ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
84 נהרגו בפיגוע

דיווח: ארה"ב הזהירה בסתר את איראן מפני מתקפת דאע"ש

ארה"ב התריעה בחשאי לאיראן על מתקפת טרור צפויה של המדינה האסלאמית. וושינגטון העבירה לטהראן מידע מודיעיני יקר ערך על הפיגוע בו נהרגו 84 ורבים נפצעו

דיווח: ארה"ב הזהירה בסתר את איראן מפני מתקפת דאע"ש
רגע הפיצוץ באיראן צילום: צילום מסך

ארה"ב הזהירה בחשאי את איראן כי המדינה האסלאמית מתכוננת לבצע את מתקפת הטרור בתחילת החודש, שבה נהרגו יותר מ-80 איראנים בצמד פיגועי התאבדות מתואמים, כך אמרו גורמים רשמיים בארה"ב ל'וול סטריט ג'ורנל'.

ההתראה הגיעה לאחר שארה"ב קיבלה מידע מודיעיני לפיו שלוחת המדינה האסלאמית באפגניסטן, זוממת לתקוף את איראן.

גורמים אמריקאים אמרו שהמידע שהועבר לאיראן היה מספיק ספציפי לגבי המיקום ובדיוק הזמן המתוכנן לפיגוע, איראן לא הצליחה למנוע את פיגועי ההתאבדות בעיירה כרמאן שבדרום-מזרח המדינה. קהל רב שציין את יום השנה הרביעי לחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האסלאמית. סולימאני נהרג בתקיחפת מל"ט בינואר 2020 ליד נמל התעופה בבגדד בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ.

"לפני מתקפת הטרור של דאעש ב-3 בינואר 2024, בכרמאן - איראן, ממשלת ארה"ב סיפקה לאיראן מידע כי קיים איום טרור בגבולות איראן", כך אמר בכיר אמריקאי לעיתון. "ממשלת ארה"ב נקטה במדיניות של 'חובה להזהיר' ארוכת שנים שיושמה בכל הממשלים כדי להזהיר ממשלות מפני איומים קטלניים פוטנציאליים. אנו מספקים את האזהרות הללו בין השאר משום שאיננו רוצים לראות חיים חפים מפשע נאבדים בפיגועי טרור".

למרות האזהרה האמריקנית, כמה בכירים איראנים טענו כי אנשי דאעש קשורים לארה"ב ולישראל. בטקס בכרמאן לכבוד הקורבנות, חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה אמר כי "הג'יהאדיסטים פועלים רק כשכירי חרב למען האינטרסים של ארה"ב וישראל".

גורמים אמריקאים סירבו לומר באילו ערוצים נעשה שימוש כדי להזהיר את איראן או לחשוף פרטים על מה שנאמר. הם גם לא אמרו אם זו הפעם הראשונה שוושינגטון מעבירה אזהרה כזו למשטר האיראני.

פקידים איראנים לא הגיבו לארה"ב על האזהרה, אמר פקיד אמריקני אחד. לא היה ברור מדוע האיראנים לא הצליחו לסכל או להקהות את המתקפה, אמרו כמה גורמים רשמיים.

ארה"ב מעדכנת באופן שגרתי אזהרות על פעילות טרור אפשרית עם בעלי ברית. במקרים מסוימים, ארה"ב גם מזהירה יריבים פוטנציאליים. בדצמבר 2019, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הודה לנשיא טראמפ על שיתוף מידע מודיעיני שסייע לקרמלין לסכל מזימה בסנט פטרסבורג.

הפיגועים בכרמאן, היו מתקפות הטרור החמורות ביותר באיראן מאז המהפכה האיראנית ב-1979.

איראן ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד