י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אחרי 82 שנים

המסמכים הסודיים של הקג"ב על רצח יהודים בשואה נחשפים

שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה פירסם לרגל יום השואה הבינלאומי מסמכים סודיים ששמר עד עתה בארכיון על רצח היהודים בשטחי ברית המועצות. בעקבות החשיפה, דרישה ברוסיה לפרסם את כלל המסמכים: "לא ייתכן שעדיין שומרים בסודיות פרטים על זוועות הנאצים"

המסמכים הסודיים של הקג"ב על רצח יהודים בשואה נחשפים
אבני זיכרון בברלין לזכר קורבנות השואה צילום: Pixabay

שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה פרסם לרגל יום השואה הבינלאומי 11 מסמכים סודיים ששכבו בארכיונים הרוסיים 82 שנה - וחושפים מידע חדש על רצח יהודים בשטחי ברית המועצות בתקופת השואה.

לפי הדיווח ב"ווינט", המסמכים נשלחו בדצמבר 1942 מה-NKVD, הגוף הסובייטי המרכזי שעסק בריגול פנים, ל-NKID, הגוף שאחראי על יחסי החוץ בברית המועצות.

המסמכים שהועברו הכילו מידע על "הזוועות הגרמניות נגד האוכלוסייה היהודית בשטח ברית המועצות שנכבשה זמנית על ידי האויב".

אחד המסמכים מתאר: "הוצאתם להורג של יהודים בפאודוסיה לוותה בבריונות ובעינויים חסרי תקדים... היהודים נאלצו לשכב בתחתית התעלה, אחר כך ירו בהם במקלעים... כל הילדים, בשטח, מול הוריהם, הורעלו מרעל שנתן להם רופא בית החולים איבינסקו".

עוד מציין המסמך: "ב-26–27 באוגוסט 1942, ביישובים רבים במערב אוקראינה, ארגן הגסטפו, בהשתתפותם הפעילה של לאומנים אוקראינים, הפעיל טרור המוני, שבעקבותיו הושמדה כמעט כל האוכלוסייה היהודית". המסמך מתעד כי בטרם החל הטבח הגסטפו הגדיל את שכר השוטרים.

המסמך מתייחס לגורמים מקומיים ששיתפו פעולה עם הנאצים, ומתאר: "מיד לאחר כיבוש לטביה על ידי חיילים גרמנים, ביולי 1941, בריגה נורו 60 אלף מהאוכלוסייה היהודית. משפחות שלמות נורו, ללא קשר לגיל. ילדים נקרעו מידי אימותיהם ומיד נהרגו לנגד עיניהן או הושלכו חיים לבורות שהוכנו מראש".

על גטו מינסק בו היו אף יהודים ממדינות אחרות באירופה ולא רק מברית המועצות נכתב: "לפי נתונים מ-27 במרץ 1942 בעיר מינסק הסיעו טור של יהודים לעבודה, חלקם לבושים בסמרטוטים. המראה שלהם היה נורא. ביניהם היו הרבה נערות צעירות וגברים זקנים, שגררו רגליים, נפלו מחולשה. השומרים העיפו אותם. לכולם היו כוכבים צהובים בעלי שש קצוות עם המילים 'יהודי' תפורות על החזה והגב".

הפעיל החברתי אלכס טנצר, בן לניצולי שואה, אמר בתגובה למסמכים שנחשפו ל"ווינט": "כל שנה ביום השואה הבינלאומי רוסיה מפרסמת מסמכים סודיים על רצח יהודים בשטח ברית המועצות לשעבר במלחמת עולם השנייה. גם השנה פרסמו מסמכים מארכיון שהיו קבורים שם במשך 82 שנה. בשם משפחות ניצולי שואה אני דורש מהנשיא פוטין לפרסם את כל מסמכים על רצח יהודים על ידי נאצים. זה יכול לא רק לעזור למחקר אלא גם לעזור להרבה משפחות לגלות מה קרה לבני משפחתם. אמא שלי כל חייה חיפשה את אחיה אלי ולא הצליחה לקבל תשובה מה קרה לו. לא ייתכן שעדיין שומרים בסודיות פרטים על הזוועות של הנאצים ומנצלים פרסומים לצרכים פוליטיים".

יום השואה הבינלאומי רוסיה נאצים אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד