ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
הסלמה במזרח התיכון

איראן מאיימת על ארה"ב אם תפגע ישירות באיראן

איראן נמצאת בכוננות גבוהה לראות כיצד ביידן יגיב להרג של חיילים אמריקאים בירדן. איראן הודיעה שאם ארה"ב תתקוף על אדמת איראן, טהראן תפגע במוצבים האמריקאיים במזרח התיכון

איראן מאיימת על ארה"ב אם תפגע ישירות באיראן
צבא ארה"ב צילום: U.S. Navy

איראן הודיעה לארה"ב באמצעות מתווכים שאם ארה"ב תתקוף ישירות על אדמת איראן, טהראן תפגע בעצמה במוצבים האמריקאיים במזרח התיכון, ותגרור את שני הצדדים לסכסוך ישיר, כך דיווח ה'גארדיאן'.

האזהרה מגיעה בזמן שאיראן ממתינה בכוננות גבוהה לראות כיצד הנשיא ביידן יגיב למותם של שלושה חיילים אמריקאים בירדן על ידי מיליציה שנתמכת על ידי טהראן.

בסיסי ארה"ב בסוריה ובעיראק ספגו יותר מ-160 התקפות בדרגות חומרה שונות מאז ההתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר .

על רקע החשש מפני תקיפה אמריקאית, הריאל האיראני ירד לנקודת השפל שלו מזה 40 שנה מול הדולר, אפילו כשטהראן חזרה והדגישה כי התקיפה הייתה עבודה של "קבוצות התנגדות" עצמאיות.

ערכו של המטבע הלאומי של איראן ירד ב-15% מאז ה-7 באוקטובר. המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, קרא להדק יותר את הפיקוח על המזומן בפגישה עם מנהיגים עסקיים, הוא חושש שהאינפלציה פוגעת ברמת החיים, וגורם לאווירה קשה לקראת הבחירות לפרלמנט הארציות בנובמבר. האינפלציה עומדת על 40%.

התקשורת האיראנית מעלה השערות גלויות לגבי אופי פעולות הנקמה האפשריות, בעיקר מבססות את הדיונים על דיווחים בתקשורת האמריקאית. שני הצדדים הדגישו שהם אינם מחפשים מלחמה גלויה, אך טהראן סבורה כי מתקפה אמריקאית על שטחה היא קו אדום שיקבל תגובה הולמת.

עם עליית המתיחות, משרד החוץ האיראני זימן אתמול את שגריר בריטניה באיראן, סיימון שרקליף, כדי לדרוש מבריטניה להפסיק עם האשמות לפיהן איראן מנסה להפחיד מתנגדי משטר איראניים החיים בבריטניה.

שיעור ההצבעה בבחירות לפרלמנט ב-2020 נרשם מתחת ל-42.5%, כאשר ההצבעה בבירה טהראן ירדה ל-26.2% - הנתונים הנמוכים ביותר מאז המהפכה של 1979. משהו דומה צפוי גם הפעם בבחירות ב-1 למרץ. אבל אם שיעור ההצבעה יירד מתחת ל-40%, זה יהווה מכה ליוקרת המשטר, ויאשר שהמהפכה שורדת בגלל דיכוי וניכור.

 

 

 

איראן ארצות הברית ירדן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד