ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
הכרעת בית הדין בהאג

ברוב של 15 שופטים מול 2: ישראל נדרשת לנקוט צעדים "למנוע רצח עם"

בית הדין הבינלאומי בהאג פרסם את החלטתו בבקשת דרום אפריקה לעצירת המלחמה בעזה | תחילה נאמר כי "בית הדין מכיר בכך שבשבעה באוקטובר חמאס פשט על ישראל והרג 1200 ישראלים, ולקח מאות בני ערובה", אולם לא הוצא צו לעצירת המלחמה והשבת האזרחים לבתיהם

ברוב של 15 שופטים מול 2: ישראל נדרשת לנקוט צעדים "למנוע רצח עם"
פעילות כוחות צה"ל ברצועה צילום: דובר צה"ל

בית הדין הבינלאומי בהאג פרסם את החלטתו בבקשה לעצירת המלחמה בעזה. את העתירה הגישה דרום אפריקה. בית הדין ציין כי "בית הדין מכיר בכך שבשבעה באוקטובר חמאס פשט על ישראל והרג 1200 ישראלים, ולקח מאות בני ערובה". בית הדין קבע שיש לו סמכות לדון בסוגיה האם נעשה רצח בעזה.

נשיאת בית הדין, השופטת האמריקנית ג'ואן דונהיו, ציינה כי "בהמשך להתקפה ישראל פתחה במתקפה רחבה, בים באוויר וביבשה שגרמה למספר רחב מאוד של קורבנות, היקף המקרה שהובא בפני בית הין מוגבל. בית הדין בחן את התנאים להוצאת סעדים זמניים".

הנשיאה דונהיו ציינה ציטוטים מסוכנויות שונות של האו"ם בנוגע למצב ההומניטרי בעזה. "בית הדין מציין כי המבצע הצבאי גרם למספר רב של הרוגים ופצועים, עקירת רבים מבתיהם ונזק נרחב לתשתית אזרחית" השופטת ציטטה נתונים שמסר ארגון הטרור חמאס "יותר מ-25 אלף פלסטינים נהרגו, בתים רבים ניזוקו. 1.7 מיליון נעקרו מבתיהם. ארגון הבריאות של האו"ם קבע ש-93% מאוכלוסיית עזה סובלת מרעב".

ברוב של 15 שופטים מול 2 ישראל נדרשת לנקוט את כל הצעדים שיש בכוח כדי למנוע רצח עם. בית הדין קבע עוד כי מתקיימים התנאים להוצאת צו ביניים, וישראל צריכה לפעול כדי לשפר את המצב ההומינטרי בעזה. ישראל תצטרך בתוך חודש להגיש לבית הדין דו"ח שיפרט את הצעדים שנקטה למנוע רצח עם בעזה.

חמישה חיילי צה"ל הגיעו היום להאג, החיילים שירתו לאחרונה בעזה והגיעו כדי להיות נוכחים בעת פרסום פסק הדין.

ארגון ההסברה העומד מאחורי המהלך, DiploAct, מסר ל-BBC שהחיילים נמצאים שם כדי "להכריז את האמת על ישראל לקראת ההחלטה ולייצג חיילים ששירתו עבור ישראל".

ב-29 בדצמבר פנתה דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בטענה שישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה ודרשה צו ביניים להפסיק לאלתר את הלחימה. האשמות בדבר ביצוע רצח-עם הועלו נגד ישראל בעבר, אך צברו תאוצה מאז תחילת המלחמה. האמנה למניעת רצח-עם מ-1948 מקנה לבית הדין סמכות לדון בסכסוכים הנוגעים ליישומה.

כזכור דרום אפריקה טענה כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה ורצח עם ברצועת עזה. כחלק מהראיות דרום אפריקה ציינה התבטאויות של בכירים ישראליים בנוגע לפעילות בעזה שכביכול נועדה לפגוע באזרחים.

דרום אפריקה ביקשה מבית הדין להוציא בדחיפות צו ביניים לישראל שיורה לה להפסיק את הפעולות הצבאיות ברצועת עזה.

ישראל טענה כי קיימת לה זכות להגנה עצמית נוכח אירועי ה-7 באוקטובר והאזרחים החטופים. בנוסף, נטען כי פעולותיה של ישראל מוכיחות כי אין לה כוונה לבצע רצח עם.

אמנת רצח עם מגדירה רצח עם כ"מעשים שבוצעו מתוך כוונה להשמיד, כולה או חלקית, קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית". חלק מהמעשים נגד היעד צריכים לכלול הרג, פגיעה פיזית או נפשית חמורה, או תנאים שנועדו בכוונה להרוס פיזית את העם או חלק מהעם. כדי שזה ייקרא רצח עם. יש להוכיח גם את המעשים הספציפיים וגם את הכוונה הספציפית להשמיד קבוצה. לא מספיק להראות שבוצעו זוועות - יש להוכיח את כוונתם של האחראים להשמיד קבוצה, באופן מוחלט או חלקי.

לישראל, יש גם תומכים חזקים. גרמניה, אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של ישראל באירופה, כינתה את הטענה שישראל מבצעת רצח עם שקרית ואמרה שהיא אינה נכללת באמנת רצח עם. אך ציינה כי תכבד את החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, כך אמר דובר בממשלת גרמניה לרויטרס.

גם הונגריה הביעה את התנגדותה לדיון. ארה"ב, אמרה כי ההאשמות נגד ישראל "אינן מבוססות" וכינתה את התביעה "חסרת ערך, מנוגדת לתועלת וללא כל בסיס עובדתי". שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון אמר שהוא לא חושב שהתיק בבית הדין הבינלאומי מועיל וכי השקפתה של בריטניה היא ש"לישראל יש זכות להגן על עצמה". באמריקה הלטינית, גואטמלה ופרגוואי תמכו בישראל והצהירו על הזכות להגנה עצמית.

השופטים הנוכחיים הם מארצות הברית, רוסיה, סין, סלובקיה, מרוקו, לבנון, הודו, צרפת, סומליה, ג'מייקה, יפן, גרמניה, אוסטרליה, אוגנדה וברזיל.

 

מלחמת חרבות ברזל בית הדין הבינלאומי בהאג חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד