כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בדרך להידרדרות נוספת

המתקפה הקטלנית: הדילמה הקשה של ביידן

עד כה, למרות שפעם אחר פעם קבעו דוברי הממשל כי איראן מכווינה ומסייעת לפעולות נגד היעדים האמריקאיים, ארצות הברית נמנעה מלהגיב ישירות נגד איראן. החשש: הקרנת חולשה תעודד החרפה בפעולות נגד היעדים האמריקאיים

המתקפה הקטלנית: הדילמה הקשה של ביידן
הנשיא ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

אלדד שביט, אל"מ (מיל') חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון ולשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, מתייחס לדילמה בפניה ניצב נשיא ארה"ב ביידן לאחר התקיפה שביצעו המיליציות הפרו איראניות שפגעה בבסיס בצפון מזרח ירדן וגרמה להרג של 3 חיילים אמריקניים ולפציעתם של כמה עשרות נוספים. 

הוא כותב: הידרדרות משמעותית נרשמה בעימות המתמשך בין ארה"ב למיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה, לאחר שתקיפה שביצעו המיליציות וכוונה לעבר הבסיס האמריקאי בא-תנף (הממוקם במשולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן) פגעה בבסיס בצפון מזרח ירדן וגרמה להרג של 3 חיילים אמריקניים ולפציעתם של כמה עשרות נוספים. מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה ביצעו המיליציות יותר מ-150 תקיפות נגד יעדים אמריקאיים, ובתגובה ביצעה ארצות הברית שורה של תקיפות נגד, ובכלל זה חיסול של אחד מבכירי המיליציות בלב בגדאד. בהודעה מיוחדת האשים הנשיא ביידן את המיליציות הפרו-איראניות בפעולה וקבע: "שלא יהיה לכם ספק - נבוא חשבון עם כל האחראים, בזמן ובאופן שנבחר".

תוצאותיה הקטלניות הפעם של תקיפת המיליציות מחריפה ביתר שאת את הדילמה בפניה ניצב ממשל ביידן מאז תחילת אוקטובר באשר לתגובותיו לתקיפות המתמשכות מצד בעלות בריתה של איראן במפרץ. עד כה, למרות שפעם אחר פעם קבעו דוברי הממשל כי איראן מכווינה ומסייעת לפעולות נגד היעדים האמריקאיים, ארצות הברית נמנעה מלהגיב ישירות נגד איראן. מצד אחד נותר בעינו האינטרס של הממשל להימנע מלהיגרר לעימות ישיר עם איראן ומצד שני אמינות ההרתעה האמריקאית עומדת למבחן וגובר החשש כי הקרנת חולשה תעודדה החרפה בפעולות נגד היעדים האמריקאיים.

החרפה בעימות גם מגבירה, בסתירה לאינטרס האמריקאי, את הקריאות בעיראק להוצאת הכוחות האמריקאיים משטחה. ברקע גם לחצים פוליטיים בשנת בחירות. הנשיא לשעבר טראמפ ניצל כבר את האירועים כדי לנגח את ביידן וגוברות הקריאות של מחוקקים להגיב ישירות נגד איראן. ביידן מטבע הדברים לא מעוניין להיתפס כמנהיג חלש אך הוא יודע גם כי הסתבכות במלחמה נוספת במזרח התיכון תפגע בשאיפותיו הפוליטיים.

ארצות הברית תגיב על התקיפה האחרונה, סביר להניח בעוצמה רבה יותר מתגובותיה עד כה. מעבר, ככל הנראה לתקיפה רחבה ומשמעותית של יעדים הקשורים ישירות למיליציות, ספק רב אם יותקפו יעדים בתוך שטח איראן. עם זאת, אין לשלול האפשרות כי תיבחר גם דרך ביניים של תקיפתם של יעדים השייכים לאיראן והממוקמים שלא בשטחה (בים או בעיראק/סוריה?). בכל מיקרה, סביר כי העימותים בין שני הצדדים לא יפסקו והסיכון להידרדרות רחבה יותר במפרץ נותר בעינו - ויתכן אף גובר.

ירדן איראן ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד