כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הדיווחים בתקשורת הזרה

גורמים בכירים בישראל: "לא מזהים התגמשות בעמדות חמאס"

גורמים בכירים בישראל הבהירו כי למרות הדיווחים בתקשורת בארה"ב, אין התקדמות בדרך לעסקת חטופים. בתוך כך, המשלחת הישראלית לשיחות על שחרור החטופים נחתה לפני זמן קצר בפריז

גורמים בכירים בישראל: "לא מזהים התגמשות בעמדות חמאס"
מנהרה של חמאס בה הוחזקו חטופים צילום: דובר צה"ל

גורמים בכירים בישראל התייחסו הבקר (ראשון) לדיווחים בכלי תקשורת זרים ולפיהם יש התקדמות משמעותית בדרך לעסקת חטופים ואמרו: "לצערנו זה לא המצב - אין התקדמות, לא מזהים התגמשות בעמדות חמאס".

בתוך כך, המשלחת הישראלית לשיחות על שחרור החטופים נחתה לפני זמן קצר בפריז. יצוין כי מי שמנהל את המגעים מטעם ישראל הוא ראש המוסד דדי ברנע לצידו של ראש השב"כ רונן בר.

אתמול נחתו בפריז ראש ממשלת קטר, ראש המודיעין המצרי וראש ה-CIA.

כזכור, הלילה דווח כי ארצות הברית מנהלת משא ומתן להסכם שבו ישראל תשהה את המלחמה בעזה למשך כחודשיים בתמורה לשחרור של יותר מ-100 חטופים שעדיין מוחזקים בידי חמאס, עסקה שעלולה להיחתם בשבועיים הקרובים.

למרות שעדיין יש מחלוקות חשובות שצריך לפתור, מנהלי המשא ומתן אופטימיים שהסכם סופי נמצא בהישג יד, כך לפי גורמים אמריקאים ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

הנשיא ביידן שוחח ביום שישי האחרון בטלפון עם מנהיגי מצרים וקטאר, ששימשו כמתווכים עם חמאס, כדי לצמצם את הפערים הנותרים. ביידן גם שולח את מנהל ה-CIA שלו, וויליאם גברנס , לפריז לשיחות היום עם גורמים ישראלים, מצרים וקטארים. אם ברנס יתקדם מספיק בשיחות, ביידן עשוי לשלוח את מתאם המזרח התיכון שלו, ברט מקגורק, שחזר זה עתה לוושינגטון, בחזרה לאזור כדי לעזור לסיים את ההסכם.

"שני המנהיגים אישרו כי עסקה לשחרור חטופים היא מרכזית לביסוס הפסקה הומניטרית ממושכת בלחימה ולהבטיח שסיוע הומניטרי נוסף מציל חיים יגיע לאזרחים נזקקים ברחבי עזה", מסר הבית הלבן בהצהרה בליל שבת המסכם את השיחה של הנשיא ביידן עם השייח' מוחמד בן עבדולרחמן אל-ת'אני, ראש ממשלת קטאר. "הם הדגישו את דחיפות המצב וברכו על שיתוף הפעולה ההדוק בין הצוותים שלהם כדי לקדם את הדיונים האחרונים".

העסקה המתגבשת כעת תהיה רחבה יותר בהיקפה מהקודמת, אומרים גורמים רשמיים. בשלב הראשון תיפסק הלחימה למשך כ-30 יום, נשים, קשישים וחטופים פצועים ישוחררו על ידי חמאס. במהלך אותה תקופה, שני הצדדים יסכמו פרטים על שלב שני שיפסיק את הפעולות הצבאיות למשך כ-30 יום נוספים בתמורה לשחרור חיילים ואזרחים ישראלים. על מספר המחבלים הפלסטינים שישוחררו מבתי הכלא בישראל עדיין יש משא ומתן, אבל זה נתפס כסוגיה ניתנת לפתרון. ההסכם יאפשר גם סיוע הומניטרי נוסף לעזה.

בעוד שההסכם לא יהיה הפסקת האש הקבועה שדרש חמאס לשחרור כל בני הערובה, גורמים המקורבים לשיחות סבורים שאם ישראל תעצור את המלחמה לחודשיים, היא ככל הנראה לא תחדש אותה באותו אופן שבו היא הפסיקה את הלחימה. הפסקת האש תספק צוהר לדיפלומטיה נוספת שעלולה להוביל לפתרון רחב יותר של הסכסוך.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי עסקה כזו תספק מרווח נשימה לביידן, שספג זעם רב מהאגף השמאלי של מפלגתו על תמיכה בישראל. גם נתניהו נמצא תחת לחצים ניכרים להביא לשחרור החטופים, גם כאשר התחייב להביא להשמדת חמאס.

דיווח נוסף של ה'וול סטריט ג'ורנל' לגבי הפסקת אש. מתווכים בינלאומיים מציעים הסכם לשחרורם של כל החטופים בעזה בתמורה להפסקת אש של כארבעה חודשים. התוכנית שהוצעה לישראל ולחמאס תוביל לסיום המלחמה בעזה.

ההצעה החדשה מגיעה כאשר מנהל סוכנות הביון המרכזית, וויליאם ברנס , נפגש בסוף השבוע בפריז עם ראש ממשלת קטאר, ועם מנהלי משא ומתן של סוכנויות הביון המצריות והישראליות, לשיחות שמטרתן לסיים את המלחמה, כך אמרו גורמים המכירים את התוכנית.

ההצעה היא הפסקה ראשונית בלחימה למשך שישה שבועות כדי לאפשר שחרור של ילדים, נשים וקשישים הזקוקים לטיפול רפואי דחוף. בתמורה, ישראל תשחרר מספר לא מבוטל של אסירים פלסטינים ותגביר את זרימת הסיוע לעזה, כך אמרו הגורמים המצריים. בשלבים הבאים חמאס ישחרר חיילות ישראליות, ולאחר מכן חיילים וגופות.

בתמורה, חמאס יקבל ערבויות בינלאומיות, כולל מארה"ב, שבמהלך הפסקת הלחימה יושג הסכם כולל שיוביל לסיום קבוע של המלחמה שפוקדת את עזה מאז תקפו מחבלי חמאס את ישראל ב-7 באוקטובר.

חמאס לא הגיב על כך. אך מטעם גורם ישראלי נמסר לעיתון, "ישראל מחויבת באופן מלא לשחרור כל בני הערובה ולהשמדת חמאס, ותמשיך לעשות כל מה שאפשר כדי להבטיח את שחרור כל החטופים".

חטופים דדי ברנע רונן בר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד