כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
האסטרטגיה האיראנית

הנייה ועארורי עזבו מאוכזבים את הפגישה עם חמינאי

שבועות אחרי תחילת המערכה הקרקעית נפגש חמינאי בטהראן עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה וסגנו סאלח אל עארורי, שחוסל מאז. בכירי חמאס יצאו מאוכזבים מהמפגש, אבל נתנו רשימת כלי נשק שיידרשו להם אם המלחמה תתארך ובהם טילים נגד מטוסים. חמינאי הגן על האסטרטגיה של הימנעות ממלחמה כוללת

הנייה ועארורי עזבו מאוכזבים את הפגישה עם חמינאי
חמינאי בנאומו צילום: תקשורת איראנית

בכירים מחמאס, כוח קודס וחיזבאללה נפגשו בשנים 2022 ו-2023 כדי לנסח במשותף תרחישים לתקיפה בישראל. התוכנית היתה לתקוף מעזה, מדרום לבנון ומסוריה - יעד שנשלל די במהירות כנראה בשל חשש של אסד, כך לפי שני מקורות בחמאס שני בכירים בחיזבאללה. אפשרות נוספת כללה הסתננות מדרום לבנון, עזה והגדה המערבית, אמרו הגורמים. בכיר אחר בחמאס אמר כי נדונו תוכניות פעולה כלליות נגד ישראל, אך לא נקבע עיתוי למתקפה.

הפגישות למעשה החלו לאחר שבמאי 2021, כוחות משטרה נכנסו למתחם מסגד אל אקצא בירושלים, תוך ירי גז מדמיע ורימוני הלם לאחר עימותים עם פורעים פלסטינים במחאה על פינוי תושבים במזרח העיר. ההתלקחות באל אקצא, גרמה לגינוי אזורי נרחב של ישראל.

בנאום ששודר ברשת אל-ג'זירה הזהיר סינוואר: "המוני העם והאומה שלנו ייצאו לדרך, יחצו את הגבולות וינוחו כמו מבול כדי לעקור את ישותכם מהשורש". סינוואר הוסיף כי חמאס אסיר תודה לאיראן במתן כסף, נשק ויעוץ לאורך השנים, והוסיף: "הם תמכו בנו בכל דבר".

בסוף 2021 נפגשו בכירי חמאס עם מנהיג חיזבאללה נסראללה וסגנו, נעים קאסם, בביירות כדי לדון בדרכים להגיב נגד ישראל על ההסתערות על אל אקצא, כך לפי שני פקידי חמאס ושני חיזבאללה. גורמי ביטחון איראנים לא השתתפו בפגישה, אמרו הגורמים.

תחת כוח קודס, איראן החלה לקדם יותר ויותר את רעיון החזית המאוחדת עם בעלות בריתה המיליציות. קבוצות פלסטיניות גם חברו לאיראן. תחת הנהגת חמאס, כמעט 12 קבוצות טרור פלסטיניות שונות החלו לערוך אימוני מלחמה בגלוי. בישראל הבחינו בתרגילים אך לא התייחסו אליהם ברצינות כפי שכבר דווח אחרי ה-7 באוקטובר.

ישראל נותרה משוכנעת שהאיום האמיתי נמצא בגבולה הצפוני. "יכולנו לראות את התרגילים האלה, אבל הם חזרו עליהם כל חודשיים. חשבנו שזו רק הצהרה המדגישה את עמדתם כתנועת התנגדות", אמר גורם ישראלי ל'וול סטריט ג'ורנל'.

בינתיים התרחשה הסלמה בין ישראל לאיראן. במאי 2022, נורה למוות ברחוב בטהראן מפקד איראני האחראי על יחידת כוח קודס שהופקדה על חטיפה והרג של ישראלים בחו"ל.

החיסול היה האחרון בשורה של חיסולים באיראן, כולל חיסולו המהדהד שנתיים קודם לכן של מוחסן פחריזאדה, שנחשב לאבי תוכנית הנשק הגרעיני של איראן. ישראל לא אישרה או הכחישה כל מעורבות בחיסולים, אבל האיראנים זעמו והחליטו לנקום.

ארה"ב הזהירה את איראן, בפומבי ובאמצעות שגרירות שוויץ בטהראן, המטפלת באינטרסים של ארה"ב במדינה, כי היא תגיב על כל תוקפנות. איראן אמרה לארה"ב שהיא לא יכולה לשלוט בקבוצות טרור ברחבי האזור שיגיבו למתקפה הישראלית בעזה וכי "הקבוצות הללו עשויות לקחת על עצמן הסלמה אם אין הפסקת אש."

מפקד כוח קודס קאאני דילג בין איראן, סוריה ולבנון כדי לנסות למנוע מבעלות בריתה של איראן לצאת משליטה, כך לפי גורם ביטחוני מערבי, בכיר לבנוני ויועץ משמרות המהפכה ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

לאחר ה-7 באוקטובר חמאס היו נואשים לסיוע צבאי, הנייה וסגנו עארורי שמאז חוסל בלבנון על ידי ישראל, נסעו בנובמבר לטהראן לפגישה עם חמינאי, נאמר להם שהרפובליקה האסלאמית תומכת בחמאס אך לא תיקח כל תפקיד במתקפת הפתע של החמושים על ישראל, כך לפי התקשורת הממלכתית האיראנית.

הנייה ועארורי עזבו את הפגישה מאוכזבים אך סיפקו לאיראן רשימה של כלי נשק שהם עשויים להזדקק להם אם המלחמה תימשך מעבר לחצי שנה, כולל טילי נ"ט וטילי קרקע-אוויר כתף, אמרו בכירים בחמאס לעיתון.

זמן קצר לאחר הפגישה, לטענת בכירי חמאס וחיזבאללה, התקיים בטהראן כינוס גדול של בעלות בריתה של איראן. בין המשתתפים היו הנייה ועארורי וכן מפקד כוח קודס קאאני, בכיר חיזבאללה האשם סאפי א-דין, שגריר החות'ים בטהראן איברהים אל-דולאימי ומנהיג הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני זיאד אל-נחלה.

בפגישה אמר חמינאי לקבוצה שהוא מודע לאי שביעות הרצון הגוברת מנאומו של נסראללה ואמר שהזמן אינו מתאים לסכסוך רחב יותר, כך אמרו בכירי חמאס וחיזבאללה. חמינאי הגן על האסטרטגיה של הימנעות ממלחמה כוללת, ואמר שהוא לא רוצה לקחת את תשומת הלב מהמאבק הפלסטיני, שלדבריו פועל לטובת חמאס למרות ההפסדים המתמשכים בעזה

חמאס איראן חיזבאללה עלי חמינאי מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד