוכם רקטה אחת פגעה בבסיס חיל האוויר בתשתית שתוקנה תוך מספר שעות. אין נפגעים ואין פגיעה ביכולות הגילוי של חיל האוויר ובמערכות שמופעלות בבסיס. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מטרות טרור בשטח לבנון, והשמידו נכס צבאי משמעותי בשימוש ארגון הטרור חיזבאללה שתופעל גם ע"י כוחות איראניים. אנחנו נמשיך לפגוע באופן שיטתי בחוליות המחבלים של חיזבאללה, וביכולות של ארגון חיזבאללה אותם הוא מנסה להסתיר בשטח דרום לבנון, גם בתוך אוכלוסיה אזרחית. המוכנות שלנו במרחב הזה גבוהה מאוד ואנחנו ממשיכים לחזק אותה כל הזמן. אנחנו נעשה ככל שיידרש, אני חוזר - ככל שיידרש בזירה הצפונית, בכדי להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון.

פרק שאלות העיתונאים לדובר צה"ל 

שאלה: בנוגע לאסון קריסת המבנים, האם לא נכון היה להפעיל קודם את חיל האוויר ולמנוע את האסון הקשה הזה? ושאלה שנייה ברשותך - לאחרונה נודע שהמדינה מקדמת את חזרת חלק מתושבי הדרום לביתם בחודש פברואר, האם העובדה שהאירוע הזה קרה רק 600 מטר מהגבול מלמדת שתדחו את החזרה שלהם לבית?

תשובה: אנחנו פועלים במגוון שיטות, במגוון יכולות. אנחנו מפעילים את חיל האוויר, אנחנו מפעילים את הכוחות הקרקעיים, מפעילים כלים הנדסיים. למשימות מהסוג הזה אנחנו מפעילים את כל השיטות וכל האמצעים. במקרה הזה הפעלנו את השיטה הקרקעית, לפרק פירוק יסודי של אותן תשתיות ואיומים שהיו במרחב ולייצר תנאים ביטחוניים כדי להשיב הביתה את התושבים. לגבי השאלה שלך לגבי התושבים, וחוליית מחבלים שנמצאת קרוב ל-600 מטר סמוך לגבול. יש עדיין חוליות מחבלים בודדות עם אמצעי נשק כאלה ואחרים, יש כוחות צה"ל שנלחמים בצפון, נלחמים במרכז, נלחמים בדרום, כדי להמשיך ולפגוע ולהעמיק את ההישגים בחוליות האלה, ולייצר את התנאים להשבת התושבים וגם אני אומר את זה וחשוב שידעו - טרור של חוליות טרור בודדים, שנמצאים בשטח לא במסגרת צבאית, עוד ילווה אותנו ונדרש כל הזמן לחזור ולהעמיק את ההישג.

שאלה: האם בכל זאת תוכל להרחיב על שיקול הדעת שהופעל בשטח שגרם בכל זאת לפיצוץ המבנים מהקרקע ולא מהאוויר? מה היה שם בשטח? וגם ב-8 בינואר דיווחנו על אירוע בו נהרגו לוחמים רבים בפיצוץ משאית, אירוע שהוא במידה מסוימת בעל מאפיינים דומים לתקרית מאתמול. האם ישנו קשר מבצעי בין שני האירועים והאם ממצאי התחקיר של האירוע הראשון הופקו והועברו בצורה מספיק טובה?

תשובה: כל אירוע חמור, קשה מאוד, בטח כמו שני האירועים שתיארת, מיד מתקיים תחקיר, עוצרים את פעולת הכוחות בשטח, מקיימים תחקיר בדרגות הבכירות ביותר. הרמטכ"ל הגיע היום לשטח, אלוף פד"ם, מפקד האוגדה ומיד גם הערב יעבירו לקחים בכל הכוחות ברצועת עזה. גם אחרי האירוע הקודם שציינת אותו היה תחקיר, ירדו לקחים לכוחות. זה אירוע שונה, בטיפול במנהרה תת קרקעית עם אמצעי חבלה אחרים, יש דברים שאפשר לחבר בין שני המקרים בהיבטי אבטחת כוחות במרחב אבל זה אירוע שבעקרונות שלו, לפחות בעיקר הלקחים שלו, הם מערכות ההפעלה בפיצוץ. מה כן במוקד התחקיר שאפשר גם למצוא אולי בקשר כזה או אחר בין האירועים? במוקד התחקיר זה מיקום כוחותינו בזמן פריסת אמצעי החבלה בתוך המבנה, שונה לגמרי, מרחב אחר, מבצעים אחרים, פיצוץ אחר של מבנה ולא של תשתית תת קרקעית ואבטחת ההגנה במרחב. כיצד הייתה פריסת האבטחה במרחב? אלה המוקדים לתחקיר, אנחנו נתחקר אותם לעומק. כבר היום יש לקחים ראשונים ונפרסם את הממצאים לציבור.

שאלה : האם בעקבות האירועים של היממה האחרונה אותו, גל שמועות שרץ ברחבי המדינה, אתם מתכוונים, שוקלים, בוחנים איזשהו שינוי של המדיניות בעניין ההודעה על נפגעים בקרבות במלחמה?

תשובה: אנחנו ערניים מאוד למה שעולה בציבור, מתייחסים לציבור אבל יש לנו מחויבות אחת עמוקה מאוד - למשפחות. לכל אירוע כזה בסופו של דבר יש דפיקה נוראית בדלת. משפחה שמקבלת את הבשורה הנוראה מכל, ולנו בצה"ל יש את החובה שהמשפחה תקבל מאיתנו את ההודעה ולא דרך זה שמישהו שקשור ליחידה הצבאית הזאת, מתקשר ומפרסם. זה נורא, ואנחנו עושים את זה בצורה הכי מהירה שאנחנו יכולים. אכ"א, פד"ם, היחידות המבצעיות היום הגיעו מוקדם מאוד בבוקר ועדכנו 21 משפחות על הדבר הנורא מכל, ועלינו פה ונתנו הצהרה בבוקר.

אני ממש מבקש מהציבור לא להפיץ שמועות, לתת לנו להודיע, לזכור תמיד שבסופו של יום יש דלת, יש בשורה נוראית ואנחנו צריכים אנחנו לפגוש את המשפחה, לחבק אותה ולהיות איתה בשעה הקשה הזו, ולא אף אחד אחר.

שאלה: לגבי האירוע ברצועת עזה, מה היה ההכרח להכניס 19 לוחמים לשני מבנים על מנת להשמיד אותם? ולגבי הצפון - האש בצפון נמשכת מפרוץ הלחימה בדרום. מתי צה"ל יוכל להתחייב באמת להשיב את המפונים מאזור הצפון לבתיהם?

תשובה: אני חוזר על זה עוד פעם, שאלתם פה מספר שאלות לגבי הפעלה מהאוויר, גם הנושא הזה אנחנו נתחקר אותו, ואמרתי - אנחנו משתמשים גם בשיטות האלה בפעולות מהסוג הזה. במקרה הזה הכוח סרק את המרחב, טיהר את המבנים, הכוח פרס אמצעי חבלה ובסופו של דבר הייתה מחלקה בשני המבנים האלה. זה חלק גם משיקולי האבטחה שלהם, חלק מפריסת הציוד וזה יהיה מוקד התחקיר, על התזמון לכמות האנשים שהיו במבנים, ולצערי זה גם מירב הנפגעים באירוע. לכן, זה מוקד התחקיר וכבר מוקד הלקחים לכלל הכוחות בשטח.

אנחנו ביצענו פעולות דומות עשרות במלחמה הזאת, אפילו יותר מעשרות, ואנחנו נמשיך לבצע אותן כי אין דרך אחרת וצריך לפעול בשטח, בכל מקום ברצועת עזה, גם מהאוויר, גם בפעולה קרקעית וגם פעולות אחרות הנדסיות כמו מנהרות תת קרקעיות שאין דרכים להשמיד אותן אם לא נמצאים בקרקע.

לגבי מה ששאלת על התושבים, אנחנו צריכים לייצר את התנאים הביטחוניים שיאפשרו לתושבים לשוב לבתיהם. אנחנו עושים את זה מסביב לשעון, ואני חושב שהדבר המשמעותי ביותר זה הלחימה בשטח, פירוק המסגרות הצבאיות של חמאס, שזה בעצם אומר שחמאס לא ידע לעשות עוד פעם 7 באוקטובר. האם נפגוש עוד מחבל? האם נפגוש עוד ירי RPG? האם נפגוש עוד רקטה בודדת? אסור להגיד משהו אחר לציבור. יהיו עוד אירועים כאלה ולאורך זמן אנחנו נידרש להמשיך ולהעמיק את ההישג.

שאלה: האם בודקים אם יש אפשרות בפעולות הבאות שיהיו פחות חיילים בשטח בשביל שלא יהיו מקרים דומים? פרסמנו היום שעשרות מלש"ביות סירבו לשרת כתצפיתניות. האם צה"ל בניגוד למועד הגיוס הקודם מחייב שירות בתפקיד כזה ואיך מתמודדים עם הסירובים?

תשובה: חשוב שאנחנו מתייחסים לאירוע הקשה הזה, קשה מאוד, ברצינות גמורה וכמות הכוחות, המיקום שלהם בפריסה, זה יהיה בלב התחקיר וכל מה שיידרש להיות מתוקן ויידרש להיות שונה יהיה כזה.

לגבי הסוגיה של התצפיתניות שהזכרת, אני רוצה להגיד משהו. בנחל עוז היו תצפיתניות ולנו יש חובה ערכית מוסרית לתקן את מה שקרה באותו יום, שאנחנו נכשלנו בהגנה על המוצב הזה. החובה שלנו היא גם לתצפיתניות, תצפיתניות זה אחד התפקידים המשמעותיים ביותר לביטחון מדינת ישראל - בצפון, בדרום, באיו"ש והוא ימשיך להיות כזה. לכן קודם כל, אנחנו צריכים לשכנע לשרת ולייצר את התנאים הטובים ביותר לשירות, ולהסביר איך התנאים האלה יתקיימו. זו החובה של צה"ל ונמשיך לרתום ולשכנע ולהסביר, כי בסופו של דבר התפקיד הזה כל כך חשוב. אנחנו צריכים נשים, אנשים בתפקיד הזה.

מלחמת חרבות ברזל תחקיר צה"ל חיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד