י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
חשש מקריסה

בישראל התלבטו אם לצאת נגד אונר"א בעיתוי הנוכחי

סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים התגלתה כחממה לטרוריסטים. תורמים הפסיקו להעביר כספים עבור סוכנות הסיוע הראשית בעזה, לאחר האשמות לפיהן חלק מהעובדים השתתפו בפיגועי ה-7 באוקטובר, אך לא ברור מי ימלא את הוואקום אם ייגמר הכסף

בישראל התלבטו אם לצאת נגד אונר"א בעיתוי הנוכחי
פלסטינים מקבלים חבילות מזון מאונרא צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

ראשי סוכנות האו"ם הגדולה לסיוע בעזה הזהירו כי ייתכן שבקרוב ייגמר להם הכסף לאחר האשמות כי אנשי הארגון הם חלק מחמאס ולקחו בטבח ב-7 לאוקטובר.

בעוד גורמים רשמיים באו"ם מוטרדים מהעתיד של אונר"א, סוכנות הסיוע העיקרית לפלסטינים, גורמים ישראלים התלבטו אם יש טעם לפרסם את האשמות בפומבי על כך שקבוצה גדולה הייתה מעורבת במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. כמה אנשי צבא האמינו שזו טעות לפרסם את החשיפה, כך לפי שלושה גורמים ישראלים המעורבים בדיונים, הם טוענים כי קריסת הסוכנות תותיר ואקום אדמיניסטרטיבי ולוגיסטי עצום בעיצומו של משבר הומניטרי, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

אונר"א ממלאת תפקיד מכריע בעזה - חלוקת מזון, מים ותרופות, ולא ברור מי ימלא את הוואקום אילו יתמוטט. רוב 2.2 מיליון תושבי עזה נעקרו מבתיהם, רבים מצאו מחסה במרכזים ובבתי ספר המנוהלים על ידי הסוכנות, והיא מסייעת בחלוקת הסיוע שמגיע לעזה מדי יום וחלקו הגדול נגנב על ידי חמאס.

צה"ל סיפק לארצות הברית עדויות לפיהן כ-10% מ-13,000 עובדי הסוכנות בעזה הם חברי חמאס. הערכה זו הגיעה מרשימת צוותי אונר"א עם מדריך של אנשי חמאס שחיילים מצאו במחשב במהלך מבצע שנערך לאחרונה בתוך עזה, כך על פי גורמי הצבא.

בישראל רוצים במשך שנים לפרק את אונר"א, והאשימו אותה בהשפעה ובשיתוף פעולה עם חמאס, האשמה שהסוכנות מכחישה. שר החוץ ישראל כץ, קרא להחליפו. אבל אפילו אלו שתומכים בהחלפתו אומרים שזה לא הזמן להיפטר מהסוכנות.

בישראל חוששים שחלוקת מזון וסיוע תיפול על הצבא, תפקיד שהם לא רוצים לקחת על עצמם.

לדברי גורמים ישראלים ואנשים באו"ם, דיפלומטים ישראלים העלו את ההאשמות על 12 עובדי אונר"א בפגישה פרטית בישראל עם הנהגת אונר"א לפני כמעט שבועיים. הפגישה נערכה ללא ידיעתם ​​של בכירי הצבא והמודיעין שפיקחו על החקירה של 12 העובדים.

ימים לאחר מכן, אונר"א פיטרה את רוב העובדים הנאשמים. 

בצה"ל הופתעו כל כך שהמידע הגיע לבכירים בארה"ב, בצה"ל הורו על חקירה פנימית לגבי אופן הפצתו, כך לדברי גורמים בצבא.

אם התורמים לא ימשיכו את המימון שלהם עד סוף פברואר, אונר"א תפסיק לשלם את המשכורות של 30,000 עובדיה ברחבי המזרח התיכון.

 

חמאס מלחמת חרבות ברזל אונר"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד