ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
מסייעת לחות'ים

מעורבות עמוקה של איראן בזירת הים האדום

מעבר לתמיכתה הבלתי מסויגת בפעולות החות'ים ובהצדקתם, חזרה וטענה איראן כי קבלת ההחלטות של החות'ים והפעולות שלהם מבוצעים באופן עצמאי ועל בסיס שיקולים שלהם. אך גורמים כארה"ב ובריטניה אומרים כי איראן מעורבת ישירות במערכה ומסייעת לחות'ים

מעורבות עמוקה של איראן בזירת הים האדום
אימוני החות'ים נגד מטרות אמריקאיות וישראליות צילום: דוברות החות'ים

איראן, אשר תמכה בתנועה החות'ית במשך שנים רבות, המשיכה להוות נדבך חשוב בפעילותה של התנועה גם בעימות הנוכחי. מעבר לתמיכתה הבלתי מסויגת בפעולות החות'ים ובהצדקתם, חזרה וטענה איראן כי קבלת ההחלטות של החות'ים והפעולות שלהם מבוצעים באופן עצמאי ועל בסיס שיקולים שלהם.

על אף זאת, גורמים כארה"ב ובריטניה המשיכו להצהיר במהלך המלחמה כי איראן מעורבת ישירות במערכה ומסייעת לחות'ים מבצעית ומודיעינית באמצעות סיוע בתכנון פעולות החות'ים, העברת אמצעי לחימה מתקדמים לתימן, אימון כוחות חות'ים וסיוע מודיעיני לתקיפת ספינות במרחב.

טענות אלה של ארה"ב ובריטניה נתמכות ע"י דיווחים שמאששים את המעורבות האיראנית:

דיווח על הימצאות ספינה איראנית המשמשת לאיסוף מודיעין עבור החות’ים לצורך תקיפותיהם (וול סטריט ג’ורנל, 22 בדצמבר 2023).

דיווח כי מאתיים פעילים חות'ים עברו הכשרה באקדמיה של הצי האיראני ושמנהיג איראן, עלי חמינאי, נטל באופן אישי חלק בהחלטה להטיל באמצעות החות'ים מצור על ישראל בים האדום (הטלגרף, 10 בינואר 2024).

השתלטות חיל הים האמריקאי על כלי שיט סמוך לחופי סומליה בו נמצאו אמצעי לחימה איראניים מתקדמים. חיל הים טען כי זו התפיסה הראשונה של אמצעי לחימה מתקדמים שסופקו לחות'ים ע"י איראן שמפרה בכך את החוק הבינלאומי ופוגעת ביציבות האזור (חשבון X של פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, 16 בינואר 2024).

דיווח כי מפקדים ממשמרות המהפכה ומחיזבאללה נמצאים בתימן כדי לסייע לחות'ים לכוון את תקיפותיהם בים האדום. על פי הדיווח, הגבירה איראן את אספקת הנשק שלה לחות'ים בעקבות המלחמה ברצועת עזה וסיפקה להם כלי טיס בלתי מאוישים מתקדמים, טילי שיוט נגד ספינות, טילים בליסטיים מדויקים וטילים לטווח בינוני. עוד נמסר בדיווח, כי מפקדים ויועצים מטעם משמרות המהפכה מספקים לחות'ים טכנולוגיה, מידע ותמיכה מודיעינית כדי לקבוע אילו מבין הספינות בים האדום שטות לעבר ישראל (רויטרס, 20 בינואר 2024).

דווח כי בתקיפות ארה"ב בתימן נהרגו שלושה מומחים ממשמרות המהפכה של איראן וששה אנשי חיזבאללה, שסייעו לחות'ים (סקיי ניוז, 21 בינואר 2024).

דיווחים אלה וטענות ארה"ב ובריטניה לגבי מעורבות איראן, הובילו לפנייתה של ארה"ב לסין כדי שתפעיל את השפעתה על איראן במטרה שתבלום את תמיכתה בפעולות החות'ים (רויטרס, 27 בינואר 2024).

עוד לפני כן, דווח כי גורמים רשמיים בסין כבר פנו לאיראנים וביקשו מהם לסייע בבלימת התקפות החות'ים. לדברי מקורות שהוזכרו בדיווח, סין מעוניינת לשמור על האינטרסים שלה, שכן במידה ואחת מספינותיה תיפגע קשרי המסחר בין המדינות עלול להיפגע. עוד דווח, כי לאחרונה נערכו מספר פגישות בסין ובאיראן בנושא, אך הם נמנעו מלמסור על כך פרטים נוספים (רויטרס, 26 בינואר 2024).

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, בדומה לטענות ארה"ב ובריטניה, איראן אכן מעורבת בצורה ישירה בפעולות החות'ים במערכה ומסייעת להם בדרכים שונות כולל העברת אמצעי לחימה מתקדמים ומודיעין איכותי. סביר כי סיוע זה ימשך כל עוד לא יופעל לחץ על איראן לחדול מכך. נראה שההעדפה כעת היא לנקוט במאמצים דיפלומטיים דרך גורמים כמו סין ורוסיה כדי להשיג זאת. למרות זאת, הדינמיקה של זירת הים האדום, שהיא עצמה חלק מהמערכה הכוללת במזרח התיכון, עלולה להסלים עקב אירועים בלתי צפויים.

במקביל להתגברות התקיפות נגד כלי שיט, דיווחנו כי החות'ים הפחיתו את מאמציהם לתקוף בשטח ישראל. נראה כי עקב חוסר הצלחתם לחדור את מערכות ההגנה הישראליות ולפגוע במטרות בתוך ישראל, שינו החות'ים את דפוס הפעולה ופנו לתקיפת כלי שיט סמוך לתימן. שינוי זה טומן בחובו שני יתרונות לטובת החות'ים: הגדלת הסיכוי לפגיעה במטרות התקיפה עקב קרבתן, וחיזוק המוניטין של היכולות הצבאיות של החות'ים (שנפגע כתוצאה מכישלונם לפגוע ישירות בישראל), עקב ההשפעה המשמעותית שיש לפעולות אלה על הסחר הבינלאומי והתהודה שהן יוצרות. יחד עם זאת, החות’ים ביצעו במהלך התקופה האחרונה מספר פעולות שכוונו ישירות נגד ישראל.

בחודשים דצמבר 2023 וינואר 2024 שינו החות'ים את דפוס הפעולה שלהם, המעיטו את תקיפותיהם לעבר שטח ישראל והתרכזו בתקיפת כלי שיט המשייטים במרחב הים האדום ובסמוך לחופי תימן.

16 בדצמבר 2023: שיגור של 15 כטב"מים ושני טילים בליסטיים לעבר כל שיט במרחב הים האדום, לפחות שתי ספינות נפגעו בתקיפה. בנוסף, שוגר לפחות כטב"ם אחד לעבר שטח ישראל והופל על ידי מצרים מול חופי הים האדום.

18 בדצמבר 2023: שיגור כטב"ם וטיל בליסטי לעבר מכלית שנפגעה ונגרם לה נזק. באירוע נוסף, נפגעה ספינה נוספת מפיצוץ סמוך אליה, לא ברור מקור הפיצוץ.

24 בדצמבר 2023: שיגור של שני טילים בליסטיים ולפחות שישה כטב"מים לעבר ספינות שונות במרחב הים האדום. לפחות ספינה אחת נפגעה.

26 בדצמבר 2023: מטוס קרב של חיל האוויר הישראלי יירט מטרה אווירית עוינת במרחב הים האדום שהייתה בדרכה לשטח ישראל. במקרה אחר, שיגרו החות'ים 12 כטב"מים, שלושה טילים בליסטיים ושני טילי שיוט לדרום הים האדום. לא נמסר אם נפגעו ספינות בתקיפה זו.

29 בדצמבר 2023: המשחתת האמריקנית USS Mason יירטה כלי טיס בלתי מאויש וטיל בליסטי בדרום הים האדום ששוגרו ע"י החות'ים. נמסר כי לא נגרם נזק לאף ספינה שהייתה באזור בזמן התקיפה.

31 בדצמבר: 2023 – ספינת המלחמה USS GRAVELY יירטה שני טילים בליסטיים ששוגרו לעברה ע"י החות'ים. לא דווח על נפגעים או על נזק. מאוחר יותר, הודיע פיקוד המרכז כי ספינת המכולות MAERSK HANGZHOU הותקפה ע"י ארבע סירות של החות'ים אשר ירו לעבר צוות הספינה אשר השיב באש. מסוקים אמריקניים שנענו לקריאת המצוקה הגיעו למקום. שלוש מארבע הסירות הוטבעו וצוותיהן נהרגו. סירה רביעית הצליחה להימלט מהאזור. לפחות עשרה חות'ים נהרגו ושניים נפצעו בתקיפה זו.

2 בינואר 2024: שוגרו שני טילים בליסטיים לכיוון דרום הים האדום. לא דווח על נזק לאף ספינה שהייתה באזור בזמן התקיפה.

4 בינואר 2024: הופעל כלי שיט בלתי מאויש שפוצץ בים האדום מבלי שגרם לנזק.

6 בינואר 2024: כטב"ם ששוגר יורט על ידי ספינה אמריקאית, לא דווח על נזק.

9 בינואר 2024: בתגובה למתקפה רחבה מאוד, כוחות אמריקאים ובריטים יירטו 18 כטב"מים, שני טילים וטיל בליסטי נגד ספינות. לא דווח על נפגעים או על נזק.

11 בינואר 2024: שוגר טיל בליסטי למרחב הים האדום, לא נרשמה פגיעה ולא נגרם נזק.

12 בינואר 2024: שוגר טיל בליסטי נגד ספינות, לא נרשמה פגיעה באף ספינה.

14 בינואר 2024: שוגר טיל שיוט לעבר המשחתת האמריקנית USS Laboon ששטה בדרום הים האדום. הטיל יורט ליד חופי אלחדידה שבתימן על ידי מטוס קרב אמריקני ולא דווח על נפגעים או על נזק.

15 בינואר 2024: שוגר טיל בליסטי שפגע בספינה M/V Gibraltar Eagle שבבעלות ארה"ב, שנשאה את דגל איי מרשל. מאוחר יותר זיהו כוחות ארה”ב טיל בליסטי ששוגר לעבר נתיבי השיט המסחריים של דרום הים האדום, וכי הטיל נפל ביבשה בשטח תימן.

16 בינואר 2024: החות'ים מסרו כי הם תקפו את הספינה Zografia שהייתה בדרכה לנמלי ישראל באמצעות מספר טילים ימיים. הם ציינו כי זוהתה פגיעה ישירה. לדבריהם, התקיפה בוצעה לאחר שהצוות על הסיפון דחה מספר קריאות אזהרה. פיקוד המרכז האמריקאי אישר כי שוגר טיל בליסטי לעבר הספינה, שנפגעה אך לא דווחו פגיעות בנפש.

17 בינואר 2024: שוגר כלי טיס בלתי מאויש מאזורים שבשליטת החות’ים, שפגע בספינה M/V Genco Picardye שנשאה דגל איי מרשל באזור מפרץ עדן. הספינה לא דיווחה על נפגעים או נזק משמעותי והיא המשיכה בנסיעתה.

18 בינואר 2024: שוגרו שני טילים בליסטיים לעבר הספינה M/V Chem Ranger שבבעלות אמריקאית, בעת שהייתה במפרץ עדן. לא דווח על נפגעים או נזק לספינה.

24 בינואר 2024: שוגרו שלושה טילים בליסטיים לעבר ספינת משא אמריקאית. טיל אחד התפוצץ בים הפתוח ושני האחרים יורטו על ידי כוחות הצי האמריקאי. לא דווח על נפגעים או נזק.

26 בינואר 2024: שוגר טיל בליסטי לעבר ספינת חיל הים האמריקאי USS Carney ששייטה באזור מפרץ עדן. הטיל יורט על ידי הספינה ולא דווח על נפגעים או נזק. מאוחר יותר באותו היום שיגרו החות'ים טיל בליסטי נוסף שפגע במכלית נפט שנושאת דגל של איי מרשל. דווח על נזק למכלית אך לא על נפגעים.

27 בינואר 2024: שוגר כטב"ם לעבר המשחתת HMS Diamond של חיל הים הבריטי, הכטב"ם יורט ולא נגרם נזק.

איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד