כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"תפגר באופן משמעותי"

בדיקה עגומה: האם שווה לנסוע בתחבורה ציבורית בישראל?

מבדיקה השוואתית של זמני הגעה אל אוניברסיטאות ומכללות מובילות באוטובוס בהשוואה לרכב הפרטי עולה כי בכל המקרים שנבדקו התחבורה הציבורית תפגר באופן משמעותי בזמני ההגעה ביחס לכלי הרכב הפרטי | בכל הבדיקות המדגמיות נרשמו זמני הגעה ארוכים של התחבורה הציבורית לעומת כלי הרכב הפרטי

בדיקה עגומה: האם שווה לנסוע בתחבורה ציבורית בישראל?
חרדים עולים לאוטובוס צילום: Zack Wajsgras/Flash90

בשבועות האחרונים, לצד הלחימה המתמשכת בדרום הארץ ובצפונה, המשק הישראלי מתרגל לשגרת חיים לצד מלחמה. כחלק מכך, שנת הלימודים האקדמאית נפתחה בהדרגה בחודש האחרון ומאות אלפי סטודנטים חזרו או יחזרו אל ספסל הלימודים בימים הקרובים. בימים גם האחרונים החלו חיילי מילואים רבים להשתחרר ולחזור אל ספסל הלימודים האקדמי.  

רבים מהסטודנטים יעשו את הדרך אל המוסדות האקדמיים בתחבורה ציבורית וכתוצאה מכך יאלצו לקצץ בשעות השינה שלהם או בזמן הפרטי, לצאת מוקדם מהבית ולבזבז זמן רב בדרכים, לעומת חבריהם הנוסעים ברכב פרטי, כך עולה מבדיקה מדגמית שערכה עמותת אור ירוק לרגל תחילת שנת הלימודים האקדמית.

מבדיקה השוואתית של זמני הגעה אל אוניברסיטאות ומכללות מובילות באוטובוס בהשוואה לרכב הפרטי עולה כי בכל המקרים שנבדקו התחבורה הציבורית תפגר באופן משמעותי בזמני ההגעה ביחס לכלי הרכב הפרטי. בכל הבדיקות המדגמיות נרשמו זמני הגעה ארוכים של התחבורה הציבורית לעומת כלי הרכב הפרטי. הבדיקה נערכה ביום חול, באמצעות השוואת הזמנים באפליקציית 'MOOVIT' ואתר 'גוגל מפות' וכמו כן נמדדו זמני הנסיעה בלבד ולא נלקחו בחשבון זמני ההליכה אל התחנה וממנה.

• סטודנט שגר בראש פינה ולומד במכללת תל חי יעשה את הדרך לאוניברסיטה (33 ק"מ) ב-30 דקות ברכב הפרטי לעומת 90 דקות ושני אוטובוסים על פי גוגל או 85 דקות ושני אוטובוסים על פי MOOVIT. חסכון של כ-60 דקות.

• סטודנט שגר בראש העין ולומד באקדמית בית ברל יעשה את הדרך למכללה (22 ק"מ) בכ-40 דקות ברכב הפרטי לעומת 60 דקות ושני אוטובוסים על פי גוגל או 78 דקות ושלושה אוטובוסים על פי MOOVIT. חסכון של כ-30 דקות.

• סטודנט שגר בצפת ולומד במכללת אורט בראודה בכרמיאל יעשה את הדרך למכללה (34 ק"מ) ב-45 דקות ברכב הפרטי לעומת 60 דקות ושלושה אוטובוסים על פי גוגל או 60 דקות ושני קווים פי MOOVIT. חסכון של כ-15 דקות.

• סטודנט שגר ברמת ישי ולומד באוניברסיטת חיפה יעשה את הדרך (25 ק"מ) ב-35 דקות ברכב הפרטי לעומת 50 דקות ואוטובוס אחד על פי גוגל וזמן זהה על פי MOOVIT. חסכון של כ-15 דקות.

• סטודנט שגר בנתניה ולומד במכללת רופין בעמק חפר (11 ק"מ) יעשה את הדרך ב-28 דקות ברכב הפרטי לעומת 45 דקות על פי גוגל או 53 דקות ושני אוטובוסים על פי MOOVIT. חסכון של כ-20 דקות.

• סטודנט שגר ברעננה ולומד במרכז הבין תחומי בהרצליה יעשה את הדרך למכללה (7 ק"מ) ב-14 דקות ברכב הפרטי לעומת 30 דקות ואוטובוס אחד על פי גוגל או 35 וקו אחד על פי MOOVIT. חסכון של כ-20 דקות.

• סטודנט שגר בפתח תקווה ולומד באוניברסיטת תל אביב יעשה את הדרך לאוניברסיטה (9 ק"מ) ב-35 דקות ברכב הפרטי לעומת 44 דקות ושני אוטובוסים על פי גוגל או 53 דקות ושני אוטובוסים על פי MOOVIT. חסכון של כ-15 דקות.

• סטודנט שגר ברחובות ולומד במכללה למנהל בראשון לציון יעשה את הדרך (14 ק"מ) ב-28 דקות ברכב הפרטי לעומת 60 דקות ושני אוטובוסים על פי גוגל או 70 דקות ושני קווים על פי MOOVIT. חסכון של כ-35 דקות.

• סטודנט שגר בבית שמש ולומד באוניברסיטה העברית בירושלים יעשה את הדרך (32 ק"מ) ב-40 דקות ברכב הפרטי לעומת 52 דקות ושלושה אוטובוסים על פי גוגל או 60 דקות ושני אוטובוסים על פי MOOVIT. חסכון של כ-15 דקות.

• סטודנט שגר במצפה רמון ולומד באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע יעשה את הדרך לאוניברסיטה (90 ק"מ) ב-70 דקות ברכב הפרטי לעומת 105 דקות ושני אוטובוסים על פי גוגל או 90 דקות ושני אוטובוסים על פי MOOVIT. חסכון של כ-30 דקות.

• סטודנט שגר במודיעין ולומד במכללה האקדמית תל אביב-יפו יעשה את הדרך למכללה (36 ק"מ) ב-40 דקות ברכב הפרטי לעומת 75 דקות ושני אוטובוסים על פי גוגל וכמו כן כך גם על פי MOOVIT. חסכון של כ-35 דקות.

• סטודנט שגר בתל אביב-יפו ולומד באוניברסיטת אריאל יעשה את הדרך (53 ק"מ) ב-50 דקות ברכב הפרטי לעומת 70 דקות ושני אוטובוסים על פי גוגל או 90 דקות ושני אוטובוסים על פי MOOVIT. חסכון של כ-30 דקות.

• סטודנט שגר בכרמיאל ולומד במכללת אוהלו בקצרין יעשה את הדרך למכללה (56 ק"מ) ב-55 דקות ברכב הפרטי לעומת 90 דקות ושני אוטובוסים על פי גוגל או 80 דקות ושני אוטובוסים על פי MOOVIT. חסכון של כ-30 דקות.

• סטודנט שגר במודיעין ולומד במכללת הדסה בירושלים יעשה את הדרך לאוניברסיטה (34 ק"מ) ב-50 דקות ברכב הפרטי לעומת 70 דקות ושלושה אוטובוסים על פי גוגל או 70 דקות ברכבת ורכבת קלה על פי MOOVIT. חסכון של כ-20 דקות.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר: "לא קל להיות סטודנט בישראל ובתקופה המורכבת הזו קשה אף יותר. מדובר באוכלוסייה שנאלצת ללמוד במקביל לעבודה ולכן כל דקה חשובה לסטודנט. במשך שנים רבות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הזניח את תחום התחבורה הציבורית וכתוצאה מכך ישראל מפגרת אחרי המדינות המערביות באיכות התחבורה הציבורית, בזמינות ובהיקפי השימוש. סטודנטים רבים נאלצים לרכוש כלי רכב פרטי כי ההגעה אל חלק מהאוניברסיטאות והמכללות באוטובוס היא משימה ארוכה, קשה ומסורבלת. בכך הם חוסכים זמן יקר אך מבזבזים כסף רב. לו הייתה להם תחבורה ציבורית טובה וזמינה רבים מהם היו בוודאי בוחרים לוותר על הרכב הפרטי ולעשות שימוש באוטובוס באופן יומיומי. מדינת ישראל בדרך להיות מדינה בפקק אינסופי ולכן הגדלה ושיפור התחבורה הציבורית הוא צעד הכרחי ומתבקש לשיפור איכות החיים של כולנו כמו גם לצמצום תאונות הדרכים".

 

תחבורה ציבורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד