כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"לא יום הולדת שמח"

ישיבה מיוחדת לציון 75 שנים לכינון הכנסת

בכנסת התקיימה ישיבת מליאה מיוחדת לציון 75 שנים לכינונה. יו"ר הכנסת, נשיא המדינה, רה"מ וראש האופוזיציה נשאו דברים

 ישיבה מיוחדת לציון 75 שנים לכינון הכנסת
הנשיא הרצוג והיו"ר אוחנה במליאת הכנסת צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ/דני שם טוב

מליאת הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לישיבה מיוחדת לציון 75 שנים לכינון הכנסת. הישיבה התקיימה ברקע האסון הכבד אמש ברצועת עזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש האופוזיציה יאיר לפיד ישאו דברים.

הישיבה נפתחה בדקת דומיה לזכר הנופלים. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אמר בנאומו: "עם ישראל נלחם על זכותו לחיים ולביטחון, והמלחמה גובה מאיתנו קורבנות קשים כבר 110 יום".

הנשיא הרצוג והיו"ר אוחנה במליאת הכנסת. קרדיט: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ/דני שם טוב.

אוחנה הוסיף: "אתמול קמנו לבוקר קשה במיוחד שבו נודע לנו כי ביממה החולפת נפלו לא פחות מ-24 בנינו חללי צה"ל. 24 נפשות המספרות את סיפורה המיוחד של המדינה שעל תקומתה נפלו".

עוד אמר היו"ר: "עם ישראל לא זר לפרעות, לרדיפות, לטבח ולשואה. אך תמיד מתוך הכאב העמוק, מתוך הצער והעצב התהומיים - ידענו לצמוח ולהצמיח, ללמד וללמוד, לפרוח ולהפריח ולהביא לעולם חיים. כך יהיה גם הפעם".

נשיא המדינה יצחק הרצוג  פנה בנאומו לחברי הכנסת ואמר: "כולנו, ובמיוחד נבחרי הציבור, שהתברכנו בעם שכזה, בדור שכזה, שואלים ומחויבים לשאול את עצמנו כל העת: מה אנו עושים כדי שנהיה ראויים להם? כדי שנהיה ראויים להקרבתם. כדי שנהיה ראויים לגבורתם. כדי שנהיה ראויים לזכרם. כדי שנהיה ראויים".
הנשיא הוסיף: "יום הולדתה של כנסת ישראל – מקדש הדמוקרטיה שלנו - חשוב לי להדגיש: אחדות אינה אחידות, אחדות אינה סתימת פיות, אחדות אינה הפסקת הדיון והוויכוח בדברים הנוגעים לליבת הקיום של המדינה, החברה והדמוקרטיה הישראלית. הבית הזה, בית המחוקקים, הוא גם מקדש הוויכוח והדיון הישראלי, והמרחב לקבלת ההחלטות המשפיעות ביותר על חיינו. כך היה, וכך יהיה, וכך ראוי!"
הרצוג התייחס במרומז לסוגיית החקירה למחדל ה-7 באוקטובר ואמר: "אין לאף אחד ספק שהבית הזה יקיים בקרוב מאד את הדיונים החשובים וכנראה גם הסוערים ביותר שיש. על מלחמה ועל שלום, על היום שלפני ועל היום שאחרי, על ביטחון, על כלכלה ועל חברה, על מדיניות ותהליכים פוליטיים וציבוריים, על הסקת מסקנות והפקת לקחים, וכן, גם על תהליכי הנורמליזציה שלנו במזרח התיכון – שחמאס, חיזבאללה, החות'ים, וראש תמנון הרשע הטרוריסטי - איראן מנסים לסכל בכל כוחם.

בדיונים האלה יש מקום חשוב לקואליציה, ומקום חשוב לא פחות לאופוזיציה. אבל, כשאנחנו ניצבים ברגעים היסטוריים ועומדים בפני אתגרים שמעטות האומות הניצבות בפניהם, אני חש חובה לבטא כאן את רחשי לב העם, ולומר: יש דרך לנהל ויכוח. גם כשמתווכחים: להיות ראויים! אסור לחזור לשיח של השישה באוקטובר".

על סוגיית החטופים אמר הרצוג: "אנחנו מחויבים להחזיר הביתה כל אחת ואחד מהם ופועלים בכל דרך לשחרורם. זה חלק קריטי בַּבְּרִית בין מדינת ישראל לאזרחיה ולחייליה. עם שלם עומד אתכן בימים הנוראים האלה! החטופים ואתן בלב של כולנו – כל דקה, כל שניה!".

עוד אמר: "אני מחזק גם את אחיותינו ואחינו המפונים מבתיהם בדרום ובצפון, ומייחל לשובן המהיר של המשפחות והקהילות לבתיהן – בהשקט ובבטחה".

ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו במליאת הכנסת: "אתמול צלצל אליי בני אבנר בקול חנוק, ואמר לי "אבא אחד הנופלים היה חניך שלי במשך שנה שלמה".

כולנו מחוברים בדרך כזאת או אחרת לנופלים. כולנו יחד דווקא ברגע זה נדרשים לגייס עוד כוח עמידה. נוסיף לחתור בנחישות להכרעת האויב האכזרי שמולנו, להבטיח את התקומה הלאומית ובכך נבטיח את צוואתם של בנינו. הם אומרים - יחד לניצחון.

נתניהו הוסיף: "גם במבחן הנוכחי נעמוד יחד וננצח. אנחנו מוכיחים יום יום לאויבינו שהם טעו בגדול. ספגנו מכה קשה מאוד ב7.10 אבל מהר מאוד נעמדו על רגלינו.

זו מלחמה על הבית, היא חייבת להסתיים והיא תסתיים במיגור התוקפנות והרשע של הנאצים החדשים. מי שתקף חטף ורצח - מביא על עצמו חורבן חסר תקדים", אמר.

ראש הממשלה הבהיר: "אין ולא תהיה שום פשרה במה שנוגע להבטחת קיומנו ועתידנו לדורי דורות".

עוד אמר: "עלינו להיאחז באדמתנו, נחזיר את תושבינו בדרום ובצפון, מדיניות של התעצמות. אדוני היו"ר - זה יגיע לכנסת מהר מאוד השינוי הברור הזה לחשל ולחזק את מדינת היהודים בעוצמה שלא ידענו עד כה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בנאומו: "לפני אחת-עשרה שנה נעמדתי בפעם הראשונה על הפודיום הזה כחבר כנסת. לא יכולתי לנשום מרוב התרגשות. אמא שלי הייתה ביציע, הצטערתי שאבא שלי לא היה שם, הוא נפטר חמש שנים קודם. חשבתי שזה הכבוד הגדול בחיי.

אני כבר לא מרגיש ככה, וגם אתם כבר לא מרגישים ככה. המערכת הפוליטית היום היא לא הפתרון, היא הבעיה. הכנסת והממשלה הם לא הפתרון, הם הבעיה".

לפיד הוסיף: "הגיע הזמן שנשאל את עצמנו איך הגענו למצב שאזרחי ישראל, האנשים הטובים ביותר בעולם, מרגישים שהם איבדו שליטה על חייהם ואף אחד לא מטפל בזה.

ששים שנה אני חי במדינה הזו. היא מעולם לא היתה עצובה יותר. העצב יושב באוויר כמו אבן. אנשים מסתובבים שבורי לב. הלב נשבר כל יום מחדש. נשבר על החטופים, נשבר על הלוחמים שנהרגים, נשבר על המשפחות. אנשים אומרים לעצמם, "איך הגענו לזה?"

איך הגענו למצב שמעצמה מזרח תיכונית עם לוויינים ו-8200 ומטוסי אפ-35 מוכה בידי ארגון טרור שפורץ את הגדרות עם טנדרים, אספסוף שמשתלט על ישובים שלמים במשך שעות ארוכות ורוצח את ילדינו?

איך הגענו למצב שמאות אלפי אזרחים ישראלים מפונים מבתיהם, ולאף אחד אין תשובה לשאלה מתי הם יוכלו לחזור. 136 חטופים יושבים במנהרות החמאס, אף אחד לא יודע מתי ישובו לביתם, למשפחתם. כל יום נהרגים עוד חיילים ועוד חיילים, אף אחד לא יודע מתי זה יגמר, מה התוכנית? לאן זה הולך?

אנחנו צריכים להגיד להם בקול רם וצלול: בשלב ראשון נחזיר את החטופים, כי זו המטרה הדחופה ביותר. בשלב שני החמאס ימוגר. לא רק בגלל העוצמה הצבאית שלנו, אלא גם מפני שהחלטנו והגדרנו מה המנגנון שצריך לבוא במקומו. בגלל שיש לנו לא רק טקטיקה, אלא גם אסטרטגיה", כך לפיד.

 

הכנסת מליאת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד