י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
העדויות נערמות

אסון קריסת המבנה: "אם היו פועלים לפי הנהלים 14 לוחמים היו ניצלים"

חייל שלחם בזירת האסון הנורא בצפון רצועת עזה, מתאר את הכשל שאירע: "מה שקרה פה בעצם זה שהכוח שכובש את הבית נשאר בפנים"

אסון קריסת המבנה: "אם היו פועלים לפי הנהלים 14 לוחמים היו ניצלים"
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

מספר ימים לאחר ש-21 לוחמי צה"ל נפלו ברצועת עזה, באחד מן הימים הקשים ביותר מאז שפרצה המלחמה, התחקיר מתקדם ובמקביל לכך עדויות של אנשי חילוץ שמעידים שלא הכול בוצע על פי ההוראות. חלקן הובאו בYnet.  אחד מאנשי המילואים שלחם בשטח סיפר כי "היו בשטח שלושה כוחות: כוח שכובש את הבתים, כוח שריון והכוח שממלכד את הבתים.

על פניו הפעילות אמורה להיות פשוטה. נכנסים, כובשים את הבתים, רואים שאין בהם חומר נפץ, פירים וכו', ואז מגיע הכוח הממלכד. בזמן הזה הכוח הכובש יוצא, וברגע שהם מסיימים כל הכוח נסוג ואז מפוצצים".

הלוחמים החלו למלכד את המבנים לקראת השמדתם, כשכוח נוסף מאבטח אותם. בסביבות השעה 16:00, מחבל שככל הנראה יצא מפיר, ירה טיל RPG לעבר הטנק שאבטח את הלוחמים. כתוצאה מהירי שני לוחמים נהרגו. באותה שעה שיגר מחבל טיל נ"ט על המבנים שבהם שהו הלוחמים. הערכה היא כי הפיצוץ הוביל להתפוצצות התחמושת שנועדה להשמדת המבנים - מה שהוביל לקריסתם על הלוחמים.

עוד ממשיך הלוחם להסביר כי "מה שקרה פה בעצם זה שהכוח שכובש את הבית נשאר בפנים. הפעילות הייתה מהירה וטובה, הכול עבד מושלם. זה לוחמים שעשו את זה עשרות ואפילו מאות פעמים בעבר. במקרה הזה הגיעה חוליית נ"ט וזה היה מפתיע, כי לא סביר שבמרחק של פחות מאלף מטרים מהגדר יהיו חוליות פעילות. אם היו פועלים לפי הנהלים 14 לוחמים היו ניצלים. את כוח השריון לא היה אפשר להציל, אבל מי שלא היה אמור להיות בבית היה ניצל. הפעילויות האלו קורות יום-יום ואסור שדבר כזה יחזור על עצמו לעולם. כל כך הרבה חיילים בזירת מטענים בניגוד לנוהלי הבטיחות.

כל הבתים מחוברים יחד זה לזה, ובסוף לוחצים על מתג אחד והכול מתפוצץ. אבל מנתקים את החיבור בין המלכודים, בין בית לבית. אם היו זורקים על הנוהל הזה ולא מתייחסים אליו, היו נהרגים באירוע הזה לוחמים של שתיים או שלוש פלוגות, כי כל הבניינים היו מתפוצצים יחד. בצה"ל חייבים לחדד נהלים".

מלחמת חרבות ברזל הרוגים קריסה חמאס חילוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד