ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
סיסי דחה שיחות

נתניהו ונשיא מצרים לא שוחחו בשבועות האחרונים

ישראל האשימה את מצרים בכך שהיא מאפשרת לחמאס להבריח נשק דרך גבול עזה עם מצרים. ראש הממשלה נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי לא שוחחו בשבועות האחרונים

נתניהו ונשיא מצרים לא שוחחו בשבועות האחרונים
ציר פילדלפי צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

למרות היחסים המדיניים המורכבים בין ישראל למצרים, מצרים היא שותפה ביטחונית חשובה לישראל. היא סייעה לתווך עסקת חטופים בנובמבר בתמורה לאסירים פלסטינים ולהפסקת אש בסכסוך.

שתי הממשלות גם התקרבו תחת סיסי, שעלה לשלטון לאחר הפיכה צבאית ב-2013, כאשר שני הצדדים עבדו יחד נגד אויבים משותפים כמו דאעש. ישראל הסכימה לאפשר למצרים להעביר כוחות נוספים לצפון סיני כדי להילחם בדאעש, תוך שינוי סעיפים בהסכם השלום משנות ה-70 שהגביל את מספר החיילים המצרים המותרים ליד הגבול.

החלטתה של מצרים שלא להוציא גינוי רשמי לפיגוע ב-7 באוקטובר הרגיזה גורמים ישראלים. ישראל גם מפעילה לחץ על מצרים בשבועות האחרונים לאשר נוכחות צבאית ישראלית לאורך גבול עזה-מצרים ולאפשר לישראל לבצע סיורים בשטח מצרים כדי למנוע הברחת נשק של חמאס בציר פילדלפי, מצרים דחתה את ההצעה כהפרה של ריבונותה.

על רקע הדברים הללו, ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי ראש הממשלה נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי לא שוחחו בשבועות האחרונים. סיסי דחה מספר שיחות מנתניהו, כך לפי גורמים מצריים.

ישראל האשימה את מצרים בכך שהיא מאפשרת לחמאס להבריח נשק דרך גבול עזה עם מצרים. "מצרים לא עשתה עבודה טובה בבדיקת מה זורם לעזה", אמר בכיר ישראלי, גורמים מצריים דוחים את ההאשמה.

המלחמה פגעה בקשרים הכלכליים והאזרחיים השבריריים גם ככה. הטיסות הישירות בין קהיר לתל אביב הופסקו. התיירות הישראלית במצרים כמעט נעצרה. גם קשרים כלכליים בנושא הגז הישראלי והמצרי נפגעו.

"מאז שהמלחמה התחילה בעזה, זה לא נראה טוב. נראה שיש חוסר אמון", אמר ל'וול סטריט ג'ורנל' מוחמד אנואר סאדאת, לשעבר חבר הפרלמנט המצרי ואחיינו של הנשיא המצרי שנרצח לאחר שחתם על הסכם השלום עם ישראל.

מצרים טוענת שישראל צריכה להיות אחראית לגורלה של אוכלוסייה אזרחית בשטח שהיא כובשת. מצרים מודאגת גם מכך שחמאס וחמושים אחרים יכנסו יחד עם פליטים אזרחיים, ויצרו סיכון ביטחוני במדינה.

ובכל זאת, נתניהו המשיך ללחוץ על מצרים לקבל מספר רב של פליטים פלסטינים, כך לפי גורמים מצריים. סיסי והגנרלים במצרים נבהלו מדברים של פוליטיקאים ישראלים כי יש להעביר את אוכלוסיית עזה בכוח למצרים, כך אמרו גורמים רשמיים במצרים. העיתון דיווח כי  המודיעין הצבאי המצרי לא מצא עדות לתוכנית לגרש את הפלסטינים, אך ההצהרות שכנעו את ממשלת מצרים שיש תוכנית ישראלית סודית לכך, כך לפי גורמים מצריים.

בשבועות האחרונים ישראל האשימה את קהיר באי מניעה מחמאס להבריח נשק לעזה. מצרים דחתה את ההאשמה. "יש להדגיש בקפדנות שכל מהלך ישראלי בכיוון זה יוביל לאיום רציני על יחסי מצרים-ישראל", אמרה דיאה רשוואן, בכירה בממשלת מצרים.

בינתיים, הצוות המשפטי הישראלי בבית הדין הבינלאומי בהאג, טען כי מצרים אשמה באי אספקת סיוע הומניטרי לעזה מהצד של מצרים במעבר רפיח. העיתון דיווח כי בכירי המודיעין והביטחון המצרי כינסו פגישה באותו יום כדי לדון בהחזרת השגריר המצרי מתל אביב בתגובה לדברים.

לאחר כמעט חמש שעות של דיונים, הם החליטו שבמקום זאת עדיף לפרסם הצהרה המכחישה את הטענות.

מצרים מלחמת חרבות ברזל חמאס בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד