כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
בשורות בטיפול בסרטן ריאה

טיפולים חדשניים מאריכים את תוחלת החיים של חולים

בשורות בטיפול בסרטן ריאה. טיפולים חדשניים מאריכים את תוחלת החיים של חולים עם מחלה גרורתית ומקומית. המחקר הראה כי הטיפול הוריד את הסיכון של המטופלים לסבול מהתקדמות מחלה או מתמותה ב-30% בהשוואה לטיפול המקובל כיום

טיפולים חדשניים מאריכים את תוחלת החיים של חולים
קליניקה. אילסוטרציה צילום: pexels

בכנס של האגודה האירופית לאונקולוגיה (ESMO) הוצגו תוצאות מחקרים המציגים התקדמות בטיפול בחולים בסרטן ריאה בעל מאפיינים שונים, בהם משלב טיפולים חדש שהוריד ב-30% את הסיכוי להתקדמות מחלה ותמותה של החולים עם EGFR חיובי בהשוואה לטיפול המקובל.

סרטן ריאות הוא עדיין הסרטן הקטלני ביותר היום. אולם בחודש האחרון התפרסמו תוצאות מבטיחות שמציעות תקווה חדשה למטופלים שמאובחנים בשלב מוקדם וגם שיפור משמעותי בטיפול במי שמאובחנים כשהמחלה כבר מתקדמת ושולחת גרורות לאיברים אחרים. תוצאות המחקרים התפרסמו בכנס של האגודה האירופית לאונקולוגיה (ESMO), ומראות בין היתר על שיפור משמעותי באפשרויות הטיפול בחולי סרטן ריאה גרורתי בעלי מאפיינים שונים.

לדברי ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המכון האונקולוגי בבית החולים מאיר בכפר סבא, הממצאים החדשים נשענים על מהפכה שהתחוללה בעשור האחרון בטיפול בסרטן. "ההתקדמות בעשור האחרון מתמקדת בשני תחומים – טיפולים ביולוגיים שפועלים על מאפיינים גנטיים ספציפיים של כל גידול, וטיפולים אימונותרפיים שמפעילים מחדש את מערכת החיסון כדי שתיאבק בתאי הסרטן".

על רקע מהפכה זו, בשנה האחרונה התפרסמו בכנסים העולמיים המרכזיים בחקר הסרטן עדכונים על מחקרים שהראו תועלת משמעותית בטיפול בחולים. הכנס השלישי והאחרון היה של ESMO, שנערך בחודש שעבר במדריד, וד"ר גוטפריד מסבירה כי הוצגו בו תוצאות מרשימות של מחקרים שבחנו גם שימוש במשלב חדש של תרופות לטיפול בסרטן ריאות גרורתי שמאריכות באופן משמעותי חיי חולים עם מוטציה ב-GFR, וגם טיפולים שונים שמשפרים מאוד את הטיפול בסרטן ריאות בשלב המוקדם כשהגידול עדיין מועמד פוטנציאלית לכריתה כירורגית.

ההתקדמות בטיפול בסרטן ריאה בשלב הגרורתי משמעותית במיוחד לאור העובדה כי בשל הקשיים בגילוי סרטן ריאות, כ-70% מהחולים מאובחנים כיום כשמחלתם כבר התקדמה מעבר לשלב המוקדם. אחד המחקרים המבטיחים בדק את יעילות משלב טיפולי חדש, הכולל נוגדן דו ראשי שפועל במקביל על שתי מטרות בגידול הסרטני, כטיפול בקו ראשון לחולי סרטן ריאות גרורתי עם מוטציה ב-EGFR.

המחקר הראה כי הטיפול הוריד את הסיכון של המטופלים לסבול מהתקדמות מחלה או מתמותה ב-30% בהשוואה לטיפול המקובל כיום. אצל חולים עם מחלה גרורתית, לעתים קרובות הטיפולים מאבדים בסופו של דבר מיעילותם, ולכן אחד הקריטריונים החשובים להשוואה בין טיפולים הוא משך הזמן שבו הטיפול נותר יעיל. גם כאן, המחקר הראה תועלת משמעותית לשילוב הטיפולים החדש, עם שיפור של 50% בזמן התגובה בהשוואה לחולים שקיבלו את הטיפול המקובל כיום. המוטציה ב- EGFR היא הנפוצה ביותר בין החולים שיש להם מוטציה אופיינית לסרטן ריאה, "והיא נפוצה בייחוד בחולים צעירים יחסית ובלא מעשנים", מסבירה ד"ר גוטפריד.

"תופעות לוואי היו ברובן תופעות לוואי שמשפיעות על העור, על הרקמות הריריות ועל מערכת העיכול. עם ניהול נכון שכולל התאמת מינונים ומתן תרופות מתאימות הצלחנו להוריד את דרגת חומרת תופעות הלוואי. כך שאנחנו מצליחים גם להאריך את חיי החולים וגם לשפר את איכות חייהם", מספרת ד"ר גוטפריד. בסך הכל, לפי הנתונים שפורסמו בכנס, כ-10% מהחולים בטיפול המשולב נדרשו להפסיק את הטיפול בשל תופעות לוואי, בהשוואה ל-3% מהחולים בטיפול בכדור בלבד.

בכנס התפרסם מחקר שהציע בשורה נוספת לחולי סרטן ריאות עם מוטציה ב-EGFR. "אצל כ-90% מחולים אלה, יש להם את מה שמוגדר בתור 'מוטציות נפוצות'. אולם כ-5% מחולים אלה נושאים מוטציה נדירה, במקום שנקרא אקסון 20. עבור חולים אלה, עד היום לא היה לנו כלל טיפול ביולוגי יעיל כמו במוטציות, והטיפול המקובל היה כימותרפיה בקו הראשון", מספרת ד"ר גוטפריד. לפי המחקר שהוצג, שילוב של הטיפול הביולוגי של נוגדן דו ראשי ביחד עם הכימותרפיה כקו טיפול ראשון שיפר באופן משמעותי את סיכוייהם של חולים אלה, והקטין את הסיכון להתקדמות מחלה ותמותה ב-60%, עם פרופיל בטיחות סביר, כש-7% מהחולים נשרו מהמחקר בגלל תופעות הלוואי. "סוף כל סוף יש לנו טיפול שיכול גם להאריך את תוחלת החיים וגם לשמור על איכות החיים שחולים אלה".

לצד הבשורות לחולים עם סרטן ריאה בשלב הגרורתי, בחודשים האחרונים הוצגו גם מחקרים שונים שמציעים תקווה חדשה גם לחולים שמאובחנים עם סרטן בשלב מוקדם. "בשלב זה החולים עוד יכולים לעבור ניתוח להסרת הגידול הסרטני. במקרים אלה, אנחנו בוחנים אפשרות של שילוב טיפולים שונים – לפני או אחרי הניתוח או גם וגם – כדי להפחית את הסיכון להישנות המחלה ולהגדיל את הסיכוי לכך שהחולים יחלימו מהסרטן".

אחד מאותם מחקרים בחן מה קורה אם החולים עם מוטציה ב-EGFR מקבלים לאחר הניתוח טיפול ביולוגי, בהשוואה לחולים שמטופלים בכימותרפיה. לפי המחקר, הטיפול הביולוגי הפחית את הסיכון להופעה מחדש של הסרטן בשלושה רבעים בהשוואה לכימותרפיה.

מחקר נוסף עסק בטיפול בחולים בשלב מוקדם עם סרטן ריאה עם מוטציה שנקראת ALK, ומופיעה אצל 5% מהחולים – גם הפעם בייחוד בקרב חולים צעירים יחסית ולא מעשנים. גם פה, מספרת ד"ר גוטפריד, בחנו החוקרים טיפול ביולוגי בהשוואה לכימותרפיה, ומצאו שהטיפול הביולוגי מקטין את הסיכון להופעה מחדש של המחלה בכשלושה רבעים, עד שלוש שנים לאחר הטיפול.

"לצד הטיפולים הביולוגיים, בכנס של ESMO ובכנסים הקודמים השנה הוצגו גם תוצאות מרשימות של משלב טיפולים שכולל טיפולים אימונותרפיים שניתנים לחולים עם סרטן ריאה בשלב מוקדם – אם כטיפול טרום הניתוח, לאחר הניתוח או שילוב של טיפול טרום ואחרי הניתוח במחקר אחד. כל המחקרים הללו נבדקו אל מול הטיפול המקובל של כימותרפיה בלבד והראו יתרון סטטיסטי משמעותי בהפחתת הישנות המחלה, בינתיים לאחר מעקב של שנתיים-שלוש, והמטופלים שקיבלו את הטיפולים החדשים חיו הרבה יותר. אמנם עוד לא עברו חמש שנים יש לנו תקווה שנוכל לרפא יותר חולים. שזה דבר נהדר. אנחנו צריכים רק ללמוד מי הם החולים שמתאים להם טיפול טרום ניתוח ומי אלה שירוויחו יותר מטיפול אחרי הניתוח".

ד"ר גוטפריד מסבירה שבגלל מלחמת חרבות ברזל, השנה לא היתה נציגות ישראלית בכנס של ESMO באוקטובר. אולם היא מדגישה כי האונקולוגים הישראלים מעודכנים לחלוטין בבשורות החדשות לטיפול בחולים שהוצגו בכנס. "כולנו נחשפנו לנתונים שהוצגו בכנס כי עקבנו אחרי ההרצאות באופן מקוון. כמו כן, יש לנו את הניסיון של השימוש וההנגשה של כל הטיפולים החדשניים הללו כי אנחנו בישראל משתתפים פעילים במחקרים הבינלאומיים שהוזוכרו קודם לכן", היא מסכמת.

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד