כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
תיראו מופתעים

לעשירים בלבד? זו מפת הרוכשים של הרכבים החשמליים

רוב מאלו שנהנו מהמיסוי על רכב חשמלי הוא מהעשירונים העליונים שכן מעל 60% מהרוכשים של הרכבים החשמליים הם מהעשירון 9 ו-10

לעשירים בלבד? זו מפת הרוכשים של הרכבים החשמליים
משרד האוצר: עשירים קונים רכב חשמלי צילום: רוני נאק

עיקר רוכשי המכוניות החשמליות בישראל משתייכים לעשירון התשיעי והעשירי - כלומר לשכבות העשירות בישראל, כך ציין דניאל שוורץ, רפרנט תחבורה אג"ת במשרד האוצר בדיון שהתקיים השבוע בוועדה לביקורת המדינה בנושא פעילות הממשלה לזיהום אוויר שמקורו בכלי רכב- והמעבר לרכב חשמלי.

שוורץ ציין כי אמנם רכבים חשמליים פחות מזהמים ויותר יעילים מבחינת רעש אבל גם ייצור חשמל הוא מזהם ומוסיף שיש לעודד יותר שימוש בתחבורה ציבורית. לדבריו רוב מאלו שנהנו מהמיסוי על רכב חשמלי הוא מהעשירונים העליונים שכן מעל 60% מהרוכשים של הרכבים החשמליים הם מהעשירון 9 ו-10.
הדיון עצמו התקיים על רקע כוונת משרד האוצר להטיל על בעלי מכוניות חשמליות מס נסועה בגובה 15 אגורות לקילומטר, מה שצפוי להיכנס לתוקף בינואר 2026.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "מיסוי על רכבים לפי קילומטרים ייכשל. עומס בירוקרטי ויהיו שיטעו וישקרו את מד הק"מ". עוד ציין לוי: "עתיד טוב יותר בנושא הזיהום תלוי בכניסת יותר רכבים חשמליים. העלייה המשמעותית במרכז באוטובוסים חשמליים מרנינה, אבל יש התקדמות ואינה מספקת כלל. כל הנושא טעון שיפור וצריך להמשיך לבוא ולהילחם על כך. אם המשרדים יעמדו בתכנון אולי כן יהיה אפשר לקוות שנדביק את הפער למדינות מתקדמות אחרות, אבל כדי שהיעדים באמת אכן יקרו אני לא אתן שנושא זה יישכח על המדף וגם שהיעדים הם מאוחרים יותר, נקיים דיון מעקב בהקדם".

יו"ר הוועדה קרא לרשות המיסים ולאוצר לשקול אחרת את המיסוי על הרכבים החשמליים שעפ"י ההצעה הנוכחית רק תייצר בירוקרטיה על האנשים ותביא לשינויים שיבצעו בעלי הרכבים ע"מ שלא יוצג מס' הק"מ הנכון".

בדיון נחשפו נתונים מעניינים על שוק הרכב הישראלי ועל היקפי הזיהום שנוצרים ופוגעים בבריאות הציבור. צחי סעד, מנהל החטיבה לביקורת תחומי כלכלה ותשתיות לאומיות ואנשי הביקורת במשרד הציגו לוועדה את ממצאי הדו"ח ולפיו 7.2 מיליארד ₪ זה אומדן עלות זיהום האוויר מהתחבורה הכבישית בשנת 2018.

לפי המשרד להגנת הסביבה, מזה 4.4 מיליארד ש"ח בגין זיהום האוויר, 1.8 מיליארד ש"ח בגין גזי החממה. לפי סעד: "יש 42,402 מספר כלי הרכב המוגדרים "מזהמים", גילן הממוצע של המשאיות בישראל בשנת 2021 הוא 9.4 לעומת 5.1 שנים בשנת 2000. גיל הממוצע וכן 60% משיעור העלות של זיהום האוויר מהתחבורה הכבישית הוא מרכבים כבדים אף ששיעורם מכלל כלי הרכב בישראל הוא כ-10%, בנתוני שנת 2018.

בנוגע לקידום רכבים חשמליים עולה בדו"ח שיצא עתה כי לא נעשה מספיק הסדרה נכונה לעמדות טעינה בבתים משותפים ועמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב חשמליים ואין היערכות משק החשמל לגידול בביקוש לחשמל שנובע מהגידול הצפוי ברכבים חשמליים בשנים הקרובות".

 

 

 

משרד האוצר רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד