כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
בנוכחות כ-80 שגרירים

באיחוד האירופי חלקו כבוד לניצולי שואה וניצול הטבח ב-7 באוקטובר

משלחת האיחוד האירופי לישראל מציינת את יום השואה הבינלאומי ואירחה ניצול שואה ישראלי, וניצול הטבח בשבעה באוקטובר. שגריר האיחוד האירופי, דימיטר סנצ'ב, השיק במסגרת האירוע את תערוכת הצילומים "אנשי השואה" של הצלם ארז קגנוביץ, וחלק כבוד לחיים רענן, שורד גטו בודפשט בתקופת השואה וממקימי קיבוץ בארי

באיחוד האירופי חלקו כבוד לניצולי שואה וניצול הטבח ב-7 באוקטובר
חיים רענן במפגש צילום: אפי יוספי

משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל קיימה אתמול אירוע לציון יום השואה הבינלאומי בנוכחות כ-80 שגרירים מרחבי העולם, פקידים ישראלים ואישי ציבור. במרכז האירוע, שהתקיים במעונו של שגריר האיחוד האירופי בישראל דימיטר סנצ'ב בהרצליה, עמדה השקת תערוכת הצילומים "אנשי השואה" וכן עדותו המרגשת של ניצול השואה חיים רענן.

רענן, ניצול מגטו בודפשט, ברח מאירופה ובנה מחדש את חייו בישראל, הוא היה עד פעם נוספת לזוועות אנטישמיות, שקצרו המלים לתארן, כאשר מחבלי חמאס נכנסו לקיבוץ בארי וטבחו באכזריות רבים מתושביו ב-7 באוקטובר 2023. שני ניצולי שואה נוספים השתתפו באירוע כאורחי הכבוד של המשלחת: אהרון פצ'ירקובסקי, ששרד את גטו לודז', ומנחם הברמן, ששרד את בוכנוולד ואושוויץ.

אהרון פצ'ירקובסקי, ששרד את גטו לודז': צילום אפי יוספי

חיים רענן, ניצול שואה, ניצול הטבח ב-7 באוקטובר: "מעולם לא חשבתי שכניצול שואה אצטרך להתחבא שוב כדי להציל את חיי. הייתי המום לראות ששמונה עשורים לאחר השואה, סמל מגן דוד צויר שוב על בתי יהודים בכל רחבי אירופה וארצות הברית מתוך כוונה לסמן אותם ולהפחיד אותם בהמשך לטבח הרצחני ב-7 באוקטובר. דבר זה מהדהד שוב את הרדיפה האנטישמית שסבלתי בילדותי. לא תיארתי לעצמי שדבר כזה יכול לקרות שוב".

חיים רענן, יליד 1935 תושב בארי, עבר את השואה כשהיה בגיל של נכדו, איתו ננעל בממ"ד במהלך מתקפת הפתע של חמאס. אשתו, חנה, הייתה אצל אחיה בקיבוץ ושם הם הסתתרו. גם שתי נכדותיו עם המשפחות שלהן ננעלו בממ"דים. בהודעות הוואטסאפ התעדכנו כל הזמן על המתרחש וניסו להבין מתי הם הבאים בתור. "הם נסגרו בממ"ד, אמרו לילדים תבכו בשקט. לבכות בשקט, לא לעשות רעש ולא לצאת לשירותים", סיפר לחדשות 12.

לאט-לאט הבינו את גודל הזוועה, יותר מ-100 מתושבי הקיבוץ נרצחו או נחטפו. "בשבילי בעצם זאת הייתה ממש שואה שנייה. אני, עבר לי בראש אפילו דבר שאולי לא כולם יאהבו לשמוע את זה, שאלתי את עצמי במספרים, מה יותר, 6 מיליון או 107? לא 107 זה יותר. כי את ה-107 אני הרגשתי על בשרי ואת 6 מיליון למדתי אחרי זה כשהתבגרתי".

ארז קגנוביץ, צלם, פרויקט "אנשי השואה": "כנכד של ניצולי שואה, אני מרגיש שחובה להילחם נגד גל האנטישמיות הנוכחי על ידי הסברה וחינוך טוב יותר של אנשים לגבי הסכנות שבשנאה עיוורת. לשם כך יצרתי את פרויקט "אנשי השואה", המספר את הסיפור האנושי של ניצולי השואה בהשראה ובאופטימיות. הסיפורים שאספתי מוצגים בדרכים בלתי צפויות ומרגשות ויש להם מסר אוניברסלי, ואינך צריך להיות יהודי כדי לעסוק בו. מניסיוני, הדגשת הסיפורים האנושיים של ניצולי שואה ששורדים את הנסיבות הלא אנושיות ביותר יכולה להתאים מאד ולהיות כלי חינוכי לגבי הסכנות שבאנטישמיות".

תערוכת "אנשי השואה" מספרת את סיפורם יוצא הדופן של 50 ניצולי שואה ושל בני הדור השני והשלישי. בתערוכה מוצגים הסיפורים האנושיים שמאחורי כל תמונה, והיא מאפשרת להם לדמיין את מיליוני הסיפורים שלא סופרו. היוצר, ארז קגנוביץ, מתאר את המאמץ שלו כפרויקט שואה ״לא קלאסי", אלא כזה שגורם למבקרים לרצות לעסוק בסיפור האנושי שמאחורי התמונות, פרויקט שמאפשר לאנשים לראות כיצד הרוח האנושית עולה ומתגברת בזמנים קשים.

שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב עם ניצול השואה מנחם הברמן: צילום אפי יוספי

שגריר האיחוד האירופי בישראל דימיטר סנצ'ב אמר באירוע: "השואה הייתה התקופה האפלה ביותר בתולדותינו, וחובתנו הקדושה לזכור את רצח העם היהודי, אותו ביצעו אבותינו על אדמת אירופה בתקופת הנאצים. עם זאת, עלינו לעשות הכל כדי להילחם בתחייה המזעזעת של האנטישמיות שאנו עדים לה כיום, באירופה וברחבי העולם. עבורנו באיחוד האירופי, מדובר באחד מסדרי העדיפויות הדחופים ביותר. לרגל יום השואה הבינלאומי, אירחנו תערוכת צילומים עם דיוקנאות יפהפיים של ניצולים, המבליטה את הפן האנושי של האסון הנורא - השואה. התכבדנו לקבל את פני שלושת מושאי התערוכה - אהרון פצ'ירקובסקי, חיים רענן ומנחם הברמן, שעברו זוועות שקשה לתאר אותן, והם עודם מלאי חיים ואופטימיות. אני מצטרף לקריאתם לשחרר לאלתר את כל החטופים שעדיין מוחזקים בעזה".

עוד מדברי השגריר: "למרבה הצער, השנאה הבלתי הגיונית ליהודים שהובילה לשואה לא נעלמה. ב-7 באוקטובר ארגון הטרור חמאס טבח ביותר מאלף ישראלים בצורה הכי ברברית שאפשר להעלות על הדעת, פשוט כי הם יהודים שחיים בישראל. זה היה היום הקטלני ביותר עבור יהודים מאז השואה. רבות מהזוועות אכן הזכירו את השואה. האיחוד האירופי גינה את הטבח שביצע חמאס בצורה החריפה ביותר. ואנו חוזרים על קריאתנו לשחרור מיידי וללא תנאי של בני הערובה הישראלים המוחזקים בעזה".

עוד אמר: "רבים בישראל ובעולם היהודי נזכרים מהמצב הנוכחי במה שקרה באירופה בשנות ה-30. אבל יש הבדל מהותי אחד: הפעם אירופה עומדת לצד הקהילה היהודית. אלו לא רק מילים. לאיחוד האירופי ולמדינות החברות בו יש אסטרטגיות ותוכניות קונקרטיות המתמקדות לא רק במלחמה בשנאת היהודים, אלא מקדמות באופן פעיל את החיים היהודיים באירופה".

לסיום אמר: "לאחר 7 באוקטובר, האצנו את יישום האסטרטגיה המקיפה של האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות וטיפוח חיים יהודיים. הגדלנו את המימון למלחמה בתכנים אנטישמיים באינטרנט ולאבטחת חצרים יהודיים. ואנחנו כל הזמן דוחפים ליותר מודעות לחיים ולמורשת היהודית בציבור, למשל באמצעות פרס האיחוד האירופי הקרוב לפרויקטים יוצאי דופן בנושא תרבות ומורשת יהודית, שהוכרז לפני מספר שבועות".

האיחוד האירופי אנטישמיות אושוויץ מלחמת חרבות ברזל יום השואה הבינלאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד