ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
מדינה מסוכנת

איש עסקים בריטי שעבד בסין במשך עשרות שנים - נעלם

במשך עשרות שנים עבד איש עסקים בריטי בסין, אך יום אחד הוא נעלם. המקרה שלא פורסם בעבר, מצביע על כך שאנשי עסקים זרים נוספים עלולים להיעצר בסין ללא ידיעת הציבור

איש עסקים בריטי שעבד בסין במשך עשרות שנים - נעלם
אילוסטרציה צילום: freepik

איאן ג'יי סטונס כבן 70 מנהל עסקים בריטי, עבד בסין במשך ארבעה עשורים, כולל עם חברות אמריקאיות גדולות, כולל עם חברת פייזר לפני שהקים חברת ייעוץ משלו, ואז, ב-2018 הוא נעלם מעיני הציבור. סטונס נעצרו בסין ללא דיווח של המקרה מהרשויות הסיניות או הבריטיות.

מעצרו השקט של איש עסקים זר המוכר היטב בקהילה העסקית של סין מדגיש את הסיכונים בפעילות במדינה, שבה יש מערכת משפט פוליטית שנשלטת על ידי המפלגה הקומוניסטית.

משרד החוץ של סין מסר בתגובה לשאלות מה'וול סטריט ג'ורנל' כי סטונס נידון לחמש שנות מאסר בגין מכירה בלתי חוקית של מידע מודיעיני לחברות מעבר לים. מהמשרד נמסר כי הוא ערער על הרשעתו אך הערעור נדחה בספטמבר אשתקד.

בתו של סטונס, לורה סטונס, אמרה שלא המשפחה ולא צוות השגרירות הבריטית הורשו לראות את אחד המסמכים המשפטיים הקשורים למקרה, ולכן היא לא יכלה להגיב על הפרטים.

"לא הייתה הודאה בפשע לכאורה, אךעל פי החוק הסיני הוא חייב לרצות את שארית עונשו", אמרה.

השתיקה סביב המקרה של סטונס מעידה על כך שאנשי עסקים זרים נוספים עשויים להיות עצורים בסין, ללא ידיעת הציבור הרחב, כאשר משפחות או ממשלות פועלות באופן פרטי כדי להביא לשחרורם, כך אומרים מומחים אמריקאים לחוק הסיני. סין לא תמיד חושפת מעצרים של זרים, במיוחד בעניינים רגישים מבחינה פוליטית, אבל במקרים מסוימים ממשלות זרות מפרסמות מקרים של אזרחיהן.

לורה סטונס אמרה שאביה עמד למשפט בדלתיים סגורות, לא השגרירות או בני המשפחה הורשו להיות נוכחים בו. פקידי השגרירות ובן משפחה אחד הורשו לחזות בדיון אחד, אמרה.

סטונס קיבל תואר שני בשפה הסינית בבריטניה ועבר לסין ב-1978 תקופה שבה חיו בה מעט זרים.

סטונס שלט בשפה ויש לו הבנה עמוקה של התרבות של סין, לדברי מי שמכיר אותו. הוא החל לעבוד בעולם התאגידים בשנות ה-80, והמשיך לעבוד כמנהל בפייזר ולאחר מכן בג'נרל מוטורס.

בסוף שנות ה-2000 הוא הוזמן להתראיין ל"שלושים שנותיי בסין", ספר של קבוצה קטנה של אנשי עסקים זרים ידועים שסיפרו על חוויותיהם במדינה.

בריטניה סין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד