י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
ראש הנחש

כך זה מתנהל: איראן שולחת כלי נשק מתוחכמים לחות'ים בתימן

איראן שולחת כלי נשק לבעלות בריתה החות'יות בתימן. מה שמשפר את יכולתן לתקוף ספינות סוחר ולשבש את המסחר הבינלאומי למרות שבועות של תקיפות אוויריות בהנהגת ארה"ב. טהראן שלחה רכיבי טילים ומשבשי מל"טים  

כך זה מתנהל: איראן שולחת כלי נשק מתוחכמים לחות'ים בתימן
אימוני החות'ים צילום: דוברות החות'ים

איראן שולחת כלי נשק מתוחכמים יותר ויותר לבעלי בריתה החות'ים בתימן, כך אומרים בכירים ויועצים מערביים, מה שמשפר את יכולתם לתקוף ספינות סוחר ולשבש את המסחר הבינלאומי למרות שבועות של תקיפות אוויריות בהנהגת ארה"ב, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

החות'ים, שפעם היו ללעג כ"מיליצית סמרטוטים" הפועלת בתימן, התגלו כאחד מהכוחות החזקים ביותר של איראן , כך אומרים גורמים רשמיים ואנליסטים, בשל זרימת הנשק מטהראן.

בין שאר הציוד המתקדם, איראן סיפקה לחות'ים משבשי מל"טים וחלקים לרקטות וטילים ארוכי טווח. האיראנים ובני בריתם חיזבאללה שלחו יועצים לתימן כדי לסייע לחות'ים לתכנן ולפתח את התקפותיהם.

ב-11 בינואר, יום לפני התקיפה הראשונה של המערב על החות'ים, תפס חיל הים האמריקני כלי שיט עמוס בטכנולוגיות צבאיות איראניות מתקדמות, כך אמרו בכירים ויועצים מערביים. אלה כללו ערכות הרכבה לרקטה איראנית נגד ספינות עם טווח של למעלה מ-200 מיילים שהחות'ים לא השתמשו בה בעבר. מנוע לטיל בליסטי שנחשף לאחרונה על ידי החות'ים שיכול להגיע לישראל בצורה יעילה יותר. ורכיבים אופטיים שנועדו לשפר את הדיוק של התקפות מל"טים. שלושה ימים קודם לכן החרימו הרשויות בעומאן גם משבשי מל"טים, שלטענת בכירים ויועצים מערביים הגיעו גם מאיראן.

יחד עם הנשק, חיל משמרות המהפכה של איראן וחיזבאללה, שלחו יועצים לתימן כדי לסייע בהתקפות הימיות ובשיגור רקטות ומל"טים, כך לפי יועצים וגורמים ביטחוניים מערביים.

טהראן מעסיקה מבריחים שיביאו את הנשק לתימן מאיראן ומתווכים לרכישת חלקי חילוף דרך חברות שונות. מהנדסים בתימן ובמדינות אחרות באזור עוזרים להרכיב את הטילים והמל"טים ולהפעיל אותם, ועובדי תעשיית הספנות מספקים מודיעין חי אילו כלי שיט לתקוף, כך אמרו יועצי הביטחון.

הסיוע הצבאי הגובר של איראן לחות'ים גרם לוושינגטון להתלונן בפני טהראן באמצעות שוויץ.

"איראן היא ספקית של החות'ים וסיפקה ציוד והכשרה ומומחיות לארגוני פרוקסי אחרים באזור", אמר בכיר הגנה אמריקאי. "הודענו שפעילות זו בלתי מתקבלת על הדעת".

הסיוע של איראן לחות'ים מטופל על ידי כמה מהקצינים המובחרים ביותר במשמרות המהפכה. ראש המבצעים של טהראן הוא עבדולרזה שחלאי , שפיקח פעם על התקפות על חיילים אמריקאים בעיראק, כך אמרו יועצי הביטחון והפקידים המערביים. כעת הוא מבוקש על ידי ארה"ב עם פרס של 15 מיליון דולר.

היועצים והגורמים הביטחוניים במערב אמרו כי העברת הטכנולוגיות והאימונים של טילים בליסטיים מפוקחת על ידי יחידה 340, שהכשירה אנשי חות'ים באיראן ובלבנון ומובלת על ידי חמיד פאזלי, לשעבר ראש תוכנית החלל של איראן.

איראן משקרת שאין לה מעורבות בפעולות החות'ים וכי פעולות המחבלים מתימן מגיעות אך ורק מכעס על המלחמה בעזה. "להתנגדות יש כלים משלה והיא פועלת בהתאם להחלטות וליכולות שלה", אמר עלי באגרי, סגן שר החוץ של איראן בדצמבר.

בהנם בן טאבלו, עמית בכיר במכון החשיבה של הקרן להגנת הדמוקרטיות בוושינגטון, אמר שלחות'ים יש את יכולת התקיפה ארוכת הטווח הקטלנית ביותר מכל קבוצת פרוקסי איראנית והם היחידים שמשתמשים בטילים בליסטיים נגד ספינות.

"יש ראיות המצביעות על כך שתימן היא זירת קרב חשובה לניסויי נשק איראניים ולפיתוח פוטנציאלי", אמר, "לאיראן יש גם ארסנל בבית וגם ארסנל בחוץ".

 

 

איראן ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד