כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"איבדה שליטה על חמאס"

"ישראל לוחצת בנקודה הכי כואבת של קטאר"

ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ הערביות, בתגובה לביקורת רה"מ נגד קטאר: "מה שנאמר לדעתי חמור מאין כמוהו"

"ישראל לוחצת בנקודה הכי כואבת של קטאר"
נתניהו עם רונן בר ודדי ברנע צילום: קובי גדעון, לע"מ

לאחר הביקורת בשיחה שמתח ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם משפחות החטופים על קטאר, שהיא שחקן מרכזי במשא ומתן לכינון עסקת חטופים נוספת, אמר אתמול (מוצאי שבת) כי אינו חוזר בו מהדברים, לדבריו, "קטאר מארחת את ראשי החמאס, מממנת את חמאס ויש לה מנופים על החמאס. הם שמו את עצמם כמתווכים, אז יועילו להוכיח את זה ולהביא בינתיים את התרופות לחטופים".

ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ הערביות (אוניברסיטת בן גוריון והאוניברסיטה הפתוחה) הגיבה לדברים. "מצרים וקטאר לא רק חשובות, הן קריטיות", תיארה. "אין לישראל שום יכולת לשחרר את החטופים ללא שתי המדינות הללו. מה שנאמר לדעתי חמור מאין כמוהו. בסדר גמור שישראל מבקרת את קטאר ודורשת להפעיל מנופי לחץ, ידענו בדיוק מי היא ומי השותפות שלה ואת מידת המעורבות שלה בטרור. אנחנו פועלים לדעתי בניגוד להיגיון הבסיסי. בראש מעייניה של קטאר נמצאת מטרה אחת - להציג למערב תדמית של מתווכת הוגנת שאין לה קשר לטרור. בשביל להשיג את המטרה הזו היא עושה הרבה מאוד דברים, וישראל לוחצת בדיוק בנקודה הכי כואבת שלה. אני חושבת שזה פחות מתאים".

"אף אחד מאיתנו לא יושב במגעים. קטאר תלויה במידה מסוימת בחמאס כי היא רוצה להיות מתווכת ראשית, היא מדינה שפועלת בניגוד מוחלט לפרופורציות שלה", הוסיפה. "אם היא הופכת להיות שחקנית מרכזית באחת הסוגיות הכואבות בעולם, ויכול להיות שקטאר איבדה שליטה על חמאס, זו גם אפשרות שישראל צריכה לקחת בחשבון. האם מנוף הלחץ הזה צריך להיות פומבי שמשפיל את הקטארים, או האם אפשר לומר לארה"ב להפעיל לחץ על קטאר? זה בעיניי מה שצריך לעשות עכשיו. להכתים באופן פומבי את שמה? יש לזה זמן".

בסיום דבריה הדגישה ד"ר יערי: "קטאר רוצה למתג את עצמה כשחקנית משמעותית מאוד בזירה הבין-לאומית, לכן חשוב לה להיות בתפקיד המתווכת. זה לא פוסל את הכעס שלה על ישראל. זה בסדר להגיד שיש אינטרסים מנוגדים לנו ולמצרים, אבל יש דרך לעשות את זה. ארבעים שנה אנחנו ביחסים ביטחוניים מאוד הדוקים עם מצרים. דווקא בנקודה כל כך רותחת אנחנו רוצים לפוצץ את הקשרים? אני חושבת שזו טעות. כולם רוצים לסיים את הסכסוך הזה. לא מדובר במלחמה לוקאלית של ישראל וחמאס, אלא סיפור שמטלטל באופן דרמטי את כל המזרח התיכון. לפני 7 באוקטובר העולם המערבי והמוסלמי משלים. היינו בעידן שבו היציבות הביטחונית מתחילה להתקבע כדי לאפשר יציבות כלכלית. כל הדבר הזה נגמר ברגע אחד. מדינות ערב לא יכולות להרשות לעצמן להמשיך את הטלטלה הזו, ולכן כולן מתכנסות כדי להגיד למלחמה הזו מספיק".

עריכה: מיכל קדוש

קטאר חמאס בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד