כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
"ברית עם השטן"

הסיוע הצבאי המדאיג של איראן לסודאן

למרות הנורמליזציה עם ישראל - סודאן פנתה לאיראן בבקשה לקבל נשק, בשיאה של מלחמת האזרחים. סודאן לא מצאה מי שיסייע לה ופנתה לאיראן שניצלה את ההזדמנות אחרי שידידיה של סודאן נטשו אותה

הסיוע הצבאי המדאיג של איראן לסודאן
לוחמים בסודן צילום: צילום מסך

בימים האחרונים התפרסם בארה"ב שאיראן מציידת את הצבא הסדיר של סודאן בפיקודו של הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, בכטב"מים מסוג מוהאג'יר 6 כדי לסייע לו בלחימה נגד סגנו, מוחמד דקלו ("חמיתי").

חמיתי כידוע ניסה לבצע הפיכה נגד אל-בורהאן באמצעות הכוחות הנאמנים לו, מה שהוביל למלחמה עקובה מדם בין הצדדים מחודש אפריל שעבר. לפני ארבע שנים, סודאן בהובלתו של הגנרל אל-בורהאן ובלחץ אמריקני הצטרפה להסכמי הנורמליזציה עם ישראל אחרי שבעבר איראן העבירה דרכה אמצעי לחימה בעבור חמאס.

גורם סודאני המקורב לשלטון אל-בורהאן, אמר לרועי קייס בכאן חדשות לגבי הסיוע האיראני כי "סודאן תיאלץ לשתף פעולה עם כל גורם שמעוניין לספק לה נשק בצל התמיכה בכסף ובנשק של חלק מהמדינות בכוחותיו של חמיתי (הסגן שמרד בשליט)".

עוד אמר הגורם הסודאני לכאן חדשות כי "היינו מצפים שנקבל את הסיוע הזה מישראל. זאת הייתה הזדמנות גדולה לפריצת דרך אמיתית ביחסים, אבל זה לא קרה. סודאן לא מצאה מי שיסייע לה ופנתה לאיראן שניצלה את ההזדמנות אחרי שידידיה של סודאן נטשו אותה". מסכם הגורם הסודאני המקורב לשלטון אל-בורהאן: "על אף שאנחנו מסתייגים מהקשר עם איראן, למען האינטרס של סודאן, אנחנו נהיה בברית אפילו עם השטן".

רועי קייס מדווח כי בחודשים האחרונים ובעקבות שינוי הכיוון של סעודיה - סודאן ואיראן חידשו יחסים אחרי נתק של כמה שנים. כעת, כאמור, טהראן ציידה את הצבא הסדיר בפיקודו של השליט אל-בורהאן בכטב"מים חמושים מסוג מואהג'יר 6 - לאחר שכוחותיו של חמיתי קיבלו סיוע צבאי ממדינות אחרות, דוגמת רוסיה והאמירויות - כך לפי דיווחים זרים.

עוד בתקופת הרודן עומאר אל-בשיר, סודאן התקרבה לסעודיה והפנתה עורף לאיראן. המדינה העבירה אמצעי לחימה לארגון חמאס דרך שטח סודאן במשך שנים רבות - מה שגרם לישראל, לפי פרסומים זרים, לתקוף לא פעם בסודאן.

לפני כארבע שנים ותחת לחץ אמריקני, סודאן הצטרפה להסכמי הנורמליזציה עם ישראל בהובלת אל-בורהאן, שעלה לשלטון אחרי נפילת הרודן עומאר אל-בשיר. על אף זאת, בשל המצב הפנימי במדינה, הנרמול הפומבי בין המדינות לא התקדם באופן משמעותי - ונראה שבשל מצוקתו והתקדמות כוחות סגנו, אל-בורהאן מתקרב גם לאיראן.

איראן נורמליזציה ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד