ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

ביחד ננצח וננציח: סיקור מיוחד של סדרי ט"ו בשבט בקק"ל

סדרי ט"ו בשבט המסורתיים של קק"ל עמדו השנה בסימן של צמיחה, נטיעת ערכים ותקווה בצל המלחמה • בפניכם סיקור נרחב ומרתק אודות מגוון הסדרים שקרן קימת לישראל קיימה עבור חיילים, מפונים, פצועים וקהילות רבות נוספות

 ביחד ננצח וננציח: סיקור מיוחד של סדרי ט"ו בשבט בקק"ל
פעילות מוזיקלית בסדר ט"ו בשבט צילום: יואב לוין. מערך ההסברה קק"ל

סדר ט"ו בשבט מהווה כבר שנים רבות חלק מרכזי ממגוון הפעילויות שקק"ל מקיימת בכל חג, לקהלים שונים ובכל רחבי הארץ. בקק"ל מקנים לסדרים אלו חשיבות רבה בשמירה על המסורת, המורשת, החיבור לחג, לארץ ולאדמה, כאשר השנה נעשו התאמות לתקופת המלחמה בה אנו שרויים, הן מבחינת הפנייה לקהלים והן באופי התכנים, השירים והברכות במהלך הסדרים.

יפעת עובדיה-לוסקי, יו"ר קק"ל מציינת כי: "במיוחד בעת הזאת של המלחמה ישנה חשיבות רבה לקיים את מסורת החג. קרן קימת לישראל נוטעת גם ערכים ומארגנת סדרי ט"ו בשבט רבים לקהלים רבים ומגוונים ברחבי הארץ. בסדר ט״ו בשבט אנו מדברים בשבחה של הארץ שלנו ופירותיה והוא מסמל את חיזוק הקשר בין העם לארץ ומחבר אותנו למורשת. עוד הוסיפה: "עובדי קק"ל ארגנו השנה סדרי ט״ו בשבט מיוחדים לתושבים שעדיין מפונים מבתיהם, לפצועים בבתי החולים, למשפחות שכולות ולקהלים רבים נוספים. כל סדר שנערך הוא מפגן של אחדות וחיבור לחג המיוחד הזה".

הרב גדעון שלוש, העומד בראש מחלקת מורשת בחטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל, מספק זווית יהודית מעניינת לסדרי הט"ו בשבט. "בסדר ט"ו בשבט שאני מעביר, אני מסביר על החשיבות של הברכות בהלכה ועל כך שהברכה מלמדת אותנו רבות על המושג של אמירת תודה באופן כללי. יש להודות להקב"ה על הכל, לא רק על הפירות הטובים. אנו צריכים להודות על המשפחה, החברים, על המדינה ועל העם ולהבין שאנו חיים כאן בניסים".


פעילות סדר ט"ו בשבט של קק"ל בחיפה •  צילום: איריס דיין

הרב שלוש מציין שכממונה על תחום המורשת הוא מייחס חשיבות רבה לעיתוי הנוכחי – של החג בצל המלחמה, בהיותנו בארץ ישראל. "בתקופת כהונתי כרב קהילה במנהטן, שנמשכה כ-25 שנים, נהגתי לדבר תמיד על ט"ו בשבט, למרות שזה היה רחוק מאיתנו אלפי קילומטרים. דיברנו על שבעת המינים ועל המצוות התלויות בארץ ואכלנו תמרים ורימונים. אולם המציאות שונה לחלוטין כאשר אתה גר בארץ ואוכל תמר שגדל כאן. הדבר הופך לחוויה רוחנית מקודשת. זו זכות גדולה להיות בארץ ישראל, לגעת באדמה ולנשום את האוויר שלה".

הרב שלוש מוסיף כי לחג גם משמעות חשובה בכל הנוגע לחשיבה על העתיד. "מסופר על חוני המעגל שראה פעם זקן נוטע עץ שפירותיו יבשילו רק בעוד 70 שנה. כך גם אנו צריכים לחשוב על העתיד בראייה ארוכת טווח. להשקיע  בעתיד הילדים, עתיד העם וכמובן לנטוע היום בשביל לקצור את הפירות בעולם הבא. עלינו להמשיך לטעת ולגדל, הן במובן הרוחני והן במובן המעשי".

הרב מעניק הקשר נוסף מעניין בין האקטואליה העכשווית ורוחות הקרב הנושבות בחוץ, לרוח התקווה שמביא עמו החג. "ט"ו בשבט מזמן עבורנו אמונה ותקווה, שכן איננו רואים עדיין פירות על העצים בימים אלו, אך יודעים כי האביב קרב ומאמינים ומקווים שהפירות יבואו עמו. כך גם בימים אלו, למרות המלחמה שמתנהלת ולמרות הקשיים, אנו מאמינים כי נזכה בקרוב להצלחה ולישועה".

מנהל מחלקת התנדבות וצרכים מיוחדים בוגרים בקק"ל דודו אשכנזי, מספר על פעילות סדרי הט"ו בשבט שקיבלה תפנית חשובה השנה בצל המלחמה. "מאז תחילת המלחמה, קק"ל נרתמה במלוא המרץ לסייע לכלל המגזרים - חיילים, מפונים, פצועים וגם למגזר שהכי מוזנח לצערנו -  בעלי הצרכים המיוחדים הבוגרים, כלומר מעל גיל 21. גם עבורם קיימנו פעילויות במסגרות שלהם. פתחנו את עצמנו לקהילה הן בצפון והן בדרום, עם מגוון פעילויות חינוכיות וכל מה שיכול לעזור להפיג את המתח. סייענו בשיקום קיבוצים וכן בציוד קרמי לחיילי צה"ל ועוד. כל היחידות בקק"ל עדיין מגויסות לשם כך". 


שולחן ערוך בסדר ט"ו בשבט • צילום: באדיבות קק"ל

כמו כן ציין אשכנזי כי "חודש שבט הוא חג קק"ל. למרות האווירה הקשה, החלטנו שהחג הזה יהיה שמח, כדי לעודד את העם וכדי לא לתת לעצב לנצח. קיימנו אירועי נטיעות עם ילדי חטופים, חיילים ופעילים בחברה, בכפוף למגבלות פיקוד העורף. הטקס המרגש ביותר בעיני היה כשערכנו נטיעה בחניון רעים יחד עם משפחות נרצחי הטבח בנובה. במקביל לכך ערכנו סדרים כמיטב מסורת לקהלים שונים שנפגעו מהמלחמה, כגון לפצועי צה"ל בבתי החולים, ומי שלא התאפשר לו לרדת לסדר, עלינו אליו לחדרו עם מתנדבים ומסרנו לו מארז ט"ו בשבט עם עציץ, צמח תבלין ופירות יבשים, בשמחה רבה. עברנו כמעט בכל בתי החולים בארץ ותחושת הסיפוק מכך היא פשוט מדהימה".

אירוע מיוחד נוסף שהתקיים השנה בצל המלחמה היה ביום ד' - ערב חג ט"ו בשבט בכיכר החטופים שבתל אביב. "יחד עם התנועה המסורתית קיימנו שם פעילות וסדר ט"ו בשבט, מלווה בברכות והרבה תפילות להשבת החטופים. היו שם משפחות החטופים ועוד רבים אחרים".

חגית אוחנה, מנהלת מחלקת חינוך במרחב דרום קק"ל, מספרת גם היא על הפעילות החשובה של מחלקתה בצל המלחמה. "מתוך 34 שנות עבודתי בקק"ל, השנה שחלפה הייתה הקשה ביותר בתפקיד. מפרוץ המלחמה התגייסנו באופן מידי להעניק סיוע ופעילויות רבות למפונים, ליוויתי משפחות שכולות ויחד נטענו שתילים, כאשר בתוך בורות האדמה היו תמונות זיכרון ונרות נשמה של יקיריהם".

ספרי לנו קצת על התכנים המועברים בסדרי הט"ו בשבט

"בסדרים אנו מסבירים כיצד אנו שואבים כוח מהסמליות שבפירות ובצמחים ומעבירים זאת הלאה באמצעות סיפור, שירה ונגינה. יצרנו "הגדה לצומח" המלווה אותנו במפגשים עם תלמידים וקשישים כאחד. בסך הכל ישנם אלפי משתתפים שיושבים כמעין "חברותא" סביב שולחן ערוך בפירות ויין. יחדיו אנו שרים שירים, מברכים על הפירות ועל היין, משוחחים על אחדות וצמיחה ומפתחים שיח פורה בנושא".

אוחנה מספרת גם על פעילויות אינטראקטיביות שנערכו בשיתוף עם הקהלים השונים. "בחלק מהסדרים אנו גם מקיימים חידוני ידע בנושאי טבע וצומח ומחלקים פרסים. כמו כן כל משתתף זורע נווטים קטנים אותם הוא מטפח במו ידיו. אורך המפגש נקבע לפי רוח הקהל, החל משעה קלה ועד לשעתיים".

האם הפעילויות מותאמות גם עבור המגזר החרדי?

"בוודאי. פעילות מיוחדת מתקיימת בבתי הספר ובקרב קהילות שונות של המגזר החרדי ברחבי הארץ , וכן בדרום, האזור עליו אני אמונה. למשל באופקים, אשקלון וקריית גת. גם בבית שמש התקיימה פעילות מיוחדת למגזר החרדי לכבוד החג. בסופו של דבר, המסר של צמיחה, תקווה וחיבור לארץ שלנו, הוא מסר חשוב שחוצה מגזרים וללא ספק נוגע בכולנו".

לסיום, חשוב לציין כי קיימת אפשרות להזמין מהרכזים הרלוונטיים בקק"ל מדריך לעריכת סדר ט"ו בשבט או להפעיל באופן עצמאי מסכת עשירה ובה קטעי מידע ומדיה שונים – מוזיקה, סרטונים וקריינות. לסדרי ט"ו בשבט בהיקפים גדולים (500 משתתפים ומעלה) אפשר אף לבדוק תיאום של מפעיל מוזיקלי להפעלת הסדר. בנוסף אפשר גם להזמין השתלמות מקדימה לעריכת סדר ט"ו בשבט עצמאי לחדר המורים.

במהלך חודש שבט אתם מוזמנים לערוך סדר ט"ו בשבט מהנה ובעל ערך חינוכי משמעותי בליווי המצגת החגיגית שהופקה על ידי המחלקה הפדגוגית בקק"ל, ובה שירים, ברכות, סרטונים, ציטוטים מהמקורות, הסברים ועוד. לחצו כאן 

https://www.kkl.org.il/education/youth-and-education/study-materials-for-teachers/trees-and-tubishvat/seder/

 

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד