י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024
חסדי השם

החות'ים מיואשים: הגנת הברזל של ישראל וארה"ב עובדת

פעולות ישירות של החות’ים נגד ישראל ממשיכות, אך תדירותן התמעטה משמעותית ככל הנראה עקב כישלונם של החות'ים לחדור את ההגנה האווירית של צה"ל ושל צבא ארה"ב

החות'ים מיואשים: הגנת הברזל של ישראל וארה"ב עובדת
אימוני החות'ים נגד מטרות אמריקאיות וישראליות צילום: דוברות החות'ים

מאז החלה מלחמת חרבות ברזל, הלכה והסלימה המערכה במרחב הים האדום בה פתחה תנועת החות'ים, וגררה אליה שחקנים רבים, שהעיקריים בהם ארה"ב, בריטניה ואיראן, שהעמיקו את מעורבותם בה. דפוס הפעולה של החות'ים שהתאפיין בתחילת המלחמה בשיגור טילים וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) לעבר שטח ישראל השתנה בהדרגה לניסיונות לפגוע בכלי שיט המזוהים על ידם כ"קשורים לישראל" המשייטים במרחב הים האדום ובסמוך לחופי תימן.

דוברים חות'ים ואיראנים מודים שאיראן תומכת בפעולות החות'ים ואף סייעה להתעצמות כוחם, אך שני הצדדים מכחישים שאיראן מעורבת ישירות במערכה בים האדום. האיראנים טוענים שהחות'ים מקבלים החלטות ונוקטים בפעולות באופן עצמאי ועל בסיס שיקולים עצמאיים משלהם. דברים אלה מנוגדים לדיווחים ולהצהרות דוברים אמריקאים ואירופים כי איראן אכן מעורבת ישירות במערכה בים האדום וכי היא מסייעת לחות'ים מבצעית ומודיעינית באמצעות סיוע בתכנון פעולות החות’ים. העברת אמצעי לחימה מתקדמים לתימן, אימון כוחות חות’ים וסיוע מודיעיני לצורך תקיפות חות’יות נגד ספינות במרחב. להערכתנו, איראן אכן מעורבת בצורה ישירה בפעולות החות’ים במערכה ומסייעת להם בדרכים שונות.

פעולות ישירות של החות’ים נגד ישראל כמו שיגורי טילים וכטב"מים לעבר שטחה ממשיכים, אך תדירותן התמעטה משמעותית ככל הנראה עקב כישלונם של החות'ים לחדור את ההגנה האווירית של צה"ל ושל צבא ארה"ב ולפגוע במטרות על אדמת ישראל, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

להערכת מומחי מרכז המידע למודיעין, המערכה במרחב הים האדום צפויה להימשך כל עוד נמשכת המלחמה ברצועת עזה. בתקופה האחרונה נוצרת ככל הנראה משוואה של תגובות ותגובות-נגד בין הצדדים שקשה יהיה לעצור אותה ללא התערבות גורמים אשר ישכנעו את החות'ים להסיר את דרישתם להפסקת הלחימה ברצועת עזה כתנאי להפסקת תקיפותיהם. ללא התערבות חיצונית זו (במיוחד מאיראן ישירות, אך ייתכן שגם מרוסיה וסין בעקיפין ודרך איראן), סביר להניח שהחות'ים ימשיכו בתקיפותיהם כל עוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת, היות ופעולותיהם מעניקות להם לגיטימציה ומוניטין ככוח משמעותי באזור אשר לו מנופי לחץ משמעותיים לצורך השגת יעדיו במאבקו בתוך תימן ואל מול יריבותיו האזוריות סעודיה ואיחוד האמירויות.

בתגובה למהלכי החות'ים, הודיע לויד אוסטין, מזכיר ההגנה של ארה"ב, על תחילת מבצע "שומר השגשוג" (Prosperity Guardian) להגנה על נתיבי הסחר בים האדום ובמפרץ עדן. בהודעה צוין שהמדינות שייקחו חלק במבצע הן: בריטניה, בחריין, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורבגיה, איי סיישל וספרד וכי מדובר בכוח רב-לאומי והוא נועד להתמודד במשותף מול אתגרי הביטחון בדרום הים האדום ובמפרץ עדן, במטרה להבטיח חופש ניווט לכל המדינות וחיזוק הביטחון והשגשוג באזור. יש לציין, כי מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות לא לוקחות חלק בכוח, ככל הנראה, כדי להימנע מעימות עם החות’ים ואיראן.

בתגובה להכרזה, הודיעו גורמים שונים בהנהגה החות'ית כי הם ימשיכו בפעולותיהם נגד ספינות השטות לישראל ויגיבו על כל תוקפנות נגדם. מחמד נאצר אלעאטע’י, שר ההגנה בממשלת החות’ים, אף טען כי בידי הכוחות החות’ים כל האמצעים להטביע את הספינות, הצוללות, ונושאות המטוסים שיאיימו עליהם, ואיים כי הים האדום יהפוך עבורן לבית קברות.

בנוסף, אמר עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג התנועה החות'ית, כי פעולותיהם מכוונות רק לישראל ולקשורים אליה וכי ספינות אחרות אינן נמצאות בסכנה. הוא טען כי ארה"ב מנסה לבצע מיליטריזציה של הים האדום וסביבתו ולצרף אליה גורמים נוספים. הוא המליץ לכל המדינות לדחות ניסיונות אלה ואיים כי אם ארה"ב תתקוף את החות'ים תהפוכנה גם הספינות האמריקאיות למטרה.

 

ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד